Pirelli krijgt klachten over onderstuur op 2022-banden: 'Het lijkt een tijdelijk probleem' Formule 1
Formule 1

Pirelli krijgt klachten over onderstuur op 2022-banden: 'Het lijkt een tijdelijk probleem'

Pirelli krijgt klachten over onderstuur op 2022-banden: 'Het lijkt een tijdelijk probleem'

Vorige week werd er na de Grand Prix van Abu Dhabi twee dagen lang getest met de nieuwe 18-inch banden van Pirelli voor 2022. Het nieuwe rubber komt ook met een nieuwe constructie van de Italiaanse bandenleverancier en daarmee ging in Abu Dhabi flink wat onderstuur gepaard. Volgens Pirelli-directeur Mario Isola lijken die klachten te maken te hebben met de testauto's van de teams, maar het thema blijft een aandachtspunt voor Pirelli.

Isola legt in gesprek met Motorsport-Total uit dat de coureurs de beschikking hadden over alle vijf de bandencompounds. Dit jaar werkte Pirelli met de C1 tot en met de C5 band en die classificatie is ook in 2022 van kracht. 'Alle banden zijn tijdens de tests gebruikt, zowel in lange als korte runs. Het was goed dat we tussen de compounds echt verschillen in rondetijden konden zien, dus het gewenste effect van het verschillende rubber pakt op de baan goed uit.'

Wel was het lastig om alle banden goed aan de tand te kunnen voelen in Abu Dhabi, zag Isola. 'De C1 en C2-band zijn nu eenmaal niet de juiste compounds voor dit circuit, maar we moesten ze wel tijd op het circuit geven. Op die banden hadden de auto's dus relatief weinig grip, maar we hebben wel constante en betrouwbare data kunnen vergaren over de twee dagen.'

Nieuwe achterbanden zorgen voor klachten van coureurs

Afgelopen seizoen paste Pirelli de constructie van de achterband aan en ook in 2022 komt er een nieuwe 'spec' van de constructie van de achterbanden. 'Om de band sterker te maken en om de band goed te laten werken met de nieuwe grootte (de banden voor 2022 en daarna worden niet 13, maar 18 inch, red.) is er sprake van een nieuwe formule. De achterband is robuuster en gaat minder snel kapot. De keerzijde is wel dat dit meer onderstuur kan veroorzaken.'

Met name dat laatste werd een thema op het Yas Marina Circuit, want enkele coureurs klaagden over onderstuur op de baan. 'Daarom hebben we de teams ook de optie gegeven om de bandendruk te verlagen, dit helpt in sommige gevallen', laat Isola weten. 'Bovendien kan ook het veranderen van de set-up van de auto's daarin helpen.'

De Formule 1-auto's die bij de tests werden gebruikt, waren echter 'mule cars', testautos die specifiek voor de bandentests worden gebruikt. Er waren dus niet veel mogelijkheden voor de teams om de set-up aan te passen. 'Ik verwacht dat het onderstuurprobleem aan het begin van komend seizoen dus niet zo groot zal zijn, maar helemaal zeker kunnen we het niet weten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws