max-verstappen-2025-kwalificatie-belgie Formule 1
Formule 1

Marko met compleet andere visie dan Verstappen: 'Is helemaal geen teleurstelling'

max-verstappen-2025-kwalificatie-belgie

Max Verstappen was na afloop niet tevreden over de kwalificatie. Hij had een totaal ander gevoel in de auto en gaf aan dat de grip niet hetzelfde als eerder tijdens de sessie. Er waren wat dingen gewijzigd, maar de auto beperkte hem nog steeds om echt snel te gaan. Helmut Marko denkt dat het geen ramp is dat Verstappen als vierde start.

De Nederlander verklaarde bij de pers na de kwalificatie dat de balans niet goed was en dat hij wheelspin had in La Source. Niet een beetje wheelspin, maar zelfs tot en met de vierde versnelling. Red Bull had wat geprobeerd met de banden, wat niet uitpakte zoals Verstappen dat wilde. Een P3 had er mogelijk ingezeten als hij niet het moment had gehad in de eerste bocht. Voor 'als' koop je in deze wereld echter niets.

'We zijn om te beginnen zeer tevreden', zegt Marko bij ORF. 'Het is de eerste keer dat we vier auto's in de top tien hebben', wijst hij ook naar de prestaties van Yuki Tsunoda, Liam Lawson en Isack Hadjar. 'Max had in beide ronden niet de juiste grip', vervolgt hij over de snelle runs van Verstappen in Q3. 'Misschien was de bandenspanning niet helemaal goed. Hij had in bocht 1 ook een flinke schuiver, en in bocht 5 nog eens.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-2025-kwalificatie-belgie
Verstappen moest genoegen nemen met P4 tijdens de kwalificatie.

Verstappen gaf aan dat de veranderingen niet zo uitpakten als hij had gehoopt. De journalisten wezen de viervoudig wereldkampioen op de upgrades die Red Bull heeft toegepast, waarover hij tijdens de persconferentie nog positief was. 'Ik mag hopen dat het pakket beter is dan voorheen, want veel slechter kon het niet', luidde het nuchtere, duidelijke antwoord van Verstappen. Hij hoopt dat P3 haalbaar is op zondag, maar wilde er niet te veel over nadenken.

Leclerc een storende factor

Aan het einde van Q3 kwam de zon door en stegen de baantemperaturen ook. Over het algemeen doet de RB21 het beter als het koeler is. 'Als we dat wisten, hadden we het anders aangepakt', zegt Marko. 'Die temperatuurwisselingen zijn echter niets nieuws. Het is een ingewikkelde wetenschap, maar nogmaals, we zijn gericht op de race en daarin zijn we optimistisch', vervolgt de Oostenrijker. Om op het podium te eindigen, moet Leclerc ingehaald worden.

'Iedereen die ons een topklassering afneemt, stoort natuurlijk', zegt Marko over de Monegask. De analisten van ORF wijzen Marko op de sprintrace, waar Verstappen zijn tegenstander direct voor zich had. Nu zit er een extra McLaren en een Ferrari tussen. 'De race heeft een heel andere afstand', zegt Marko direct. 'En nogmaals, we rekenen op regen. Dus ik zie daar geen groot probleem.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

ferrari--charles-leclerc-gp-belgie-2025-vrijdag-2
Leclerc pakte P3 en start voor Verstappen.

Meer vleugel

Laurent Mekies verklaarde het tijdsverlies van Verstappen al door uit te leggen dat de auto iets meer downforce heeft in vergelijking met de sprintrace. Volgens Mekies was het team vrij agressief in hun keuze eerder op zaterdag, maar met het oog op de weersvoorspellingen besloten ze 'meer vleugel te gebruiken', wat in de F1-volksmond betekent dat er meer downforce op de auto is toegepast. Dat is in de regen uiteraard voordelig.

'We zijn al met al zeer, zeer tevreden, ook met beide Racing Bulls-auto's. We hebben duidelijk meer vleugel op de auto en dat heeft zich laten zien: we zijn qua topsnelheid flink achteruit gegaan vergeleken met de sprint', aldus Marko. De 82-jarige gaat ervan uit dat het een regenrace wordt en daarom heeft Red Bull gekozen voor een compromis om een herhaling van het Silverstone-weekend te voorkomen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws