Mol weet wat er ontbreekt bij Pérez: 'Hij moet Bottas 4.0 worden' Formule 1
Formule 1

Mol weet wat er ontbreekt bij Pérez: 'Hij moet Bottas 4.0 worden'

Mol weet wat er ontbreekt bij Pérez: 'Hij moet Bottas 4.0 worden'

Formule 1-commentator Olav Mol is van mening dat Sergio Pérez niet per se de beste tweede rijder is voor bij Red Bull Racing. Mol vergelijkt de situatie met toen Valtteri Bottas nog bij Mercedes reed, en toen regelmatig Lewis Hamilton goed kon ondersteunen, of het team goede punten kon bezorgen door pal achter Hamilton te finishen. Mol blikt ook even terug op het veelbesproken moment bij de Grand Prix van Brazilië, waar Verstappen volgens hem geen komma, maar een punt heeft gezet.

Na de zomerstop was Red Bull ongenaakbaar en wist Verstappen overwinning na overwinning binnen te slepen. Ondertussen stond Pérez tweede in het kampioenschap, en was het zeker de bedoeling dat hij die positie zou behouden. Om die punten voor het kampioenschap te verzilveren, wilde het team de twee Red Bull-coureurs tijdens de Grand Prix van Brazilië laten wisselen, maar Verstappen had een duidelijke reden waarom hij niet aan de kant wilde gaan. 'De buitenstaanders zeggen allemaal dat Pérez niet geschikt is als tweede rijder, maar Pérez weet intern ook wat hij is', trapt Mol af in gesprek met Motorsport.com. 'Hij moet Bottas 4.0 worden. Bottas was de perfecte tweede rijder die er altijd vlak achter zat. Hij sleepte de constructeurstitels binnen', gaat Mol verder.

De Fin reed vanaf 2017 tot en met 2021 bij Mercedes en heeft dus bijgedragen aan het behalen van vijf constructeurstitels. 'Je zou kunnen zeggen dat Red Bull ook de titel heeft dankzij Pérez, niet alleen vanwege de punten van Max (Verstappen, red.), maar het team heeft voor Max de rijderstitel en voor de Mexicaan de constructeurstitel', legt de commentator uit. 'En dat weet Pérez, die krijgt alle data ook mee en ziet dat hij niet op hetzelfde level zit en dat niet gaat halen. Dat is geen catastrofe, hij haalt het maximale eruit en dat bracht Red Bull de constructeurstitel.' In Brazilië sprak Verstappen duidelijke taal over de boordradio. 'Daar heeft Verstappen een punt gezet. De media maakt daar een hele heisa van, al is dat het niet. Deels wordt het gevoed door de Britse media.'

Mol kaart aan dat er van Ziggo Sport wel eens werd gezegd dat de presentatoren een oranje bril op hadden, maar volgens de 60-jarige kunnen de Britten er ook wat van. 'Engelsen zijn vier keer erger dan wij. Dat is te merken in verschillende flauwe versprekingen, kleine, geniepige dingetjes. En daar zijn ze nog niet klaar mee. Dus voor ons is het wel aangenaam dat Mercedes het kampioenschap niet met overmacht heeft gewonnen, anders waren ze nog veel langer en heftiger doorgegaan over het voorgaande jaar. Red Bull heeft een lijn gezet dat Mercedes in 2021 het rijderskampioenschap niet won en in 2022 allebei de kampioenschappen niet. Dat is heel belangrijk', meent de commentator.

Mol: 'Verstappen was niet dominant, het was een zwaarbevochten titel'

Bij de Grand Prix van Japan mocht Verstappen de grote bokaal al in ontvangst nemen, daar had hij namelijk zijn titel behaald. Velen prijzen de tweevoudig wereldkampioen voor het dominante seizoen dat hij heeft gehad, maar zo dominant vond Mol hem niet. 'Een seizoen als dat van 2004 van Michael Schumacher, dat is dominant. Dat je in Italië een race start, binnen een aantal rondes zes seconden voorsprong hebt en dan kan gaan nadenken over wat je vanavond gaat eten omdat de competitie er toch niet aan kan tippen', vertelt de F1-commentator. 'Verstappen heeft dit jaar nog wel moeten werken, met de tanden in het stuur, om alsnog met een marge een race te winnen. Verstappen was niet dominant, het was een zwaarbevochten titel', aldus de Nederlander.

Dat de Limburger ongekende klasse heeft laten zien, daar kan Mol zich absoluut in vinden. Om dat het aankomende seizoen weer te doen, is wellicht zo makkelijk nog niet. Eerst moet het team de RB19 ook perfect maken. 'Ze moeten toch het pad dat ze nu bewandelen voortzetten, en dat is wel even lastig. Mercedes liet het zien, als je iets anders aanpakt, dan neem je risico's. Het kan verkeerd gaan', denkt Mol. Ook meent de commentator dat Red Bull er wel goed bij zit met de doorontwikkeling, het is nu een kwestie van de eigen lijn doorzetten. Het lijkt de 60-jarige ook spannend als Mercedes weer mee gaat doen. 'Ja, ik zou graag zien dat Mercedes weer meedoet. Ik hoop ook dat McLaren en Alpine mee kunnen doen, dan zouden we een grandioos seizoen hebben.'

Mol denkt dat de rugzak van ervaring van De Vries hem gaat helpen

Naast Verstappen sluit er in het 2023-seizoen nog een andere Nederlander aan op de grid. Nyck de Vries mag in maart zijn debuut maken in de AlphaTauri-bolide. Zijn zitje in de Formule 1 verdiende hij na zijn debuut in Grand Prix van Italië van 2022, in de Williams van Alexander Albon, waarmee hij ook nog direct in de top tien terecht kwam. 'Dat is heel bijzonder', vindt Mol, zich herinnerend dat de laatste keer 2006 was dat er twee Nederlanders in de Formule 1 waren. 'Nyck (de Vries, red.) heeft zich in dit project vastgebeten, maar is nooit te agressief geweest. Hij heeft de juiste keuzes gemaakt', gaat Mol verder.

'Hij heeft ondertussen anderhalf jaar mee kunnen luisteren bij Mercedes, daar heeft hij ook veel van geleerd. Hij zal Tsunoda (Yuki, red.) straks achter zich moeten houden, en ik durf wel te zeggen dat dat mogelijk is.' Doordat De Vries meerdere keren een training heeft mogen rijden bij Mercedes, Aston Martin en Williams, en dus lange tijd heeft mogen meekijken in de garage van de Duitse renstal, neemt De Vries veel kennis mee. 'Nyck heeft een rugzak. Hij zal misschien niet direct technisch gezien de touwtjes in eigen handen nemen, maar hij heeft wellicht net iets meer kennis vanwege zijn ervaring', sluit Mol af. Vanaf het 2023-seizoen kan De Vries nog beter zijn kunnen bewijzen in de koningsklasse.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws