max verstappen alphatauri mediadag red bull racing imola 2025 1 lach Formule 1
Formule 1

Journalist vertelt over unieke hot lap met Verstappen: '190 km/u en hij kletste gewoon door!'

max verstappen alphatauri mediadag red bull racing imola 2025 1 lach

Weinig mensen kunnen zeggen dat ze echt een kijkje achter de schermen hebben mogen nemen bij Red Bull Racing. Waarschijnlijk nog minder mensen mogen het team als een insider volgen voor een podcast. Matt Majendie mag het meemaken en is tot nu toe al bij veel bijzondere momenten betrokken geweest. In een podcast van The Race vertelt hij over zijn rondje over Monaco met Max Verstappen en meer.

Majendie is een seizoen bij Red Bull op bezoek als insider namens de BBC. Het gaat om een serie van podcasts: The Inside Track. De Britse broadcaster heeft dat vorig jaar met McLaren mogen doen. Majendie werkt al sinds 2006 in de Formule 1. Melbourne was destijds zijn eerste race. 'Ik heb sindsdien behoorlijk wat Formule 1-races gehad, al wissel ik ook vaak van sport', legt hij uit. 'Ik doe Olympische Spelen, tennis, boksen, een mix van van alles.'

Dit seizoen doet hij iets heel anders. 'Ik ben als het ware embedded bij Red Bull voor een jaar voor de podcastserie. Wat ze in feite hebben gedaan, en dat is supervriendelijk, is dat ze met toegang hebben gegeven tot alle delen van het team. Als ik Monaco als voorbeeld neem, dan heb ik een paar surrealistische ervaringen gehad!' vertelt Majendie enthousiast. Zo mocht hij bij Verstappen instappen voor een rondje over het circuit van Monaco.

Pirelli organiseert die hot laps vaak op donderdag. Verstappen gaf flink gas in de Ford Mustang Dark Horse. 'Ik deed twee rondjes met hem. We gingen zo'n 190 kilometer per uur door de tunnel. En hij kletst dan gewoon door!' lacht Majendie. 'Terwijl ik met mijn hoofd bijna tegen hem aan val omdat ik niet goed rechtop kon blijven zitten.' De journalist was erg onder de indruk van Verstappens capaciteiten, ook in een 'gewone' auto, op het circuit van Monaco. Ook tijdens de race was hij een insider.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen zaterdag gp monaco 2025 14
Majendie mocht een rondje met Verstappen mee over de baan in Monaco.

Waché met kleurrijk taalgebruik

Majendie mocht in het kantoor van de ingenieurs zitten tijdens de Grand Prix in het Prinsdom. 'Ik kon Lambiase en Woody (Tsunoda's ingenieur, red.) horen, de coureurs en Christian Horner ook', vervolgt de journalist. 'Ik kon Pierre Waché ook horen, die af en toe nogal kleurrijk taalgebruik heeft, dat moet ook gezegd worden', knipoogt Majendie. 'Je hoort sommigen af en toe binnenkomen, zoals Paul Monaghan. Je krijgt ook input uit de fabriek, wat echt fascinerend is.'

De Brit kon duidelijk meekrijgen hoe er ook op afstand mee wordt gedacht. Vanuit Milton Keynes komt er feedback over de afstellingen. 'Het gaat dan echt om piepkleine dingetjes, zoals de voorvleugel', legt Majendie uit. 'Hoewel het voor veel mensen een saaie race was, was het voor mij een van de meest fascinerende dingen die ik heb meegemaakt. Er gebeurde zoveel achter de schermen. Ik kon het bijna niet bijhouden, die 78 ronden lang vol overleg.'

Majendie beschrijft de spanning die achter de schermen constant te voelen was. Hoewel Verstappen eigenlijk geen kans maakte op de zege nadat er definitief geen rode vlag of safetycar kwam in de slotfase, was er voortdurend dialoog. 'Ik vind het zelf erg boeiend om te zien hoe teams andere teams observeren. Monaghan zat heel aandachtig naar de banden van Norris te kijken, in de hoop dat daar een flat spot op zat van het incident in het begin.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Journalist vertelt over unieke hot lap met Verstappen: '190 km/u en hij kletste gewoon door!'
Monaghan en de andere ingenieurs zijn voortdurend in dialoog.

Frustratie van Lambiase

Majendie kon ook de communicatie volgen toen Verstappen gefrustreerd raakte met de acties van Oscar Piastri richting Tabac. Naar het idee van de Nederlander was Piastri gevaarlijk bezig en hadden ze kunnen crashen. 'Max werd naar hun idee twee keer geblokkeerd, ofwel, Piastri deed een brake test. Ze rapporteerden het aan de stewards, maar er gebeurde uiteindelijk niets. Die gesprekken kun je allemaal volgen', vertelt de journalist enthousiast.

'Het moment waarop ze echt tot leven kwamen, was toen ze dachten dat ze een undercut op Piastri konden doen. Dat gebeurde een paar keer. Er was zo'n focus, want ze hadden de perfecte pitstop nodig van maximaal 2,5 seconden. Het was interessant om Lambiases frustratie te horen. Hij zei op een gegeven moment: we gaan het verliezen, we gaan het verliezen', vertelt Majendie verder.

'GP was duidelijk geïrriteerd dat de kans gemist werd. Op een gegeven moment zei hij: dat is wel jammer. Hoe dan ook wisten ze dat P4 realistisch was voor het team', zegt hij. 'Aan het einde van de dag was ik gewoon bekaf van hoeveel er gaande is tijdens zo'n race!' sluit hij lachend af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws