max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-vrijdag-helmut-marko-laurent-mekies Formule 1
Formule 1

Mekies en Marko hebben weinig positiefs te melden: 'Kon je op Verstappens boordradio horen'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-vrijdag-helmut-marko-laurent-mekies

Teambaas Laurent Mekies en topadviseur Helmut Marko weten dat Max Verstappen verre van tevreden is met het resultaat van de vrijdag in São Paulo. De viervoudig wereldkampioen had het tijdens de vrije training niet makkelijk en werd vervolgens zesde in de sprintkwalificatie. Op de zachte band leek de auto totaal niet te werken. Zelfs Marko kan geen positief puntje bedenken om zich aan vast te houden.

Verstappen legde uit dat hij totaal geen vertrouwen had in de achterkant van de auto en dat hij geen grip kon vinden. Met name de middensector was lastig, wat Verstappen zelfs een 'groot drama' noemde. De 28-jarige verloor daar zo'n beetje vier tienden ten opzichte van McLaren. Het technische team gaat nu hard aan het werk om het probleem op te lossen, al is de vraag in hoeverre dat lukt. De sprintrace zal sowieso goede data kunnen geven.

Het circuit in Brazilië vereist een hogere rijhoogte aan de achterkant dan aan de voorkant, wat lastig is op te lossen met de grootte van de vleugel, omdat meer downforce ook betekent dat de plank aan de onderkant van de auto sneller slijt. Mekies begrijpt heel goed dat Verstappen niet tevreden is. 'Hij is heel ontevreden met wat de auto op dit moment doet. Dat kon je ook op de boordradio horen', zegt de Fransman bij Sky Sports.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-vrijdag-7
Er valt weinig te lachen voor Verstappen op dit moment.

'Als je de auto niet kan pushen op de manier waarop je zou willen, dan krijg je dergelijke feedback terug. Dat is niet meer dan logisch', vervolgt hij, waarmee hij laat zien dat het team snapt dat de feedback van Verstappen niet zo positief is op dit moment. In de training heeft Verstappen de simulaties op de harde band gereden, waarna de auto totaal anders reageerde op de twee andere compounds tijdens de sprintkwalificatie.

Max-factor

'In sectoren 1 en 3 zitten we binnen een paar honderdsten van Lando Norris', weet Marko, die dat misschien nog wel als iets positiefs ziet. Hij weet ook: als de auto wordt aangepast, kan het zomaar zijn dat ze weer langzamer zijn in die delen van het circuit, en in de middensector opeens tijd winnen. Het venster van de RB21 is groter geworden, maar nog niet zo groot als dat van McLaren. 'We verliezen vier tienden in sector 2', vervolgt Marko bij ORF.

'Dat is het gedeelte waar de meeste bochten zijn en daarvoor missen we gewoon de benodigde downforce. We hebben daar geen grip', legt hij uit, wat hij ook tegenover Viaplay en Sky Sports Duitsland zei. 'Voor de sprintrace kunnen we niets meer aanpassen en zie ik geen mogelijkheden, behalve misschien als het regent.' Dan lijkt de keuze voor minder downforce ook niet helemaal de beste te zijn. 'In dat geval vertrouwen we op Max', antwoordt Marko.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-vrijdag-helmut-marko-laurent-mekies-2
Marko rekent de Max-factor altijd mee, maar kan ook niets positiefs vinden.

Veld is door elkaar gehusseld

De Oostenrijker wijst naar de data uit de sprintrace. De kortere race op zaterdag lijkt een testsessie te worden voor Red Bull. 'Yuki staat op dezelfde afstelling, waardoor we twee keer de normale hoeveelheid data van dezelfde afstelling krijgen. Hopelijk kunnen we daarmee uitvinden waarom we in sector 2 zoveel verliezen', hoopt Marko. Het was opvallend dat Aston Martin en Mercedes wel erg snel oogden.

In racepace komen die twee teams echter nog wat tekort. 'Ja, Alonso was verrassend snel, maar het veld is sowieso wat door elkaar gehusseld', merkt Marko op. 'Ferrari is bijvoorbeeld slechter dan verwacht, maar de hoofdrace is en blijft het belangrijkste, dat we dat wel voor elkaar krijgen. We hopen dat we op basis van de data iets kunnen vinden en dat we na aanpassingen niet meer zoveel verliezen in de middensector.' Marko denkt dat de zege ver weg is: 'Dan moet het regenen. Anders hebben we geen enkele kans.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws