Wolff ziet voordeel bij Red Bull: 'Was voor hun belangrijk om iemand uit eerder tijdperk te hebben' Formule 1
Formule 1

Wolff ziet voordeel bij Red Bull: 'Was voor hun belangrijk om iemand uit eerder tijdperk te hebben'

Wolff ziet voordeel bij Red Bull: 'Was voor hun belangrijk om iemand uit eerder tijdperk te hebben'

Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, vertelt over de tegenslag van het afgelopen seizoen. Hij ziet een groot voordeel bij Red Bull Racing, omdat het team de ervaren Adrian Newey had om de problemen rondom het stuiteren te voorspellen. Echter zal het mindere jaar Mercedes op de lange termijn juist helpen, omdat het veel heeft kunnen leren.

Mercedes werd aan het begin van 2022 verrast door het begrip porpoising, waarbij de W13 op de rechte stukken heftig stuiterde. De concurrent van het team, Red Bull, kende echter minder problemen, mede dankzij de aanwezigheid van Newey. De topontwerper heeft al lang ervaring in de sport en kon daardoor het probleem van tevoren zien aankomen. Wolff verklaart dat het Oostenrijkse team wat dat betreft een groot voordeel had.

Newey kende door zijn ervaring in de jaren tachtig van de vorige eeuw namelijk het probleem met het stuiteren al. 'Het was zeker een factor voor Red Bull om iemand uit het toenmalige tijdperk in hun team te hebben', geeft Wolff toe bij Auto, Motor und Sport. Mercedes had dat voordeel niet en had daardoor veel moeite om het probleem op te lossen. 'Het stuiteren was zeker iets waar we ons niet voldoende bewust van waren. Maar ik ben nog steeds overtuigd dat onze aerodynamische afdeling uitmuntend is. Misschien is deze ontwikkeling waar we doorheen zijn gegaan op de lange termijn iets positiefs voor ons.'

Wolff: 'Op lange termijn geeft de tegenslag voordeel'

Na acht jaar van dominantie, moest Mercedes in 2022 genoegen nemen met de derde plaats in het kampioenschap. Iets dat zeker even schakelen was voor het Duitse team. 'Plotseling een seconde achterstand hebben, was een teleurstelling', vervolgt Wolff. 'Wat voor ons bijzonder moeilijk was, was dat het niet een uitglijder was tijdens twee of drie weekenden. Het duurde veel langer. In het proces zijn er veel meer vraagtekens ontstaan.'

Een extra uitdaging waar het team mee om moest gaan waren de beperkingen van het budgetplafond. Waar Mercedes in eerdere jaren veel geld kon steken in het oplossen van de problemen, was dat moeilijker. 'Als je maar honderd miljoen (145 miljoen dollar in totaal, red.) mag uitgeven, dan moet je herstructureren. We zijn door een zeer moeilijke tijd gegaan om ons aan te passen', benoemt de Oostenrijker.

Om met het budgetplafond om te gaan, heeft het team met acht constructeurskampioenschappen achter de naam nieuwe mensen moeten aannemen. 'Onze financiële afdeling is gegroeid van zestien naar 45 medewerkers om de processen weer te geven. We moeten het gehele proces begrijpen', verklaart de teambaas. 'Hieruit werk je prioriteiten uit - tussen de ingenieurs en de boekhouders. Dat zal ons op de lange termijn een voordeel geven. Daar moet iedereen doorheen. Zelfs de teams die vandaag de dag onder de budgetlimiet liggen.'

'Een revolutie is niet nodig als je weet waar je moet beginnen'

Ondanks de problemen die Mercedes heeft gekend in 2022 zal het team zoveel mogelijk op dezelfde voet door willen gaan. James Vowles is wel vertrokken naar Williams, maar meer veranderingen in personeel lijken niet nodig te zijn volgens Wolff. 'Een revolutie is niet nodig als je begrijpt waar je moet beginnen. Over het algemeen gaat het om stabiliteit en een veilige omgeving die enorm belangrijk zijn in de Formule 1. Dat is juist onze kracht. Dat heeft ons in 2022 sneller laten leren.'

Om in 2023 beter van start te gaan, moet Mercedes nog wel wat aanpassingen doen. 'Ik geloof dat we al een aantal dingen moeten veranderen waarvan we weten dat ze niet werken. Als we iets zouden moeten doen wat eruit zou zien zoals bij een andere auto, zouden we het zonder twijfel doen. Op dit moment gaat alles in de richting van dingen die zich onder het bodywork afspelen. Die kunnen en zullen hopelijk bijdragen aan de verbetering van onze prestaties', eindigt Wolff.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws