max verstappen gianpiero lambiase red bull racing 2025 silverstone groot brittannie zaterdag kwalificatie Opinie
Opinie

Windsor kan niets met opmerkingen over Lambiase: 'Opereert op een veel hoger niveau met Verstappen'

max verstappen gianpiero lambiase red bull racing 2025 silverstone groot brittannie zaterdag kwalificatie

De boordradio's die Max Verstappen en race-ingenieur Gianpiero Lambiase uitwisselen zijn altijd fascinerend om naar te luisteren, zo vindt ook analist Peter Windsor. Sommigen vonden dat Lambiase in Mexico werd betrapt op een foutje, omdat hij iets tegen Verstappen zei wat niet aan hem gericht was. Windsor kan erom lachen en denkt dat mensen er niet te lang over na moeten denken.

Lambiase leek tijdens de race even het verkeerde knopje te hebben ingedrukt, waardoor hij aan Verstappen vroeg of ze op een- of tweestopper stonden. De Red Bull Racing-coureur gaf direct aan dat hij dat gesprek kon horen, wat niet de bedoeling was. 'Ik vond dat juist heel cool', zegt Windsor met een glimlach. 'Heel goed. Terecht ook: strategie, oké, wat doen we?' lacht de voormalig teammanager van Williams.

'Deze man opereert op een veel hoger niveau met Max, over hoe ze de mediums kunnen laten werken, en wat ze aan de auto kunnen proberen. Strategie? Ach, wie geeft daar nog om. We hebben daar een team voor', vervolgt Windsor met een knipoog in The F1 Hour. Sommigen vonden het opmerkelijk dat Lambiase 'niet wist' op welke strategie Verstappen stond. Windsor bekijkt het heel anders.

'Ik vond dat best goed. Ik weet zeker dat veel mensen hem daar kritiek op geven. Een paar vrienden stuurden me berichtjes: ik kan niet geloven dat die gast niet wist op welke strategie ze zaten! Maar goed, zo werken raceteams tegenwoordig nu eenmaal', haalt de analist zijn schouders op. De strategie van Red Bull pakte vervolgens ook nog uitstekend uit. Verstappen reed van P5 naar P3.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-mexico-zondag-2025
De strategie pakte goed uit voor Red Bull.

Speciale band

Windsor denkt terug aan een paar momenten waarop het strategische team van Red Bull het naar zijn idee bij het verkeerde eind had. 'Ik heb Hannah (Schmitz, red.) best hard aangepakt na Spanje, en indirect ook in Singapore', doelt Windsor op Verstappens start op de zachte band op het stratencircuit. 'Ik weet niet of zij daar direct bij betrokken was, maar het Spaanse geval kwam wel van haar of de strategiegroep.'

Na Mexico kan de pitmuur echter weer rekenen op complimenten: 'Ze moeten echt credits krijgen voor Mexico. Ze zaten er bovenop. Precies goed uitgekiend hoe ze die eenstopper voor Max moesten uitvoeren, en hoe ze het maximale uit de softband wisten te halen. Briljant', looft Windsor. 'Oké, ze voorspelden de VSC aan het einde niet, maar dat hoort erbij. Ik heb gewoon veel respect voor GP. Hij en Max hebben iets speciaals, een ongelooflijke klik.'

Verstappen werkt al vanaf zijn eerste race bij Red Bull samen met Lambiase en zou hem niet willen inruilen voor een ander. 'Ik geloof dat Max ooit zei: als hij niet bij mijn auto blijft, blijf ik niet bij Red Bull. Terecht ook. De auto is zo goed, hij is zo goed, dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt wat de strategie precies is. Eén stop? Prima.' Windsor merkte na de race op dat Verstappen slim met de vragen omging.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zondag-gianpiero-lambiase
Lambiase ziet Verstappen regelmatig als zijn kleine broertje.

Had het uitgezonden moeten worden?

'Hij maakte een scherpe opmerking na de race, toen hij zei: dat had allemaal met Yuki te maken. Dat was slim van Max. Ik weet niet hoeveel mensen dat doorhadden, maar dat toont hoeveel racersinstinct hij heeft. Hij was daar waarschijnlijk niet eens over gebrieft, hij dacht gewoon: als ik daar een vraag over krijg, dan bescherm ik GP', looft Windsor. Na afloop zei Verstappen in eerste instantie dat Lambiase een verkeerd knopje in had gedrukt.

'We moeten niet vergeten dat dit best vaak gebeurt. Ze zenden zulke dingen uit omdat het Max is. Ik weet eigenlijk niet of zoiets wel openbaar zou moeten zijn, want het is eigenlijk privé', zegt de analist over zulke boordradio's tussen rijder en ingenieur, of ingenieur en strategieteam. 'We krijgen in feite toegang tot hun privécommunicatie. Als er dan zo'n menselijke fout wordt gemaakt, is het dan gepast dat de Formule 1 het wereldwijd uitzendt? Ik betwijfel het.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws