1019907219 lat 20231028 gp2319 112905 67a1534 680 Formule 1
Formule 1

Nabeschouwing Haas | Een team en coureursduo zonder toekomstperspectief

1019907219 lat 20231028 gp2319 112905 67a1534 680

Het Formule 1-seizoen zit erop, en dus is het tijd om de prestaties van de verschillende teams en coureurs te evalueren. Voor Haas was 2023 een seizoen om snel te vergeten. Hoewel het puntloze rampscenario uit 2021 vermeden werd, eindigde het Amerikaanse team als hekkensluiter in het constructeurskampioenschap, en ook het toekomstperspectief belooft weinig goeds.

Na het dramatische 2021-seizoen moest het roer om bij Haas, en dus werd in 2022 Kevin Magnussen teruggehaald. De Deen mocht na enkele goede prestaties blijven, en hoewel Mick Schumacher met zijn twaalf punten ook bijdroeg aan het behalen van de achtste plek bij de constructeurs, werden de vele schadegevallen hem niet in dank afgenomen, en dus moest hij dit jaar plaats maken voor Nico Hülkenberg. Dat bleek geen verkeerde keuze, maar was het onvoldoende om de concurrenten in de achterhoede af te troeven.

Nico Hülkenberg (5,6): Slachtoffer van het materiaal

Als redactie van F1Maximaal hebben we het hele seizoen cijfers uitgedeeld aan de coureurs voor de zondagsprestaties. Haas moest het vooral van de zaterdagen hebben, en dus zijn de gemiddeldes van de zondagscijfers niet al te hoog. Hülkenberg komt er met een 5,6 nog het beste vanaf, waarmee hij in onze stand zestiende eindigt van de 22 deelnemende coureurs. In de kwalificaties blonk hij vaak uit, en hij won het kwalificatieduel dan ook overtuigend met 15-7.

Op de zondagen zag de sympathieke Duitser vaak de ene na de andere coureur langskomen, en dat leidde gedurende het seizoen steeds vaker tot frustraties. Met negen punten was Hülkenberg verantwoordelijk voor het grootste deel van de twaalf punten van Haas, maar toch beëindigde hij maar één keer een Grand Prix in de top tien. In de chaotische slotfase in Australië bleef hij met P7 en dus zes punten achter, terwijl hij in Oostenrijk in een natte sprintrace knap als zesde eindigde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

nico hulkenberg barbie
Het lijkt onwaarschijnlijk dat Nico Hülkenberg bij Haas ooit nog zijn eerste podiumplek pakt.

Eén toptienfinish in 22 Grands Prix is met zijn ervaring wel wat mager. De Duitser presteerde solide, maar behoorde op zondagen zelden tot de uitblinkers, en sloot het seizoen erg zwak af met een crash op vrijdag in Abu Dhabi, en ook al crashes in Brazilië en Qatar. Vooral gezien de frustraties van Hülkenberg is het wel de vraag waarom hij heeft bijgetekend. Williams-coureur Sargeant verkeerde lang in onzekerheid, en voor voormalig Williams-coureur Hülkenberg was dat mogelijk een interessante optie geweest, al legt James Vowles misschien liever de focus op jonge coureurs, en dat legt meteen het probleem van Hülkenberg bloot.

Kevin Magnussen (4,8): Kleurloos seizoen in de achterhoede

Magnussen was in 2022 nog duidelijk de eerste coureur van Haas, met een poleposition in Brazilië als uitschieter, maar in 2023 zijn er nauwelijks momenten te benoemen waar de Deen in positieve zin opviel. Dat gebrek aan goede momenten zorgt ervoor dat Magnussen met een 4,8 de laagste beoordeling krijgt van alle Formule 1-coureurs in 2023. Het positieve bij Magnussen was dat hij in drie Grands Prix in de punten eindigde, maar omdat dit telkens een tiende plek was, viel de eindscore tegen.

Het kwalificatieduel werd ruimschoots verloren tegen Hülkenberg, en ook in de WK-stand deed Magnussen het niet goed. De 31-jarige hield van de vaste coureurs alleen Logan Sargeant achter zich, en zorgde ook voor heel wat schade. De vraag is dan ook wat teambaas Günther Steiner in Magnussen ziet om hem langer in dienst te houden, in plaats van bijvoorbeeld Formule 2-kampioen Théo Pourchaire.

Toekomstperspectief: weinig licht aan het eind van de tunnel

Als we naar 2024 en de daaropvolgende jaren kijken, lijkt er weinig reden te zijn om beterschap te verwachten. In de zomer kondigde Steiner aan dat MoneyGram voor een flinke financiële injectie zal zorgen, maar voorlopig zijn er weinig goede voortekenen te ontdekken. Jaar na jaar lijkt Haas zoekende te zijn naar een ontwikkelingsrichting, en slaat het de plank regelmatig mis met upgrades, tot frustratie van de coureurs. Zolang Haas niet weet waar het probleem met bandenslijtage door veroorzaakt wordt, is er weinig hoop op verbetering.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nabeschouwing Haas | Een team en coureursduo zonder toekomstperspectief
Voor dertigers Hülkenberg en Magnussen viel er weinig eer te behalen op de zondagen met de VF-23.

Williams is onder Vowles duidelijk stappen aan het zetten, terwijl AlphaTauri ook de weg omhoog heeft ingeslagen, en meer onderdelen van Red Bull Racing zal overnemen. Alfa Romeo, of Sauber, kan uitkijken naar een samenwerking met Audi, en dus is het de vraag hoe Haas zich met deze teams zal willen blijven meten. Formule 1 draait om de laatste technologie, maar die indruk laat Haas juist helemaal niet achter. Letterlijk en figuurlijk is het de grijze muis van de Formule 1.

Hoe geliefd Hülkenberg ook moge zijn, feit is dat er in de Formule 1 zeven dertigers en veertigers rondrijden, waarvan er slechts twee zijn die nog nooit wat gewonnen hebben: beide Haas-coureurs. Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Sergio Pérez, en Daniel Ricciardo zijn allemaal minimaal Grand Prix-winnaars, en verder rijden er veel jonge talenten rond en enkele coureurs met flinke financiële bijdrages. De Haas-coureurs zijn niet succesvol geweest, zijn geen jonge talenten meer, en brengen nauwelijks geld mee. In die zin zit er bij Haas ook weinig toekomstperspectief in het coureursduo, en dat vat Haas, dat steeds meer als veldvulling fungeert, helaas een beetje samen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws