De Formule 1-coureurs, medewerkers van alle teams en nog veel meer mensen die betrokken zijn bij de Formule 1-races verzamelen heel wat airmiles dit jaar. Het veld vliegt van hot naar her voor de Grands Prix op de kalender. Voor het aankomende raceweekend reist de Formule 1 naar Azerbeidzjan, om vervolgens een week later naar Miami te vliegen, en daarna zitten ze in Italië. Dat kan efficiënter, denkt ook GPDA-voorzitter George Russell.
Onlangs kaartte de Formule 1 al aan dat ze de kalender efficiënter willen maken vanaf 2026, het seizoen waarin het nieuwe motorreglement ingaat en duurzaamheid een nog grotere rol gaat spelen. Van de ene kant van de wereld naar de andere vliegen, past niet helemaal bij de sport verduurzamen. Aangezien de kalender volgend jaar uit 24 races moet gaan bestaan, hebben Russell en zijn collega's daar hun zorgen over geuit. Daarbij bevestigt hij dat Formule 1-CEO Stefano Domenicali goed naar de coureurs luistert.
'Stefano is heel erg open voor alles waar we ons zorgen over maken en over willen praten', zegt Russell tegen Speedweek. 'En samen hebben we een luide stem', gaat de Brit verder. 'Er is veel om over te praten betreffende een duurzame WK-kalender als je moet vliegen van de woestijn naar Amerika en dan terug naar Europa', bekritiseert de Mercedes-coureur. Verder in het seizoen wordt het er echter niet beter op, aangezien de coureurs dan naar Singapore en Japan moeten reizen, vervolgens naar Noord- en Zuid-Amerika, en dan weer terug naar de woestijn voor Abu Dhabi.
Er zijn limieten aan het verschuiven van races: 'Komt door het weer en de beschikbaarheid van de circuits'
Het zou bijvoorbeeld zinvol zijn om vlak voor of na de race in Australië een WK-ronde in het Midden-Oosten te organiseren. 'Want bijna allemaal vlogen we er toch een week voor de race heen. De monteurs en ingenieurs waren er ook. Daarom verlies je toch die drie of vier dagen, dus twee races in opeenvolgende weekenden zou logisch zijn', legt Russell uit. Veel fans begrijpen ook niet hoe de WK-kalender eruitziet. 'Maar er zijn natuurlijk beperkingen met betrekking tot het weer of de beschikbaarheid van de circuits. Maar ik denk dat we de komende jaren een verbetering zullen zien', sluit de 25-jarige af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties