Mercedes dacht het lek boven te hebben: 'Toen kregen we een flinke klap in het gezicht' Formule 1
Formule 1

Mercedes dacht het lek boven te hebben: 'Toen kregen we een flinke klap in het gezicht'

Mercedes dacht het lek boven te hebben: 'Toen kregen we een flinke klap in het gezicht'

Mike Elliott, de technisch directeur bij Mercedes, geeft aan dat het een enorme tegenvaller was voor het team dat de prestaties na Barcelona nog steeds tegenvielen. Mercedes bracht updates naar Spanje, maar wist geen grote stap vooruit te zetten.

De W13 had met name last van porpoising en dat zou na de update in Barcelona voorbij moeten zijn. Lewis Hamilton en George Russell hadden daar beiden een goed resultaat, maar toch vielen de prestaties daarna weer tegen. Wel kon het team daarna iets beter onderzoeken wat het daadwerkelijke probleem was.

'De problemen die we in de auto hebben ingebouwd, konden we niet zien vanwege het stuiteren', vertelt Elliott, geciteerd door de Britse tak van Motorsport.com. 'Het stuiteren domineerde gewoon alles. Toen we daar in Barcelona eenmaal bovenop zaten, hadden we een pakket dat daar een behoorlijk verschil maakte en we dachten dat we binnen waren en de goede kant op gingen. Daarna kregen we een flinke klap in het gezicht in de volgende twee races.'

'Het probleem kost tijd om op te lossen'

De update bleek namelijk niet heel succesvol. 'Je hebt een laag van de ui gepeld, denk je, en dan heb je weer een ander probleem', vertelt Eliott. 'Sindsdien hebben we wel verschillende stappen gezet om te proberen ons in de goede richting te bewegen, maar dat is niet snel op te lossen en gaat tot de winter duren', vertelt de Brit.

Volgens Elliott was de beperkte tijd in raceweekenden de reden dat het probleem met het stuiteren niet makkelijk kon worden opgelost. 'Je hebt heel weinig testtijd, want je hebt maar een uur op vrijdagochtend, een uur op vrijdagmiddag, en dan moet je echt aan het raceweekend werken', zo legt hij uit. 'Dat kost dan wel wat tijd om te leren.'

In Baku kwam Mercedes er volgens Elliott achter wat het probleem was. 'We gingen weer door de gegevens, door onze simulaties en vonden het probleem, alleen vanaf dat moment heb je een beperkte hoeveelheid tijd', vertelt hij. 'Het probleem is aerodynamisch en het kost gewoon tijd om er bovenop te komen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws