Red Bull Racing heeft in principe goede zaken gedaan in Canada. Ze waren sterker dan het team van McLaren, maar kwamen net te kort voor de overwinning. George Russell was Max Verstappen namelijk te snel af, en dat had Helmut Marko niet per se aan zien komen. De Oostenrijker is toch enorm tevreden over de prestatie van Red Bull, maar hij ziet echter wel wat de boosdoener was voor Verstappen in de strijd om de overwinning.
Verstappen begon vanaf de tweede plek, en daarmee had hij dus goede hoop op een overwinning. De Nederlandse wereldkampioen kon Russell echter niet verschalken bij de start, waardoor zijn kansen snel kleiner werden. In de openingsfase leek Verstappen de snellere van de twee, maar richting het einde van de eerste stint werd de Red Bull minder en minder. De Mercedes leek beter om te gaan met het Pirelli-rubber op het Circuit Gilles Villeneuve.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hierna kwam Verstappen eigenlijk niet meer echt in de buurt van Russell, de Brit leek constant het gat te managen. Red Bull had het wederom niet makkelijk met de banden, zo zag ook Helmut Marko. 'In de eerste stint zijn we misschien iets te agressief met de banden omgegaan', zo vertelt de Oostenrijkse topadviseur tegenover internationale media na de Grand Prix van Canada. Uiteindelijk was dit dus ook duidelijk te zien, want aan het einde van de eerste stint viel Verstappen terug.
Marko zag dat het dus niet liep zoals gehoopt in de eerste stint, maar aan het einde van de race kwam Red Bull terug volgens de Oostenrijker. 'Die gingen er toen vrij snel aan, maar in de derde stint klonk het ons weer als muziek in de oren!', aldus de 82-jarige Red Bull-topman. Hij is over het algemeen dan ook ronduit tevreden. 'Over het algemeen was het een ongelooflijk goede race, we hadden niet verwacht dat Mercedes zo goed met de banden om zou kunnen gaan', zo verklaart Marko, die dus niet had gedacht dat Mercedes zoveel snelheid in huis had.
Marko zag dat Verstappen te veel van de banden vroeg
Verstappen begon de race dus agressief, maar Marko denkt dat hij daar te veel van de banden heeft gevraagd. 'Omdat we dus te agressief met de banden omgingen, hielden ze het niet heel lang vol', aldus de Oostenrijker. Ook werden er nog andere situaties besproken bij het team van Red Bull. 'En we hadden ook besproken dat we met de safetycar buiten zouden blijven, omdat we anders door drie auto's ingehaald konden worden', zo verklaart Marko over de situatie van Red Bull tijdens de Grand Prix van Canada.
Uiteindelijk werd Verstappen dus tweede achter Russell, maar toch deed hij uitstekende zaken in het kampioenschap. Na de Grand Prix van Spanje leek het erop dat Verstappen de titel misschien wel moest laten varen dit jaar, ook omdat de McLarens zo dominant waren. In Canada was de MCL39 echter een stuk minder snel. Norris en Piastri staan nog altijd eerste en tweede in het kampioenschap, maar door contact tussen de twee McLaren-coureurs moest Norris zijn race vroegtijdig staken. Hierdoor liep Verstappen achttien punten in op Norris, maar ook liep hij zes punten in op Piastri. Daarmee komt de top drie in het kampioenschap dus weer dichter bij elkaar.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties