lando-norris-mclaren-brazilie-vrijdag (38) Formule 1
Formule 1

Norris grijpt poleposition, terwijl Red Bull een modderfiguur slaat

lando-norris-mclaren-brazilie-vrijdag (38)

Lando Norris heeft de poleposition gepakt in Brazilië. De McLaren-coureur bleef Kimi Antonelli, Charles Leclerc en Oscar Piastri voor. Oliver Bearman blonk lang uit, maar viel na twee mislukte ronden terug naar de achtste tijd. Red Bull Racing maakte een dramatische sessie mee. Max Verstappen kwam niet verder dan P16, terwijl Yuki Tsunoda de traagste coureur was.

De kwalificatie voor de Grand Prix van São Paulo ging vijf minuten later dan gepland van start, vanwege schade aan een van de vangrails na een harde crash in een van de Porsche-races. Toen de coureurs om 19:05 uur mochten beginnen, was Sauber nog aan het sleutelen aan de auto van Gabriel Bortoleto. Alle andere coureurs konden wel de baan oprijden, bij een baantemperatuur van 26 graden.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q1: Verstappen komt in de gevarenzone terecht

Oscar Piastri begon na zijn crash in de sprintrace met een grote fout in de eerste bocht in zijn eerste ronde. Hij kwam dan ook anderhalve seconde tekort op Liam Lawson, die de voorlopig snelste tijd had neergezet. Vervolgens was het wachten op de andere grote namen. Lando Norris greep als favoriet de eerste tijd met een 1:10,4. Hij was slechts een tiende sneller dan Lawson. Verstappen kwam in zijn eerste poging twee tienden tekort. Norris reed zijn tijd echter op nieuwe banden, terwijl Verstappen op gebruikte banden reed.

Hamilton liet zien dat het nog veel sneller kon. Na een mislukte eerste poging schoot de Ferrari-coureur naar 1:10,2. Gedurende Q1 werd de lat steeds hoger gelegd. Opvallend genoeg was Oliver Bearman de eerste coureur, die de barrière van 1:10 doorbrak. Yuki Tsunoda en Oscar Piastri stonden op dat moment in de gevarenzone. De McLaren-coureur was echter de pitstraat ingereden voor een nieuwe set banden en schoot met acht minuten te gaan naar de tweede tijd. Verstappen viel daardoor terug tot de zestiende tijd.

Q1: Red Bull volledig uitgeschakeld

Verstappen wachtte niet af tot de slotminuten. Met ruim zes minuten op de klok begon hij op een bijna lege baan aan een nieuwe ronde op nieuwe banden. Verstappen verbeterde zich niet en verloor in de middensector zelfs acht tienden. Zo bleef hij in de gevarenzone staan. Hij klaagde dat de auto zich iets beter gedroeg, maar een fout in bocht 9 kostte hem vier tienden. Zo bleef er hoop dat hij in de slotminuten alsnog de top vijftien in kon kruipen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Ondertussen bleef de rest zich ook verbeteren. Norris schoot met 1:09,6 naar de eerste tijd, en ook Piastri, Leclerc, en Russell verbeterden zich. Terwijl duidelijk werd dat Tsunoda niet verder kwam dan de negentiende en laatste tijd. Verstappen verbeterde zich bij het vallen van de vlag wel nog, maar kwam 0,066 seconden tekort. De Limburger moet dus als zestiende starten, maar zal vermoedelijk met een nieuwe motor en aangepaste afstelling vanuit de pitstraat aan de race beginnen.

De Red Bull-coureurs werden in de bottom five vergezeld door Bortoleto, die niet meer in actie kwam. Verder vielen Esteban Ocon en Franco Colapinto af. Dat was zeer opvallend, want hun teamgenoten eindigden juist tussen de McLarens in de top drie. Pierre Gasly klokte de tweede tijd, terwijl Bearmans vroege tijd genoeg bleek voor P3, ook nadat hij in de slotfase als enige met gebruikte banden naar buiten reed.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q2: Bearman blijft stunten

Het tweede kwalificatiedeel ging dus met negen verschillende teams van start. Alleen Red Bull Racing was niet van de partij. Net als Q1 was Bearman meteen snel. Het leek er zelfs op dat de Haas-coureur tot de kanshebbers op poleposition gerekend mag worden. Halverwege Q2 stond Bearman weer bovenaan met een 1:09,7. Antonelli, Piastri, Russell, en Norris maakten de top vijf vol, al reed Norris zijn tijd wel op gebruikte banden.

In Q1 zat Ferrari juist in de problemen. Na de eerste pogingen stond Hamilton tiende en Leclerc dertiende. De verschillen waren echter minimaal, want de achterstand van de Monegask op snelste man Bearman was minder dan een halve seconde. Daarmee hadden we dertien coureurs binnen vijf tienden van een seconde staan. George Russell stond weliswaar vierde, maar klaagde ook over een totaal gebrek aan grip. Zijn gripproblemen waren duidelijk niet zo extreem als bij Verstappen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q2: Wereldkampioenen vallen af

De verschillen waren in Q2 zó klein dat een topronde een vereiste was als je niet in een McLaren zat. Leclerc schoof op naar de derde plek en drukte teamgenoot Hamilton in de gevarenzone. Gasly reed weer een topronde en was met een tiende achterstand de nieuwe nummer 5. Norris kwam echter met nieuwe banden in actie, waardoor de verschillen veel groter zouden worden. Hij was 0,139 seconde sneller dan zijn landgenoot in de Haas.

Hamilton slaagde er niet in om zich te verbeteren en strandde als dertiende. Daarmee waren alle wereldkampioenen vroegtijdig uitgeschakeld, want Fernando Alonso kon zijn stunt van de vrijdag ook niet herhalen. De Spanjaard viel als elfde af, voor Alexander Albon. Achter Hamilton waren Lance Stroll en Carlos Sainz de hekkensluiters. Met Bearman, Gasly, Lawson, Hadjar, en Hülkenberg haalden veel coureurs uit het middenveld het laatste kwalificatiedeel.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q3: Grote fout van Norris

McLaren, Racing Bulls, en Mercedes waren de enige teams die in Q3 nog compleet waren. Haas had met Bearman echter een kanshebber op poleposition, en ook Gasly, Antonelli, en Hülkenberg mochten hopen op een topuitslag, aangezien het verschil tussen de eerste en tiende coureur in Q2 maar drie tienden was.

De ogen waren op Bearman gericht, die de kwalificatie meteen opende. De eerste sector van de Haas-coureur was echt niet zo goed als in zijn eerdere ronden. De Engelsman kwam tot een 1:09,9, wat duidelijk niet snel genoeg was. Groot was zijn achterstand niet op verschillende rivalen. Piastri reed de snelste tijd met een 1:09,897. Hij was 0,002 sneller dan Charles Leclerc, terwijl Bearman nog derde stond, voor Antonelli, Russell, en Gasly. Norris maakte een grote fout in zijn eerste snelle ronde en kwam niet verder dan de tiende tijd.

Q3: Norris verslaat Antonelli

Bearman trapte het bal weer af in de slotminuten, maar een klein foutje in de eerste sector kostte hem tijd. Leclerc en Norris waren daar al ruim een tiende sneller. Bearman kon in de slotminuten geen sterke ronde afleveren en haakte af in de strijd voor poleposition. Norris leverde wél. Nadat eerst Leclerc de eerste tijd neerzette, dook Norris daar met een 1:09,5 nog bijna drie tienden onder. Op dat moment leidde Norris voor Leclerc, Piastri, en Bearman.

Er kwamen nog veel tijdsverbeteringen, waarbij Norris de eerste plek behield. Antonelli sloot wederom aan op P2, voor Leclerc en Piastri. Isack Hadjar, George Russell en Liam Lawson verwezen Bearman zelfs nog terug naar de achtste plek. Gasly en Hülkenberg maken de top tien vol.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws