Mercedes niet overstag: 'Voelt niet alsof inhalen en racen aanzienlijk is verbeterd' Formule 1
Formule 1

Mercedes niet overstag: 'Voelt niet alsof inhalen en racen aanzienlijk is verbeterd'

Mercedes niet overstag: 'Voelt niet alsof inhalen en racen aanzienlijk is verbeterd'

Mercedes-technisch directeur Mike Elliot is er niet van overtuigd dat de nieuwe technische reglementen van de Formule 1 het dichter bij elkaar racen aanzienlijk heeft verbeterd. In 2022 onderging de Formule 1 een soort regelrevolutie om het inhalen makkelijker te maken, maar Mercedes heeft hier nog gemengde gevoelens over. Elliott denkt dat het verkeerd zou zijn om te denken dat dingen drastisch zijn veranderd.

Voorafgaand aan het voorgaande seizoen van de koningsklasse werd er technisch gezien wat omgegooid om het inhalen te verbeteren, en zo ook dat de bolides dichter bij elkaar konden rijden. Maar met gemengde gevoelens over de reikwijdte van de verbetering, en na een dominant seizoen van Red Bull Racing, denkt de Mercedes-technisch directeur dat het niet zou kloppen om te geloven dat het allemaal erg is veranderd. 'Persoonlijk, of omdat we niet de beste auto hebben gehad, ik ben er geen groot fan van geweest', trapt Elliott af bij Motorsport.com.

'Als je kijkt naar wat de bedoeling was met het verbeteren van het inhalen, dan hebben ze de auto's absoluut dichter bij elkaar laten komen in de bochten', gaat de Brit verder. 'Maar ik ben er niet zeker van dat we het op de rechte stukken niet hebben verspeeld, in termen van kielzog en de vermindering van de luchtweerstand die je daardoor krijgt', legt Elliott uit. 'Dus het voelt voor mij niet alsof we het dichtbij elkaar racen nu aanzienlijk hebben verbeterd. We hebben alleen een andere set regels gezien om mee te werken.' Vanuit een puur technisch perspectief hebben de teams de nieuwe auto's behandeld zoals elk ander jaar, verklaarde Elliott. Het ging er allemaal om om de opgelegde limieten optimaal te benutten.

'Wat de fans willen is belangrijker'

'Ik denk dat als engineers in de Formule 1, vanuit een algemeen perspectief, was het gewoon een set met regels en limieten waar je mee probeert te werken', vervolgt de technisch directeur van Mercedes. 'Je probeert de snelste auto te produceren, en soms maakt het dan niet uit wat de uitkomst is. De uitkomst is dat er een uitdaging is die we moeten overwinnen.' Elliott denkt zo dat het belangrijker is wat de fans verwachten van het racegeweld. 'Ik denk dat het belangrijker is wat de fans graag willen. Wat is er nodig om echt goed racen te kunnen produceren en hoe kunnen we auto's krijgen die dat kunnen? Hebben we hiermee en stap in de goede richting gezet? Kan zijn. Maar ik ben niet zeker.'

Elliott geloofde dat er manieren waren om auto's af te leveren die zowel elkaar konden volgen in de bochten, en konden profiteren van een slipstream op het rechte stuk. Maar om dat te realiseren zou wat langetermijnplanning vergen. De Formule 1 evalueert al de introductie van beweegbare aerodynamica vanaf 2026, die de downforce-instellingen voor bochten en rechte stukken gaat veranderen. 'We zouden iets heel anders moeten hebben dan wat we nu hebben', vertelt de Brit. 'Maar er zijn zeker technologieën die je de bolides kunt geven om beide aspecten waar te maken. Als je kijkt naar wat er al is vrijgegeven voor de krachtbron vanaf 2026, dan hebben we daar heel andere chassisreglementen voor nodig. Hopelijk eindigen we met iets dat een goede stap in die richting is', aldus Elliott.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws