Mercedes komt met opvallende suggestie voor de FIA over gewichtsverlaging vanaf 2026 Formule 1
Formule 1

Mercedes komt met opvallende suggestie voor de FIA over gewichtsverlaging vanaf 2026

Mercedes komt met opvallende suggestie voor de FIA over gewichtsverlaging vanaf 2026

De Formule 1 en de FIA zijn aan het onderzoeken hoe ze het gewicht van de bolides vanaf 2026 omlaag kunnen brengen. Mercedes komt met een opvallend voorstel, het team stelt voor om het minimumgewicht in de reglementen te verlagen. Op die manier moeten de teams zelf maar uitzoeken hoe ze het gewicht gaan verlagen. Red Bull Racing en Aston Martin laten zich ook uit over de kwestie.

De Formule 1-auto’s worden steeds zwaarder. Zo bedraagt het minimumgewicht dit seizoen 798 kilogram. In 2026 komt er weer een nieuwe generatie bolides aan, waarbij er mogelijk een grotere batterij geïmplementeerd zal worden. Op die manier kan er meer elektrische energie worden opgewekt, maar zal mogelijk ook het gewicht toenemen.

Formule 1-CEO Stefano Domenicali en FIA-president Mohammed Ben Sulayem zijn inmiddels aan het kijken naar oplossingen voor gewichtsverlaging voor de auto's van 2026. James Allison, technisch directeur bij Mercedes, deed zijn zegje tegenover Motorsport.com. 'Ik ben het helemaal eens met Domenicali. Hij is niet de enige die vindt dat de stijgende lijn qua gewicht moet worden gestopt en omgekeerd, want de auto’s worden elk jaar zwaarder. Het is echter niet eenvoudig om het tij te keren', zo laat de Brit weten.

'Maak het een probleem van de teams'

Allison stelt voor om het probleem bij de teams te leggen. 'Een manier is, denk ik, om het minimale gewicht te verlagen. Daarmee maak je het een probleem van de teams', stelt hij. 'Als je auto dan boven de limiet zit, worden we allemaal gedwongen om moeilijke beslissingen te nemen over wat we in onze wagen plaatsen en wat niet. Niet iedereen is het eens met dit standpunt, maar voor mij is dit de beste manier om het gewicht omlaag te brengen.'

Ook Red Bull en Aston Martin laten zich uit over de kwestie. Dan Fallows, technisch directeur van Aston Martin zegt: 'Ik denk zeker dat het verlagen van de gewichtslimiet een manier is om het doel te bereiken, maar we moeten er wel voor zorgen dat de veiligheid er op geen enkele manier onder lijdt.' Pierre Waché van Red Bull verwacht dat het een moeilijke zaak zal worden: 'Ik betwijfel of we een duidelijke verandering qua gewicht zullen zien', reageert de technisch directeur 'Ik denk dat de krachtbron die is opgesteld voor 2026 al veel zwaarder zal zijn dan de power unit waar we nu mee rijden. Ik denk dat het, zoals Domenicali al zei, erg moeilijk wordt om de auto’s significant lichter te maken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws