NB: 'Dit hoort erbij, ook al is het dikke pech voor Verstappen' Formule 1
Formule 1

NB: 'Dit hoort erbij, ook al is het dikke pech voor Verstappen'

NB: 'Dit hoort erbij, ook al is het dikke pech voor Verstappen'

De Grand Prix van Groot-Brittannië had van alles wat: crashes, safety cars en een gloednieuwe Formule 1-winnaar. Carlos Sainz wist in een spannende slotfase de wedstrijd naar zich toe te trekken, maar had daar wel de hulp van de Ferrari-pitmuur bij nodig. In de Nabeschouwing kijken we met hoofdredacteur Terrence Riepma terug naar de afgelopen wedstrijd, te beginnen met de crash van Guanyu Zhou, die na een enorme klap ongedeerd uitstapte.

Welke les trek jij uit de crash van Zhou Guanyu aan de start van de Britse Grand Prix?

'Dat de halo een zegen is, dat op de eerste plaats. Verder zag ik wat mensen vraagtekens plaatsen bij de roll-bar, die faalde, maar die is niet bestand tegen een impact als deze en dat is niet zo gek. Dit soort incidenten komen eigenlijk nooit voor - gelukkig maar. Wel zonde dat het onderdeel niet deed waar het voor ontworpen is, maar het is alleen maar klasse dat de halo dan de juiste back-up biedt. Complimenten naar de F1 hiervoor.'

'Over een schuldige kan je discussiëren, maar het is en blijft de start van een race. De kans op chaos is altijd aanwezig, en nu was die chaos er. Dit zien we ook nooit op een dergelijke manier gebeuren, dus het is echt een freak-incident. Maar George Russell stuurde wel iets te enthousiast naar links. Dat vond ik een onnodig risico en dat had uiteindelijk enorme gevolgen voor haast de halve grid. Het is en blijft echter lastig om drie-wijd te gaan tijdens een start. De derde auto (Zhou) zit in de dode hoek van de eerste (Russell). Toch maakt dat de beweging van Russell niet minder onnodig, want juist met die kennis zou ik het risico niet nemen.'

Sainz gaf vroeg in de race de leiding makkelijk uit handen, maar won de wedstrijd toch. Heeft hij dat killerinstinct wél of niet?

'Jawel, maar hij moet wel echt één met de auto zijn. En dat vond ik hem ergens niet. De pole pakte hij ook met een beetje geluk en tijdens de race had hij de snelheid pas nadat-ie op betere banden stond dan zijn teamgenoot en iedereen achter zich herrie aan het schoppen was. Het is dus een kalme coureur, maar om kalm te zijn, moet het om hem heen ook kalm zijn.'

'Aan de andere kant: dit kan het begin zijn van meer. Sainz stond best onder de druk door het gebrek aan resultaten en nu heeft hij eindelijk die eerste zege op zak. Vanaf dit punt kan het allemaal veel makkelijker voor hem gaan, want de druk is er een beetje van af. Hij kan nu veel vrijer racen en dat kan hem ten goede komen in de rest van dit seizoen. Immers: de achterstand op Charles Leclerc bedraagt in één klap nog maar elf punten.'

Had Verstappen meer uit zijn gehavende Red Bull kunnen halen? Maakte hij een fout door om nieuwe banden te vragen na het raken van die brokstukken?

'Nee en nee. Als Verstappen er meer uit kon halen, had hij dat wel gedaan. Dat hij net de snelheid had om met Aston Martin en Haas mee te komen, en dat al met moeite, zegt voor mij genoeg. Die auto was echt niet meer in orde en dan kan je geen potten meer breken. Voor nieuwe banden gaan, was ook een logisch besluit. Verstappen heeft vandaag gemaximaliseerd en de schade goed weten te beperken. Hij heeft niet zo heel veel verloren ten opzichte van de concurrentie en daar zullen ook nog wel dingen misgaan, zoals het al het hele seizoen gaat. Dit hoort erbij, ook al is het dikke pech.'

Had Ferrari haar coureurs eerder van positie moeten laten wisselen?

'Achteraf gezien is het lastig, maar wellicht dat Leclerc sneller had kunnen gaan als het eerder gebeurde, ja. Nu zat hij vrij lang achter Sainz en dan slijten je banden sneller en lopen de temperaturen van alles op. Omdat het nu pas laat gebeurde, had Leclerc de snelheid al niet meer en zo verloor hij eigenlijk zijn recht van spreken met oog op het erlangs willen bij Sainz.'

Heeft Ferrari een strategische fout gemaakt in de slotfase?

'Ja, compleet. Ik snap echt voor geen meter hoe ze de langzamere coureur het voordeel kunnen geven bij een herstart. Wilden ze met Sainz op betere banden Lewis Hamilton op achterstand houden? Of gunden ze Sainz gewoon de overwinning ten koste van hun voornaamste titelkandidaat? Wat het ook mag zijn: het bleek een totale flop voor Leclerc en dat is schandalig. Het toont aan dat ze niks hebben geleerd van de mislukkingen met Fernando Alonso en Sebastian Vettel, toen ze ook om de titel vochten en de totale paniek uitbrak als ze een goede beslissing moeten maken.'

'Het enige dat ik nog kan bedenken, is dat het een keuze was met oog op de lange termijn. Door Sainz de voorkeur te geven, hebben ze nu misschien twee coureurs die sterk voor de dag kunnen komen tijdens een race en ook wat dichterbij staan in het kampioenschap ten opzichte van elkaar. Maar dat het ten koste gaat van Leclerc, die nu alsnog verder is verwijderd van Sergio Pérez, kan ik niet begrijpen.'

Verwacht je een opleving van Sainz na zijn eerste zege?

'Ik zei het al een beetje, dat Sainz nu vrijer kan racen met de druk van zijn schouders dat hij die eerste overwinning nog moet pakken. Het zal ook vertrouwen opleveren dat hij nu niet meer een riante achterstand heeft op Leclerc en hij heeft nu ook gezien dat het team bereid is om hem óók te helpen wanneer nodig. Op de lange termijn is deze zege, in mijn ogen, veelbelovend voor Sainz. Maar dan moet-ie het wel echt laten zien nu.'

Mercedes kende een opvallend goed weekend. Zijn ze terug?

'Het zal verschillen per baan. Silverstone was niet zo hobbelig en dat is overduidelijk gunstig voor Mercedes. Op hobbelige en bochtige banen zullen ze weer terugvallen, maar op banen als Silverstone, met medium- en hogesnelheidsbochten, kunnen ze er gewoon staan. Wel zijn Red Bull en Ferrari ook dan de favorieten, maar zeker op racepace lijkt het goed te zitten voor Mercedes. Het zal me benieuwen hoe het verdergaat vanaf hier.'

NB: 'Dit hoort erbij, ook al is het dikke pech voor Verstappen'
Mercedes kon, toch best verrassend, aanhaken bij de top van het veld in Groot-Brittannië

Werpt Mick Schumacher eindelijk de schroom van zich af na zijn eerste WK-punten?

'Dat is echt nog te vroeg om te zeggen. Hij deed het hier goed tijdens de race en in Canada zag het er ook goed uit totdat hij uitviel. In de kwalificatie is verbetering nodig, maar we zien de eerste tekenen dat hij vooral in de race er kan staan. Hopelijk voor hem kan hij die vorm vasthouden en blijven verbeteren.'

Wie is voor jou buiten Sainz om de man van de wedstrijd?

'Hamilton. Hij reed weer als vanouds en dat vond ik wel mooi om te zien. Samen met Pérez en Leclerc maakte hij er in de slotfase een waar spektakelstuk van. Hij heeft het dus nog wel! Verder ook een fantastische comeback van Pérez en kudos naar Vettel en Schumacher naar hun optredens zondag.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws