01 singapore gp thursday d217d118 1b61 4463 9700 c4a11b59a171jpg Formule 1
Formule 1

Kritiek Alonso en Sainz op regie en boordradio's onder de loep genomen: 'Wij zijn niet hun spreekbuis'

01 singapore gp thursday d217d118 1b61 4463 9700 c4a11b59a171jpg

De regie van de Formule 1 heeft de laatste paar weekenden flinke kritiek ontvangen. Zo waren de vriendinnen en vrienden van de coureurs vaker in beeld tijdens de Grand Prix van Singapore dan de auto's op de baan en mist men regelmatig gevechten en inhaalacties. Tijdens het gevecht van Max Verstappen en Lewis Hamilton was een herhaling van een ander incident nog in beeld.

Daarnaast vinden de coureurs dat de regie de boordradio's soms niet goed uitzoekt. Fernando Alonso riep tijdens de race in Singapore tegen zijn team dat hij 'de radio uit zou schakelen als ze elke ronde tegen hem zouden praten'. Na afloop was hij niet blij dat de regie dat uit had gezonden. Twee races later, in Mexico, herhaalde hij zijn kritiek over het uitzenden van radioberichten die toch best wel privé waren.

'Ze zenden alles uit van onze privéradio's', zei Alonso. 'Hopelijk zenden ze dit ook uit, zodat ze bocht één en twee kunnen zien. Hallo? Hebben ze bocht één en twee niet uitgezonden?' Die opmerkingen van de tweevoudig wereldkampioen haalden de live-uitzending echter niet. Dean Locke, directeur uitzending en media van F1, reageert op de kritiek: 'We hebben de verantwoordelijkheid om het verhaal eerlijk en nauwkeurig te vertellen, dus we publiceren niets dat misleidend is.'

Zo benadrukt hij dat de regie niet 'de spreekbuis' is van een coureur, in dit geval Alonso. 'Fernando is ongelooflijk, wat hij in die auto doet en toch nog tijd hebben om erover na te denken, is bewonderenswaardig, maar wij zijn niet zijn spreekbuis', vervolgt hij in gesprek met Motorsport.com. 'Ons doel is eerlijk te blijven in het verhaal en de fans erbij te betrekken. Het is geweldig welke verhalen we kunnen vertellen, bijvoorbeeld door de race te laten zien vanuit het perspectief van twee teamgenoten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fernando-alonso-aston-martin-mexico-zondag-2025
Alonso had een paar opmerkingen over de regie.

Kritisch zonder feiten te weten

Locke weet dat daarbij ook een grote verantwoordelijkheid komt, omdat de coureurs soms dingen zeggen in the heat of the moment. 'We moeten voorzichtig zijn, want soms is een coureur kritisch op zijn team zonder alle feiten te weten. Dan moeten we waken voor verkeerde interpretaties. We willen spanning brengen, de fans meenemen in de cockpit en laten zien wie de coureur echt is, maar zonder te overdrijven of sensatie te zoeken', legt Locke uit.

'Ik herinner me ook dat Fernando vroeger zijn boordradio in het Italiaans deed, en toen we die naar het Engels gingen vertalen, stopte hij daarmee. Dus ja, soms zit er een andere bedoeling achter zulke dingen. Wij proberen daar verstandig mee om te gaan', aldus de Brit. Analist Peter Windsor is van mening dat dat in Mexico niet is gelukt. Hij had wat kritiek op het uitzenden van de boordradio van Max Verstappen en Gianpiero Lambiase, waarbij Lambiase per ongeluk iets zei wat niet voor hem bedoeld was.

Regie tijdens races

Om terug te komen op het aspect van de vriendinnen en beroemdheden, vertelt Locke dat ze de F1 soms feedback krijgt van de teams of mensen rond een coureur, maar dat de kritische opmerkingen van de rijder zelf hen niet altijd bereiken. 'Ik denk dat sommige opmerkingen ook een beetje uit hun context zijn gehaald. Tijdens die race lieten we bijvoorbeeld drie keer beelden zien van buiten de baan, om de volledige sfeer van het evenement te laten zien: wat er op de baan gebeurt, maar ook eromheen.'

Volgens hem is het belangrijk om de uitzendingen van de Formule 1 aantrekkelijk te maken voor divers publiek. 'Als we alleen close-ups van auto's zouden tonen, zou je niet eens weten op welk circuit we zijn. We hebben geluk dat veel circuits hun eigen sfeer hebben, denk aan Abu Dhabi, Austin of Monza, en die moeten we overbrengen', zegt Locke. 'Dat is iets wat stadionsporten, zoals voetbal, veel minder hebben. Elk F1-evenement heeft zijn eigen karakter, dus we moeten het evenement zo goed mogelijk vastleggen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-race-dag-singapore-2025-red-bull-racing
De regie richt zich op plekken als Singapore ook graag op andere dingen.

De titelstrijd

Waar de regie van de Formule 1 in ieder geval rekening mee houdt, is het in het beeld brengen van de titelstrijd. 'Er zijn stevige gevechten gaande, bijvoorbeeld tussen de McLarens, dus we moeten daar volledig op afgestemd zijn en dat goed overbrengen aan de fans', zegt Locke. 'Maar opnieuw: de actie op de baan heeft prioriteit. Vaak gebeurt er veel tegelijk, en het team werkt elke week keihard om uit te puzzelen hoe we dat het best kunnen laten zien.' Die gesprekken vinden voor en zelfs tijdens de race plaats.

'Er was veel discussie over de eerste bocht in Mexico, omdat we wisten dat daar iets kon gebeuren', zegt Locke over de camerashots in de openingsronde. Zo werd Max Verstappens uitstapje door het gras goed in beeld gebracht. 'De vraag was toen: moeten we een bredere camerahoek nemen, zodat we ook de uitloopstroken kunnen laten zien? Al onze regisseurs en producers werken fulltime om na elke race te evalueren wat goed ging en wat beter kan.'

Locke is van mening dat het beeld-in-beeld goed werkt, dus als er een herhaling wordt uitgezonden, is de live-uitzending in een kleiner beeld nog steeds te volgen. 'Sommige innovaties die we dit jaar hebben doorgevoerd, helpen ons om meer gevechten en verhalen tegelijk te tonen. Zo kunnen we de leider soms in beeld houden, ook als die rustig aan kop rijdt, terwijl we tegelijkertijd andere verhalen volgen. Hoe rijker het verhaal dat we vertellen, hoe beter, maar de actie op de baan blijft het allerbelangrijkst.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws