Max Verstappen lijkt de wereldtitel in 2025 definitief te kunnen vergeten. De regerend wereldkampioen kwam in Brazilië niet verder dan de zestiende tijd en kon na Q1 dus al afhaken. Yuki Tsunoda was nog drie tienden langzamer en was daarmee de hekkensluiter. Red Bull Racing gooide de afstelling na de sprintrace volledig om, maar dat lijkt de situatie allemaal maar slechter te hebben gemaakt.
De kwalificatie voor de Grand Prix van São Paulo ging vijf minuten later dan gepland van start, vanwege schade aan een van de vangrails na een harde crash in een van de Porsche-races. Toen de coureurs om 19:05 uur mochten beginnen, was Sauber nog aan het sleutelen aan de auto van Gabriel Bortoleto. Alle andere coureurs konden wel de baan oprijden, bij een baantemperatuur van 26 graden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Verstappen komt in de gevarenzone terecht
Oscar Piastri begon na zijn crash in de sprintrace met een grote fout in de eerste bocht in zijn eerste ronde. Hij kwam dan ook anderhalve seconde tekort op Liam Lawson, die de voorlopig snelste tijd had neergezet. Vervolgens was het wachten op de andere grote namen. Lando Norris greep als favoriet de eerste tijd met een 1:10,4. Hij was slechts een tiende sneller dan Lawson. Verstappen kwam in zijn eerste poging twee tienden tekort. Norris reed zijn tijd echter op nieuwe banden, terwijl Verstappen op gebruikte banden reed. Op dat moment leek het dus nog veelbelovend uit te zien.
Hamilton liet zien dat het nog veel sneller kon. Na een mislukte eerste poging schoot de Ferrari-coureur naar 1:10,2. Gedurende Q1 werd de lat steeds hoger gelegd. Opvallend genoeg was Oliver Bearman de eerste coureur, die de barrière van 1:10 doorbrak. Yuki Tsunoda en Oscar Piastri stonden op dat moment in de gevarenzone. De McLaren-coureur was echter de pitstraat ingereden voor een nieuwe set banden en schoot met acht minuten te gaan naar de tweede tijd. Verstappen viel daardoor terug tot de zestiende tijd.
Red Bull volledig uitgeschakeld
Verstappen wachtte niet af tot de slotminuten. Met ruim zes minuten op de klok begon hij op een bijna lege baan aan een nieuwe ronde op nieuwe banden. Verstappen verbeterde zich niet en verloor in de middensector zelfs acht tienden. Zo bleef hij in de gevarenzone staan. Hij klaagde dat de auto zich iets beter gedroeg, maar een fout in bocht 9 kostte hem vier tienden. Zo bleef er hoop dat hij in de slotminuten alsnog de top vijftien in kon kruipen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ondertussen bleef de rest zich ook verbeteren. Norris schoot met 1:09,6 naar de eerste tijd, en ook Piastri, Leclerc, en Russell verbeterden zich. Terwijl duidelijk werd dat Tsunoda niet verder kwam dan de negentiende en laatste tijd. Verstappen verbeterde zich bij het vallen van de vlag werd nog, maar kwam 0,066 seconden tekort. Verstappen werd zo uitgeschakeld en klaagde dat hij totaal geen grip had.
Motorstraf verwacht
Verstappen moet in theorie dus als zestiende aan de race beginnen, maar de kans lijkt levensgroot dat de Limburger vanuit de pitstraat aan de race zal beginnen. Verstappen heeft zijn laatste motor al in Italië gekregen en krijgt nu een kans om voor een kleine prijs over een verse krachtbron te beschikken. Daarnaast kan Red Bull dan ook de afstelling weer omgooien. Dit zou Verstappen maximaal twee plekken kosten, aangezien de verwachting is dat Yuki Tsunoda en Bortoleto ook vanuit de pitstraat aan de race zullen beginnen. Dit lijkt wel het definitieve einde van Verstappens titelkansen te zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties