christian horner max verstappen helmut marko lach abu dhabi 2024 12 Formule 1
Formule 1

Marko wijst beslissende factor voor Verstappen aan en concludeert: 'Goed dat Piastri niet vooraan staat'

christian horner max verstappen helmut marko lach abu dhabi 2024 12

Helmut Marko kon zijn geluk na de kwalificatie niet op. Zijn coureur, Max Verstappen, had net zijn derde poleposition in vier weekenden tijd gepakt, waarmee hij de McLarens en Mercedessen ondanks een oudere krachtbron te snel af was. Marko legde ook uit hoe Verstappen nu wel voor elkaar kreeg wat in de sprintkwalificatie nog niet lukte.

Red Bull Racing maakte zich grote zorgen na de wintertests, maar komt steeds beter voor de dag. Het Oostenrijkse team is in de kwalificaties meestal snel, en moet nu vooral hopen dat Verstappen de leiding bij de start weet te behouden. Dat Red Bull het nog niet volledig voor elkaar heeft, werd echter wel duidelijk uit de achterstand van Yuki Tsunoda, die in Q3 de langzaamste coureur was, en dus niet verder kwam dan een tiende plek.

Sprintrace had gewonnen kunnen worden

Marko verscheen na afloop van de sessie met een brede lach voor de microfoon van ServusTV. 'Onze auto is lastig te besturen', weet de 82-jarige teamadviseur van Red Bull. 'Daarnaast zijn daar helaas ook nog fouten bij de pitstops bijgekomen. Anders hadden we de sprintrace ook kunnen winnen', zo meent Marko dat Verstappen had kunnen profiteren van de late pitstops bij McLaren. De constructeurskampioen leek veel tijd te verliezen op de intermediatebanden, maar met name Lando Norris werd gered door de Safety Car.

Verstappen kreeg een tijdstraf van tien seconden en eindigde zo als laatste in de sprintrace. Daardoor groeide zijn achterstand op Piastri tot negentien punten. 'Voor de kwalificatie was Max enorm gemotiveerd', grinnikt Marko, die weet dat zijn coureur dan altijd extra goed voor de dag komt. Zo stuntte Verstappen vorig jaar nog met een overwinning in Brazilië vanaf de zeventiende plek, en ook nu sloeg Verstappen hard terug na de tegenslag.

Bandenfluisteraar

Marko legt uit hoe Verstappen er nu wel in slaagde om een goede derde sector te rijden, nadat hij hier op vrijdag nog tijd liet liggen. 'In de sprintkwalificatie kregen we het nog niet voor elkaar dat de banden het de hele ronde volhielden. In de derde sector verloor hij toen steeds twee of drie tienden. Hij wist de ronde nu zo in te delen dat de banden ook in de laatste bochten nog maximale grip boden', maakt Marko duidelijk.

Voormalig Red Bull-coureur Christian Klien vraagt vervolgens aan Marko of Verstappen tijdens de kwalificatie stappen blijft zetten door de afstelling te veranderen. 'In deze sessie hebben we de afstelling niet meer aangepast. Dat mag ook niet meer', verduidelijkt de landgenoot van Klien. 'Je kunt alleen nog maar de voorvleugel aanpassen in Parc Fermé. Vanaf de start van de kwalificatie werd wel duidelijk dat de auto optimaal was afgesteld voor Max. Zijn bandenmanagement was belangrijk. Dat heeft hij in de kwalificatie perfect uitgevoerd.'

Kansen in de race

Marko was niet alleen blij met de poleposition van zijn coureur, maar was ook tevreden over de pikorde bij de concurrentie. 'Het is goed dat Oscar Piastri niet op de eerste rij staat', lacht Marko. 'We hebben in de sprintrace al gezien dat hij dat perfect kan. Hij gunt de rest dan geen ruimte.' Piastri startte in de laatste twee races als tweede. In Miami greep hij de koppositie, terwijl Verstappen de leiding in Jeddah alleen behield door de tweede bocht af te snijden.

'Het is moeilijk om te zeggen', zegt Marko over de race. 'Ik verwacht wel dat Norris en ook Piastri in de race net wat sneller zijn', vreest de adviseur van Red Bull. In dat geval zal Verstappen dus flink moeten verdedigen, als hij de start al overleeft. Verstappen krijgt nu wel meteen een kans om zijn achterstand weer te verkleinen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws