In een uitgebreid interview met Craig Scarborough doet Mario Isola, directeur van de sportieve tak van Pirelli, een boekje open over het komende seizoen. De Italiaan vertelt hoe zijn team er alles aan heeft gedaan om de Formule 1 de beste banden te verschaffen in 2019.
In het gesprek tussen de twee, op het YouTube-kanaal van Peter Windsor, vertelt Isola wat de fans dit jaar allemaal te wachten staat. 'Zoals bekend rijden we nog maar met drie kleuren banden: Wit, geel en rood. Een stuk makkelijker voor de fans dus. Van te voren wordt aangegeven welke band welke kleur is. In totaal hebben we vijf verschillende compounds, van hard naar zacht.'
'Zo is in Australië de witte band C2 (compound twee, red.), de gele band C3 en de rode band C4', illustreert de parttime-brandweerman. 'In Singapore zal men bijvoorbeeld voor een zachtere bandenselectie kiezen, en is wit C3, geel C4 en rood C5.'
Hard en medium-compounds zachter, hypersofts gaat langer mee
Naast dit nieuwe concept zijn de banden zelf ook onder handen genomen. 'We hebben veel aanpassingen gedaan aan het materiaal waarmee de band gemaakt is. Dit jaar gebruiken we alleen nog maar een dunne draad in de constructie, waarmee we al in Barcelona en Engeland getest hebben in 2018. Hierdoor is de blaarvorming minder. Daarnaast zal de hypersoft-compound, die nu C5 heet, langer mee gaan en minder snel blaarvorming vertonen. De hard en medium-compounds, nu C1 en C2, zullen iets zachter zijn, want die waren in 2018 wel erg hard.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties