'Racepect'-campagne naar aanleiding van 'veranderend publiek': 'Iets wat deze sport nodig heeft' Formule 1
Formule 1

'Racepect'-campagne naar aanleiding van 'veranderend publiek': 'Iets wat deze sport nodig heeft'

'Racepect'-campagne naar aanleiding van 'veranderend publiek': 'Iets wat deze sport nodig heeft'

Frederico Rodriquez, algemeen directeur van de Grand Prix van Mexico, legt uit dat de 'racepect'-campagne werd gelanceerd omdat hij merkt dat het publiek in de Formule 1 aan het veranderen is. Hij vond het nodig om iets doen aan het gedrag tussen fans onderling op de tribunes en over de hele wereld. Het probleem met haatdragende en toxische reacties van fans richting anderen en coureurs is al een tijdje een probleem.

Naarmate de fanbase van de Formule 1 steeds meer verdeeld raakt, namen de organisatoren van de Mexico Grand Prix het heft in eigen handen om ongepast gedrag tijdens hun evenement te verminderen. In de afgelopen paar edities was het te vernemen dat het uitjoelen van coureurs steeds meer toenam. Vorig jaar was Max Verstappen de klos, en dit jaar Charles Leclerc, die door Mexicaanse fans werd uitgejoeld vanwege het incident met hun thuisheld Sergio Pérez. De promotors van Mexico City waren verontrust door asociaal gedrag bij sportevenementen over de hele wereld, aangewakkerd door de toxic polarisatie op sociale media en in de samenleving als geheel.

Voorafgaand aan de Grand Prix van Mexico lanceerden ze een bewustwordingscampagne genaamd 'racepect', waarin fans werden aangemoedigd om het vechten over te laten aan de twintig F1-coureurs op de baan en niet te laten overslaan naar de tribunes of online platforms. De spanningen over de strijd om het kampioenschap in 2021 tussen Verstappen en Lewis Hamilton, die overvloedig over sociale media uitstroomde, zijn grotendeels afgenomen, maar blijven online nog steeds aanwezig. Net zoals de haatdragende reacties richting Verstappen en Red Bull vanuit Mexico. 'We hebben dit de afgelopen jaren opgemerkt, niet alleen in de racerij of de Formule 1, maar het is iets dat onze aandacht heeft getrokken in andere sporten, in voetbal, in honkbal, in sporten over de hele wereld', zegt Rodriquez in gesprek met Autosport.

Tekst gaat verder onder de foto

fans monza ferrari f1 gp italie 2022 1
Enthousiaste fans zijn leuk, totdat ze in conflict raken met fans van andere teams. (Foto: Ferrari F1 Media)

'Dus besloten we om deze campagne van respect te lanceren, omdat ik denk dat dit iets is dat deze sport nodig heeft, om iets te doen aan wat er gebeurt op de tribunes en over de hele wereld', vervolgt de algemeen directeur. 'Het idee is om het fanatisme op de tribunes aan te pakken. Omdat Max de teamgenoot is van Checo, denk ik dat we dingen buiten de grenzen halen.' Helemaal soepel ging dat echter nog niet, tijdens de race verschenen er beelden dat een Ferrari-fan in elkaar geslagen werd door een Mexicaanse fan. De organisatie maakte daar echter gauw korte metten mee, diegene heeft een circuitverbod gekregen voor het leven. 'Dus het idee is om terug te komen en deze sport een sport voor het hele gezin te houden en de strijd op de baan te houden en niet daarbuiten.'

Samenstelling van het publiek is veranderd: 'Misschien met mensen uit andere sporten'

De recente groei van de Formule 1 heeft niet alleen de fanbase uitgebreid, maar ook gediversifieerd, zowel in positieve als negatieve zin. Er zijn zorgen geuit dat het hooliganisme dat het voetbal, voornamelijk in Europa en Latijns-Amerika, heeft geteisterd, nu ook is doorgedrongen tot de autosport. Dit asociale gedrag neemt vele vormen aan, variërend van eenvoudige partijdigheid tot racisme en slechte behandeling van vrouwen, zoals wat er vorig jaar gebeurde in Oostenrijk en in Zandvoort. 'Ik denk dat het publiek aan het veranderen is. Dit is onze achtste race hier en ik zie veranderingen in de fans. Ik denk dat we nieuwe fans hebben, misschien van andere sporten', vermoedt Rodriquez.

Tekst gaat verder onder de foto

'Racepect'-campagne opgezet tegen hooliganisme: 'Strijd op de baan overlaten aan de coureurs'
Verstappen heeft net als Pérez een legioen aan fans achter zich staan. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

'Ik denk dat het beter is om uit te leggen dat dit een andere sport is. De regels zijn anders en de strijd moet op de baan zijn', vervolgt de Mexicaan. De racedag was de grote test van de campagne, die, zoals eerder genoemd, niet volledig werkte. Maar desondanks het geïsoleerde incident wijzen de eerste indicaties erop dat het weekend, dat een recordaantal van 400.638 toeschouwers trok, waarvan 152.668 op racedag, soepeler verliep dan gevreesd. 'We zijn uitzonderlijk trots op de #Racepect-campagne en de invloed ervan op onze fans, waarvan de meerderheid respectvol was gedurende het hele weekend', zegt Rodriquez. 'Dankzij de steun van de teams, coureurs en de Formule 1-gemeenschap zelf konden we de boodschap wijd en zijd verspreiden en de campagne heeft echt boven verwachting gewerkt.'

Poll

Vind jij dat zo'n campagne noodzakelijk is?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws