NB: 'Of je het Red Bull kan verwijten? Dat betwijfel ik' Formule 1
Formule 1

NB: 'Of je het Red Bull kan verwijten? Dat betwijfel ik'

NB: 'Of je het Red Bull kan verwijten? Dat betwijfel ik'

De eerste Grand Prix van 2022 is een feit. De reglementswijzigingen van het huidige seizoen hebben de rangorde flink opgeschud, en ook kende de Grand Prix van Bahrein een dramatisch einde met belangrijke uitvallers. Genoeg om over na te praten, dus. Maurits Kappetijn, hoofdredacteur bij F1Maximaal.nl laat in de nabeschouwing weten hoe hij het weekend ervaren heeft en wat hij vindt van de pijnlijke uitvalbeurt van Max Verstappen.

Kunnen we spreken van een geslaagde seizoensopener?

'Ik denk het wel. Voor mij was de seizoensopener geslaagd wanneer er iets gebeurde in de competitie, en wanneer ik kon zien dat het nieuwe reglement haar werk gedaan had. Ik denk dat dit het geval is en dat we dat op diverse vlakken ervaren hebben. Ten eerste zit het veld nu redelijk dicht bij elkaar, en ten tweede is er sprake van een nieuwe pikorde. Je hebt nu ineens teams die toch iets hebben gevonden dat goed werkt. Daar hoopte iedereen op, want dat zorgt voor spanning in de sport. Je ziet het natuurlijk terug bij Ferrari, maar ook bij Kevin Magnussen die vijfde geworden is. Ondanks dat dat natuurlijk een ongewoon resultaat voor ze zal zijn, is dat fantastisch voor de competitie en voor de fans. Ik wilde die veranderingen graag terugzien op het circuit, en dat is gelukt, dus ik ben blij.'

'Wat me bij de reglementen nog opviel: ik had zelf het idee dat close racing, elkaar kunnen volgen op korte afstand, dat daar nu meer sprake van was. Natuurlijk merkte je het in het gevecht tussen Verstappen en Charles Leclerc, die elkaar goed konden blijven volgen, ook in de bochten. In de eerste sector, in de aanloop naar bocht 10, vind je redelijk snelle bochten terug, en daar bleven ze dicht bij elkaar. Het is een momentopname, maar over het algemeen zagen we veel duels op het asfalt. Dat is in Bahrein niet altijd zo. Het hele gevoel dat je aan het weekend overhoudt, is dat de gevechten intenser zijn en er spanning heerst vanwege de nieuwe rangorde. Daar hebben de reglementen zeker bij geholpen.'

Moet Red Bull zich achter de oren krabben?

'Wat betreft de betrouwbaarheid van het materiaal sowieso. Dat is namelijk het belangrijkste voor een F1-bolide. Je kan een snelle auto hebben, maar als je vervolgens voor schut staat vanwege een dubbele DNF heb je er niets aan. Het was natuurlijk een enorme domper voor Red Bull dat ze nul punten meenamen vanwege een probleem dat bij beide auto's vergelijkbaar leek. De oorzaak is nog niet helemaal duidelijk, dus ik vind het lastig te beoordelen. Bij Verstappen speelden er meerdere problemen, ook stuurproblemen vanwege die verbogen stang bij de voorwielophanging.'

'Je moet je zaakjes op orde hebben, maar aan de andere kant is dit het levende bewijs dat het een mechanische sport is. Dit gebeurt gewoon. Of je het Red Bull kan verwijten? Dat betwijfel ik. Het is natuurlijk gewoon ontzettend balen. Wat betreft de snelheid, in alle eerlijkheid, was het ook gewoon niet goed genoeg. Red Bull was simpelweg niet in staat om Leclerc voor te blijven in de race. Je zag dat Ferrari een tandje sneller was, zij het twee of drie tienden, maar het was voldoende om de voorsprong te behouden. Ik denk dat dat te maken heeft met dat de Ferrari-motor veel beter geworden is. Red Bull moet dus beslist met wat komen om het jaar naar zich toe te trekken.'

Wordt Leclerc Verstappens titelrivaal in 2022?

'Eigenlijk vind ik het te vroeg om hier al een uitspraak over te doen. Ik denk dat we in de eerste vijf races nog best wat verschuivingen zullen zien plaatsvinden. Verstappen, en andere coureurs ook, zeggen dat de eerste drie races niet alleszeggend zijn. Sommige teams hebben initieel nou eenmaal de plank misgeslagen. Ik verwacht dat er teams zijn die de achterstand nog wel recht zullen trekken, of dat het voordeel van Ferrari gekopieerd gaat worden. De ware rangorde wordt na vijf races pas duidelijk. Het is dus te vroeg om meteen naar Leclerc en Verstappen te wijzen.'

Charles Leclerc wist Verstappen gedurende de race achter zich te houden en zege te vieren in Bahrein. (Foto: Ferrari F1 Media)
Charles Leclerc wist Verstappen gedurende de race achter zich te houden en zege te vieren in Bahrein. (Foto: Ferrari F1 Media)

Heb je vertrouwen in Mercedes?

'Ja. Simpelweg omdat ze natuurlijk enorm veel schaalvoordelen hebben. Naast Red Bull en Ferrari heeft Mercedes de knapste koppen uit de motorsport. Uiteindelijk zal je zien dat hoe meer schaalvoordeel je hebt, hoe meer je kan realiseren. Geld speelt daarin geen rol, want je kan met minder geld meer voor elkaar krijgen als je efficiëntie hoog ligt. Ik heb er vertrouwen in dat Mercedes zich over een paar Grands Prix weer meldt bij de top. Hopelijk krijgen we dan een strijd tussen drie of vier teams. Ik laat in het midden welk team dat vierde team dan zou zijn.'

Gaat het puntenverlies pijn doen voor Red Bull?

'Absoluut. Je hebt het over circa dertig punten en als je kijkt naar hoe spannend het vorig jaar was, in een jaar dat de verschillen tussen de teams groter waren, is het verlies van dubbele punten natuurlijk immens. Het doet pijn, maar elk team zal een keer pech hebben. Je hebt te maken met nieuwe auto's. De andere teams hebben nog 22 keer kans op dezelfde pech als Red Bull. Ik verwacht dat Ferrari en Mercedes ook zo'n weekend zullen hebben. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het pijnlijk is en beslissend kan zijn voor het kampioenschap.'

Welke coureurs van de subtoppers vond je het meest indrukwekkend?

'Ik weet niet of ik het een subtopper mag noemen, maar men mag van Magnussen voor het hoofdkwartier van Haas wel een standbeeld opzetten, dan wel een portret in het kantoor van Günther Steiner, naast de herstelde deur. Als je er even over nadenkt: hij is jaren uit de F1 geweest. In die tijd heeft hij wel geracet, maar niet in auto's die zo snel zijn als Formule 1-auto's. Hij stapt in, heeft al het simulatorwerk overgeslagen, springt in de Haas en is binnen twee à drie weken op snelheid, heeft zijn vorm te pakken en pakt de vijfde plek in de race. Dat is bizar. Het verdient alleen maar lof. Je zag dat hij ook écht goed reed in de race. Hij stak meteen zijn ellebogen uit. Ontzettend knap.'

'Ik wil ook graag Valtteri Bottas even in het zonnetje zetten. Ik denk dat het mentaal heel lastig is om van een topteam naar een laagvlieger te gaan. Dat zie je alleen totaal niet aan hem, en ook niet aan het resultaat dat hij neergezet heeft. Ik vind het daarnaast bijzonder hoe hij Zhou Guanyu aan de hand neemt en hoe hij spreekt over zijn teamgenoot. De aanpak van Bottas vind ik gewoon heel tof. Dan is het des te mooier dat hij ook Alfa Romeo nog eens zo meeneemt, meteen punten scoort en van belang is. Dat verdient hij ook gewoon. Hij verdient het om in de schijnwerpers te staan bij een ander team, omdat je vaak vergeet dat het gewoon een bloedsnelle coureur is omdat hij jarenlang naast Lewis Hamilton reed. Ik hoop dat we dit dit seizoen nog vaak zien.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws