McLaren heeft deze maand de leiding in het constructeurskampioenschap overgenomen van Red Bull Racing. Het Britse team is nu niet langer de jager, maar de prooi, en Andrea Stella geeft aan dat dit voor enige twijfels zorgt. Toch lijken Stella en hoofdontwerper Rob Marshall ervoor te kiezen om de route aan te houden dit het team naar de top heeft geloodst.
Red Bull Racing, Mercedes, en Ferrari hebben het dit seizoen allemaal al meegemaakt: opeens voelt de auto niet meer goed aan, en zie dan de oorzaak nog maar eens te vinden. Red Bull vogelde uit dat het in Spanje 2023 en Imola 2024 verkeerde afslagen nam, terwijl Ferrari in Monza met een oplossing kwam voor een stuiterprobleem, dat gecreëerd werd door een vloerupgrade uit Spanje. Mercedes was voor de zomerstop nog erg sterk, maar kwam in de afgelopen vier races niet meer in het verhaal vooraan voor. Het Duitse team haalde in Bakoe al nieuwe onderdelen van de auto af, in een poging om de oorzaak van het probleem te vinden.
Wel of niet upgraden?
McLaren is het enige topteam dat de dans dit jaar vooralsnog ontsprongen is, en nu de inzet steeds hoger wordt, is teambaas Andrea Stella zich daar ook goed van bewust. McLaren is aan het werken aan upgrades, die in Austin geïntroduceerd zouden moeten worden, maar de Italiaan twijfelt er nu over of het wel slim is om de auto in deze cruciale fase van het seizoen te veranderen, nu alles goed werkt: 'Eerlijk gezegd waren dit ook mijn gedachten na de race', zo bevestigt Stella zijn twijfels in gesprek met Autosport.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'We hebben nog wel wat dingen in de pijplijn zitten, en als je dan dit soort resultaten ziet, mag je een wat voorzichtigere aanpak hanteren als het op de ontwikkeling aankomt', zegt Stella, die erover nadenkt of het dom zou zijn om een verkeerde afslag te riskeren, nu de MCL38 de beste auto is. 'Aan de andere kant moeten we ook gewoon vertrouwen op het proces, en we moeten vertrouwen op de manier waarop we tot nu toe gewerkt hebben.'
Concurrentie geen ademruimte geven
De Italiaan lijkt voor de gulden middenweg te gaan kiezen. 'Ik heb wel al aangegeven dat we onze tijd moeten nemen om er zeker van te zijn, dat er niks mis is met de onderdelen die we introduceren. Ik denk dus dat we onze plannen niet gaan aanpassen.' Hoewel McLaren de afgelopen races dominant was, wil Stella de concurrentie geen kans bieden om op adem te komen. 'In de Formule 1 geloof ik niet dat je de luxe hebt om rustiger aan te doen, want als je dat doet, bied je de andere teams een kans om een inhaalslag te plegen. We weten ook niet wat de anderen van plan zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hoewel McLaren in Singapore domineerde, ziet Stella het niet als een zekerheid dat dit betekent dat het Britse team ook de komende weken zal domineren. 'Bij Red Bull zien we dat ze misschien wel het tweede team waren op een circuit waarvan ze zelf dachten dat ze hier niet erg competitief zouden zijn. Ik denk ook dat we het beste van Ferrari niet gezien hebben hier, want in de eerste twee vrije trainingen, waren ze net zo snel als wij waren. Deze race heeft dus denk ik een beetje een vertekend beeld opgeleverd in ons voordeel. Als je naar de competitie kijkt, denk ik dat we agressief moeten zijn in onze ontwikkeling.'
Hoofdontwerper Marshall deelt plannen
Rob Marshall werkte tot afgelopen seizoen nog voor Red Bull Racing, maar lijkt een van de zeer weinigen in de Formule 1-paddock te zijn die twee constructeurstitels op rij gaat pakken. 'Het draait erom dat we constant op zoek zijn naar meer downforce. We proberen de upgrades een beetje samen te laten komen, en dan in één keer een groter pakket te introduceren', vertelt de voormalige engineer van Red Bull. Die upgrade zou volgens Stella dus in Austin moeten komen, al laat Marshall zich daar niet over uit. 'Tot nu toe hebben we ons erop gericht om kleinere ontwikkelingen klaar te zetten, en dat moet ervoor zorgen dat we op een gegeven moment weer een upgrade kunnen afleveren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Brit legt ook uit waarom McLaren voor deze aanpak kiest, die in het afgelopen anderhalf jaar zijn vruchten heeft afgeworpen. 'Het is ergens fijn om vaak kleine upgrades te kunnen introduceren, zoals onze beam wing in Singapore, maar soms moet je even afwachten, en erop wachten dat je in één keer een groter pakket kan introduceren. Het voordeel is dat je dan in één keer een pakket kan brengen dat je als geheel getest hebt met CFD of in de windtunnel, dus je hebt er dan meer vertrouwen in dat de verschillende onderdeeltjes goed samenwerken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties