Licht aan einde van de tunnel in zicht voor McLaren: 'Denk dat we nog drie jaar verwijderd zijn' Formule 1
Formule 1

Licht aan einde van de tunnel in zicht voor McLaren: 'Denk dat we nog drie jaar verwijderd zijn'

Licht aan einde van de tunnel in zicht voor McLaren: 'Denk dat we nog drie jaar verwijderd zijn'

Zak Brown, de CEO van McLaren, vertelt over de verwachtingen van de komende seizoenen. Waar het Britse team bij de aankomst van de CEO een slechte periode achter de rug had, lijken er nu stappen te worden gezet om weer een topteam te worden. Brown verwacht dan ook om in 2025 weer mee te kunnen vechten om het kampioenschap.

Hoewel McLaren natuurlijk hoopt op goede resultaten in 2023, is het nog niet realistisch om te denken dat het team dan al kan gaan voor de titel. 'Ik denk dat we nog twee tot drie jaar verwijderd zijn', begint Brown tegenover ESPN. 'Ik zou graag willen dat dit jaar eruitziet als 2021, door mee te kunnen doen in de top drie, maar we hebben nog steeds niet al onze technologische infrastructuur op orde.'

De CEO van het Britse team doelt hiermee op onder andere de nieuwe windtunnel, die naar verwachting ergens in 2023 zal worden opgeleverd. 'Tegen 2024 zullen we de infrastructuur in orde hebben, maar niet voor de hele ontwikkeling van de auto van 2024. Dus dat seizoen zou volgens mij een goede stap voorwaarts zijn en ik denk dat we dan op een meer regelmatige basis vooraan mee kunnen vechten', legt Brown uit.

Brown: 'Er waren investeringen die we niet konden doen'

Met alle veranderingen in de komende twee seizoenen, zal in 2025 de echte verandering zichtbaar zijn. 'Dan hebben we dat jaar alles wat we nodig hebben: coureurs, mensen, middelen, windtunnel, simulator', vervolgt de Amerikaanse zakenman. 'Er is geen reden waarom we op papier niet in staat zouden moeten zijn om tegen 2025 regelmatig de topteams te kunnen uitdagen. Dat is zeker onze ambitie.'

Voor komend seizoen heeft het team nog wel een uitdaging om goede resultaten kunnen te behalen. 'Er waren enkele investeringen die we als Formule 1-team zouden doen en die we niet hebben gedaan, omdat we dat geld aan onze windtunnel hebben besteed', zo geeft Brown als voorbeeld. 'Het is dus gewoon geen optimale bedrijfssituatie geweest, wat hier halverwege het jaar zal veranderen.'

Brown: 'In 2016 was de moraal bij McLaren laag'

In 2020 eindigde McLaren als derde en een jaar later werd het team vierde. Afgelopen seizoen deed het team nog een stap terug, maar dat is niet per definitie iets slechts. 'Ik denk dat we vandaag een beter raceteam zijn dan een jaar geleden. Dat is positief. Ik kijk naar de manier waarop we 2022 begonnen met ons remprobleem in Bahrein. Dus het positieve daarvan was dat ik onder de indruk was van hoe het team reageerde, hoe snel het probleem opgelost werd', verklaart Brown.

In 2016 nam de 51-jarige de functie van CEO over en dat was na het slechtste jaar in de geschiedenis van McLaren. Het team werd toen negende. 'Onze fans waren teleurgesteld in ons, het moreel in de fabriek was laag en we hadden heel weinig sponsoring', vertelt Brown over die periode. 'Vijf jaar later hebben we een race gewonnen en bijna nog één gewonnen, we hebben een pole gehad, we hebben negen podiums behaald, en we zijn derde, vierde en vijfde geworden', vertelt de CEO trots.

Brown: 'We zijn nu eindelijk winstgevend'

Wat betreft het budget is McLaren er de afgelopen jaren op vooruitgegaan. 'We hebben een auto vol met sponsoring van Google, Goldman Sachs, Coca-Cola, Dell, Cicso en enkele van 's werelds grootste bedrijven die ons steunen. We verloren meer dan honderd miljoen dollar per jaar, en we zijn nu winstgevend. Daarbovenop kunnen we dit jaar onze nieuwe infrastructuur gaan gebruiken', eindigt Brown.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws