Nederlandse oud-coureur ziet strenge regels averechts werken: 'FIA pakt dingen graag rigoureus aan' Formule 1
Formule 1

Nederlandse oud-coureur ziet strenge regels averechts werken: 'FIA pakt dingen graag rigoureus aan'

Nederlandse oud-coureur ziet strenge regels averechts werken: 'FIA pakt dingen graag rigoureus aan'

De meeste mensen binnen de Formule 1-wereld zijn het inmiddels met elkaar eens dat het goed is dat de FIA het gevloek aan wil pakken, maar dat de manier waarop waarschijnlijk niet helemaal goed uit zal pakken. De regels, die vanaf het 2025-seizoen strenger worden, zullen juist averechts werken. Oud-coureur Jan Lammers heeft ook zijn twijfels over de aanpak van het bestuursorgaan en denkt dat het anders kan.

De discussies omtrent het taalgebruik van de rijders lopen al een tijdje, namelijk sinds FIA-president Mohammed ben Sulayem via de media aankondigde tijdens het raceweekend in Bakoe dat de FIA erop ging letten. Welke straffen erop stonden werd niet uitgelegd, maar werd opeens duidelijk toen Max Verstappen een taakstraf kreeg in Singapore. Eerder in januari liet de FIA weten dat er nu flinke straffen staan op schelden tijdens mediamomenten. Vanaf nu kunnen de coureurs een boete tot 120.000 euro krijgen en zelfs een maand schorsing en puntenaftrek.

'Ik denk dat het wel goed is om de toprijders echt te laten voelen dat ze een voorbeeldfunctie hebben', zegt Lammers in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Dat er jongetjes zijn die ze als helden zien en dingen van ze kopiëren. Laat de coureurs zich daarvan bewust zijn. Het is goed dat de FIA hiermee bezig is, maar of het per se op deze manier moet gebeuren, dat weet ik niet', geeft de Le Mans-winnaar van 1988 aan. Tevens vraagt hij zich af of die verhoogde geldboetes wel indruk maken op de coureurs, die al erg goed betaald worden.

Aanpak moet eerder beginnen

Waar de rijders over vielen, was dat de FIA niet duidelijk was over waar het geld van de boetes heen zou gaan. Onlangs verkondigde Ben Sulayem nog dat de FIA helemaal niet zo rijk was als men wellicht dacht. In combinatie met een vaag verhaal over zijn onkostenvergoedingen en dat hij geen bonnetjes wilde laten zien, wordt het al helemaal een controversiële kwestie. 'Ik vind boetes in de Formule 1 altijd iets vreemds hebben', zegt Lammers. 'Je hebt hier immers te maken met mensen voor wie zo'n boete gewoon parkeergeld is. Ik weet niet of de straf zijn doel dan wel bereikt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

leclerc mexico2023 ferrari
Charles Leclerc kreeg na de Grand Prix van Mexico een boete voor het schelden tijdens de persconferentie.

120.000 euro betalen als iemand zegt 'my car is fucked', klinkt vanzelfsprekend wel als sneu geld. 'Ik ga hier niet over, maar ik denk dat je veel beter je punt op een andere manier kan maken', is de oud-coureur van mening. Hij kaart tevens aan dat zoiets veel beter uitpakt als de FIA daar in de lagere klassen al mee bezig gaat. 'Je zou hier in de Formule 2 en de Formule 3 al de nadruk op moeten leggen. Dat een coureur daar al moet laten zien dat hij zich kan gedragen. Mocht iemand dat niet kunnen, dat diegene dan een probleem kan hebben met het aanvragen van een superlicentie', wijst Lammers aan.

F1Maximaal.nl vroeg Formule 2-coureur Richard Verschoor naar de chaos van de FIA. De coureur uit Benschop, die dit jaar uitkomt voor MP Motorsport, liet weten zich achter Verstappen te scharen. De viervoudig wereldkampioen vond dat de FIA hen aanpakte als kleuters omdat ze een keer een scheldwoord eruit lieten floepen. Ook Verschoor weet hoe makkelijk zoiets kan gaan als je in het heetst van de strijd zit. 'Het is ook een sport, je moet ook in die emotie zitten, want daardoor is het zo'n leuke sport. En we racen met driehonderd kilometer per uur over die baan. Het gaat niet altijd over roosjes.'

Te veel regels over hoe de coureurs zich moeten gedragen

Lammers ziet het sowieso zitten als de FIA er bij de opstapklassen beter op gaat laten. 'Het is best indrukwekkend hoe gestructureerd en professioneel die tegenwoordig werken. Laat ze er daar al wat aan doen, zodat als die coureurs in de Formule 1 komen, dit al een gepasseerd station is', vindt Lammers. 'Op een gegeven moment moet je oppassen dat het niet te belerend wordt. Hoewel er veel jonge rijders tussen zitten, zijn het uiteindelijk allemaal volwassen mensen die al een lange tijd actief zijn in een gevaarlijke sport. Je mag bij hen best appelleren aan het gezonde verstand en het intellect.' Te veel regels kunnen ook het plezier van een rijder uit de sport halen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp abu dhabi zaterdag 24
Duwt de FIA Verstappen richting de exit met alle regels die erbij komen?

Zak Brown waarschuwde al dat er te weinig soepelheid is, en dat neemt het racen uit het racen. 'Je moet straks geen situatie krijgen dat een Formule 1-coureur liever ergens anders wil rijden. Al zal het een en ander ook wel doorsijpelen naar andere raceklassen', zegt Lammers. Ook de Nederlandse oud-coureur snapt dat de Formule 1-coureurs zich afvragen waar het geld van die boetes die ze betalen dan heengaat. 'Ik weet het niet. Waar gaat al dat geld heen? De FIA mag dingen graag groots, rigoureus en zonder enig compromis aanpakken, en spendeert zodoende hier en daar aardig wat geld, dus die vraag vind ik zeer relevant. Als het dan toch op deze manier gebeurt, kunnen ze het geld mooi gebruiken om de stewards te betalen!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws