Charles Leclerc is intussen bezig aan zijn achtste seizoen in de Formule 1, en daarmee is hij een van de meest ervaren gezichten op de grid. De Monegask wordt nog altijd gezien als een coureur met groot talent, maar toch heeft hij nog nooit echt voor de wereldtitel kunnen vechten. Hij rijdt voor het team van Ferrari, maar het Italiaanse team heeft hem nog nooit de auto kunnen bieden om de titel binnen te slepen. Leclerc heeft zijn hoop gevestigd op 2026.
Leclerc maakte zijn debuut in de Formule 1 in 2018 bij het team van Sauber, en hier maakte hij direct een geweldige indruk. Vandaar dat hij na één jaar in de koningsklasse al een contract aangeboden kreeg bij het team van Ferrari. Deze kans pakte hij natuurlijk met beide handen aan, want hij kwam hiermee direct bij een topteam terecht. Hij won in zijn eerste jaar bij het Italiaanse team dan ook direct twee races, en daarmee liet hij zien uit welk hout hij gesneden is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Daarmee waren de verwachtingen voor Leclerc torenhoog, maar hij kon zich niet echt mengen in een titelgevecht. In 2022 leek het er even op dat Ferrari de touwtjes in handen had, maar al snel was het Red Bull Racing dat de snelste bolide had. De jaren erna waren lastig voor Leclerc, maar hij heeft zelf hoop op een ijzersterk 2026. 'Ik zie de invoering van het nieuwe technische reglement als een kans', zo begint hij in een interview met Autosprint. 'Ik hoop dat er echt een nieuwe cyclus kan beginnen, ook omdat het al lang geleden is dat Scuderia Ferrari aan de top van het wereldkampioenschap heeft gestaan', zo verklaart de Monegask over de situatie bij het team.
'Ik hoop dat dat moment snel komt, met mij achter het stuur', zo vervolgt de Ferrari-coureur over zijn ambities. 'Ik hoop het echt, er is veel werk te doen om dit te bereiken, dat zie ik concreet. Of we het zullen halen, weet ik niet, maar ik weet dat we ons zoals altijd blijven ontwikkelen', zo vervolgt de coureur. In 2026 gaat er dus een hoop veranderen in de Formule 1. De reglementen voor de bolides worden compleet anders, en ook komen er nieuwe motoren. 50 procent van het vermogen van de auto's komt voort uit elektriciteit, en dat is dus een ontwikkeling van de sport.
Leclerc blijft aan de weg timmeren
Leclerc werkt ook keihard aan zichzelf. 'Er is nog veel te doen. Ik werk constant aan mezelf, ik denk dat ik toen ik in de Formule 1 kwam, nog verbeterpunten had, zoals het beheer van de banden. Ik ben altijd heel eerlijk tegen mezelf geweest en dat heeft me geholpen om te groeien en mezelf te verbeteren', zo legt hij uit. 'Ik heb hard gewerkt aan verschillende aspecten en ik denk dat ik nu zeker een veel completere coureur ben. Nu is mijn werk anders, ik moet steeds meer in detail treden om steeds beter te worden. Ik ben nooit helemaal tevreden. Ik wil de meest complete coureur zijn die ik kan zijn, voor mezelf en voor mijn team', zo legt hij uit.
Nu is het in ieder geval zomerstop, en Leclerc legt uit hoe hij tot rust komt in deze periode. 'Het is belangrijk om je eigen universum te hebben. Er zijn maar weinig plekken waar ik mezelf kan zijn, waar ik als een normale jongen met mijn familie kan leven. Ik kan me afsluiten als we een paar dagen op vakantie gaan met de boot, ver weg van alles en iedereen, alleen met mijn dierbaren. Daar weet ik zeker dat ik alleen ben met mijn familie, mijn hond, mijn vriendin, daar voel ik me goed', zo concludeert de Monegask.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties