Piastri denkt dat simulator 'de angstfactor van Jeddah niet in kaart kan brengen' Formule 1
Formule 1

Piastri denkt dat simulator 'de angstfactor van Jeddah niet in kaart kan brengen'

Piastri denkt dat simulator 'de angstfactor van Jeddah niet in kaart kan brengen'

Oscar Piastri denkt dat de Formule 1-simulatoren niet goed de angstfactor van het stratencircuit van Jeddah kunnen nabootsen. Het circuit waarbij hoge topsnelheden behaald worden is krap, de muren zijn dichtbij, en de bochten waren blind. Inmiddels is het circuit op de schop gegaan, is de baan wat verbreed, en zijn de gevaarlijke bochten wat aangepast, maar Piastri denkt niet dat dat de angstfactor wegneemt.

Jeddah Street Circuit is op Monza na het snelste circuit op de kalender. Met de snelle, bijna blinde bochten, is het ook nog eens een best gevaarlijk circuit. Verschillende aspecten zijn aangepast om het circuit wat veiliger te maken voor de coureurs, waaronder het zicht. Hoe dan ook denkt Piastri niet dat de simulator dan een representatief beeld levert. 'Het is lastig om de omstandigheden volledig na te bootsen met de windrichting, hoeveel grip er op de baan zal zijn', legt de Australiër uit bij Motorsport.com.

'Het is duidelijk dat op een stratencircuit de grip constant vrij snel evolueert. Het is moeilijk om dat te doen op de simulator', gaat de McLaren-coureur verder. 'Op een sim is de angstfactor niet helemaal aanwezig. Dat maakt de dingen een beetje meer vergevingsgezind op de sim, maar er is nogal wat om uit te proberen als ik voor het eerst de baan op ga.' Piastri heeft wel goede herinneringen aan het circuit van Saoedi-Arabië, hij won daar immers een sprintrace in de Formule 2. De Australiër gaat immers wel voor het eerst met een Formule 1-bolide op pad in Jeddah.

Sargeant kijkt positief naar aanpassingen 

Logan Sargeant daarentegen denkt dat de angst van de blinde bochten wat is weggenomen door de aanpassingen aan het circuit. In 2022 waren sommige muren wat naar achteren verplaatst en dat heeft de baan verbreed, maar voor de race in 2023 zijn er meer dingen veranderd. Met name de toevoeging van een afgeschuinde kerb en het wijzigen van de positie van een hek hebben de snelheden door de links-rechts volgorde van bochten 22 en 23 verlaagd. Daarnaast is er ook een hekwerk met 7,5 meter naar achteren geschoven bij de snellere bocht vier, en met vijf meter bij bocht twintig om het zicht te verbeteren.

'De veranderingen zijn zeker positief, bekeken vanuit het perspectief van een coureur', vertelt Sargeant. 'Het zicht is wat meer open, het neemt die angst weg dat je niet weet wat er om de hoek is', gaat de Amerikaan verder. 'De achterkant van de kerbs in de exits zijn wat verhoogd om het bottoming te stoppen. Dus ik denk dat dat allemaal positief is en beter voor de coureurs.' Sargeant is ook geen onbekende op het Jeddah Street Circuit, de coureur uit Florida heeft er in 2021 al eens geracet. Hoe dan ook is het ook voor hem de eerste keer dat hij met een Formule 1-auto de baan in Saoedi-Arabië opgaat.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws