Nog een jaartje AlphaTauri: doet Gasly er goed aan om te blijven? Formule 1
Formule 1

Nog een jaartje AlphaTauri: doet Gasly er goed aan om te blijven?

Nog een jaartje AlphaTauri: doet Gasly er goed aan om te blijven?

Pierre Gasly blijft nog een jaar actief voor AlphaTauri. Dat hij blijft, komt niet als een verrassing. Teambaas Franz Tost bevestigde het immers al min of meer gedurende de persconferentie in Montreal. De aankondiging was dus meer een formaliteit dan een werkelijke aankondiging, maar het maakte de plannen voor 2023 van de aan Red Bull gelieerde Gasly wel duidelijk. Doet hij er goed aan om (nog) geen overstap te maken? Kort gezegd ja, maar vooral omdat er geen betere alternatieven voor hem zijn. Het is dan ook nog maar te zien of de Fransman na 2023 blijft.

Voor 2023 was het, met name na Montreal, zo klaar als een klontje voor Gasly. Red Bull-scout Helmut Marko had eerder in het jaar al aangegeven dat hij sowieso tot en met 2023 vastlag bij Red Bull, wat betekende dat de Oostenrijkse energiedrankjesfabrikant na het huidige seizoen nog een jaartje beslag op hem kon leggen. Daarmee was de man uit Rouen vrijwel zeker van een zitje bij AlphaTauri, het team waar hij het al jaren goed bij doet. Het enige wat voor hem nog mogelijk was, was dat een van de concurrenten van de Italiaanse equipe langs zou komen, zijn contract af zou kopen en hem een beter contract aan zou bieden.

Een stap voorwaarts voor Gasly onwaarschijnlijk

Wanneer we kijken naar de primaire kandidaten die Gasly dit contract aan hadden kunnen bieden, komen we toch al snel uit bij de achterhoedeteams. Ferrari, Red Bull Racing, Mercedes en McLaren hebben de coureurs voor 2023 al vastliggen, met Daniel Ricciardo als minst stabiele van het stel, contractueel gezien dan. De hoop was er voor de enkelvoudig Grand Prix-winnaar nog heel even dat Red Bull Sergio Pérez los zou laten, maar de Mexicaan verkeert in bloedvorm, wat een contractverlenging een no-brainer maakte voor de Oostenrijkse renstal.

Mercedes was eventueel ook nog een optie geweest, maar het lijkt er niet op dat Lewis Hamilton na 2022 een einde maakt aan zijn carrière. Zijn contract loopt door tot en met 2023, dus een overstap van Gasly naar de Duitse renstal zou in 2023 misschien net te vroeg komen. Over Ferrari hoeven we het niet eens te hebben, met Charles Leclerc en Carlos Sainz is de Italiaanse renstal zeker van een sterke rijdersopstelling, die tot en met 2024 dichtgetimmerd is. Een stap voorwaarts was voor Gasly dus uiterst onwaarschijnlijk.

Alfa Romeo, Haas, Aston Martin?

Vooruitkijken hoeft de voormalige teamgenoot van Max Verstappen dus niet. Momenteel rijdt hij samen met teamgenoot Yuki Tsunoda rond rondom de tiende plek. Af en toe zitten er punten in, maar in slechte weekenden niet. Daarmee is AlphaTauri dit jaar een waar middenveldteam, dat in Aston Martin, Alpine, Alfa Romeo en Haas haar directe concurrenten lijkt te vinden. Aston Martin kan je hieronder scharen als optimist. McLaren behoort er vanuit een pessimistisch perspectief voor de renstal uit Woking toe.

Daarmee valt dus voorop te stellen dat Gasly bij een vertrek er qua materiaal al niet veel op vooruit was gegaan. Het enige team dat op de lijst staat dat Gasly waarschijnlijk meer punten had geboden is Alfa Romeo. De Zwitserse renstal presteert goed in 2022 en Valtteri Bottas kan met regelmaat potten breken. Zhou Guanyu ligt daarnaast nog niet vast voor 2023, wat daar de deur op een kiertje zette. De Chinees heeft echter wel enkele lucratieve sponsordeals met zich meegenomen, terwijl Alfa voor Gasly enkel geld neer had moeten tellen. Ook dat lijkt dus een doodlopend pad.

Bij een exit van Mick Schumacher was Haas een optie geweest, maar naarmate het 2022-seizoen vordert, lijkt het er steeds meer op dat dat qua puntenkansen geen progressie had geboden. Voor Williams geldt hetzelfde. Aston Martin is van deze drie achterhoedeteams de meest veelbelovende renstal, maar met Lance Stroll die vrijwel zeker is van zijn zitje, en Sebastian Vettel die sinds de Red Bull-update van het team uit Silverstone stukken beter presteert, was ook een overstap naar dit team voor Gasly een twijfelachtig plan. Als laatste optie had de Franse coureur met Alpine een gooi naar podia kunnen doen in 2023, maar ook Fernando Alonso verkeert in bloedvorm. AlphaTauri lijkt dus de logische keuze voor de 26-jarige.

En na 2023?

Na volgend jaar liggen er plots mogelijkheden die er volgend jaar nog niet liggen, maar niet bij het team waar Gasly momenteel bij aangesloten is; AlphaTauri (en indirect dus Red Bull). Met Pérez en Verstappen is de weg naar het topteam afgesloten, wat betekent dat een stap voorwaarts enkel te halen is bij de concurrentie. Zoals gezegd zit Ferrari potdicht, maar bij Mercedes kan er een gaatje ontstaan. Mocht Hamilton besluiten dat twee jaar worstelen (ervan uitgaand dat Mercedes ook volgend jaar niet voor de titel kan strijden) voldoende is, zou Gasly aangetrokken kunnen worden door Mercedes wanneer zijn contract afloopt.

Alternatieven voor dit plan zijn McLaren, Alpine en Aston Martin. Ricciardo, Alonso en Vettel zouden allen ontslagen kunnen worden, of zelf een punt kunnen zetten achter de Formule 1-carrières. Met andere woorden: er liggen voor na volgend jaar voldoende opties open voor de topcoureur, en Red Bull heeft de Franse rijder weinig meer te bieden omdat het het hoofdteam al vol heeft zitten. Leggen de andere topteams coureurs vast zonder Gasly te overwegen dan is een verlengde termijn bij AlphaTauri altijd mogelijk, maar het is wel duidelijk dat zijn ideale toekomst daar in ieder geval niet ligt.

De vraag is of Gasly er goed aan doet om te blijven, en het korte antwoord is ja. De voornaamste reden hiervoor is dat er op het moment geen betere alternatieven beschikbaar zijn. Waren deze er geweest, en was de interesse wederzijds, dan was er wel iemand aan komen kloppen. Gezien dat niet gebeurd is, kunnen we er vanuit gaan dat de beste carrièrestap voor Gasly op dit moment een extra jaar bij het team uit Faenza was. Na volgend jaar lonken er met een beetje geluk echter opties die Gasly meer succes kunnen garanderen dan hij momenteel boekt, maar daarvoor moet hij wel nog een jaartje uitblinken bij zijn huidige team.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws