RB18 komt aan na upgrades Red Bull: auto van Verstappen tien kilo zwaarder dan Ferrari-bolide Formule 1
Formule 1

RB18 komt aan na upgrades Red Bull: auto van Verstappen tien kilo zwaarder dan Ferrari-bolide

RB18 komt aan na upgrades Red Bull: auto van Verstappen tien kilo zwaarder dan Ferrari-bolide

Red Bull Racing kon de auto's van Ferrari niet bijhouden tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Max Verstappen begon nog vanaf poleposition, maar het werd al snel duidelijk dat Charles Leclerc meer racepace had dan de Nederlander. De coureur van Ferrari kwam dan ook als eerste over de finishlijn, waarna het team van Red Bull zich achter de oren krabde. Wat ging er mis tijdens de Grand Prix van Oostenrijk?

Na de sprintrace van zaterdag had Leclerc al de hoop dat hij de maximale punten kon scoren tijdens de hoofdrace. Door een gevecht met teamgenoot Carlos Sainz kwam de Monegask in de sprintrace niet in de buurt van Verstappen. Desondanks zag Leclerc dat zijn auto beter met de banden omging dan de Red Bull-bolide. Tijdens de hoofdrace was dat weer het geval. 'Niet alleen de auto wist onze banden in betere conditie te houden, maar onze coureurs ook', wordt Mattia Binotto geciteerd door Auto, Motor und Sport.

Bij Red Bull is het nog een mysterie wat de precieze reden is waarom de bandendegradatie zo hoog lag in Oostenrijk. 'We hebben drie vermoedens: de lagere temperaturen, de vollere brandstoftanks, of de regen die de grip gewoon wegspoelde', zegt Red Bull-teambaas Christian Horner. De Brit weet dat de kleinste details een hele grote impact kunnen hebben op de auto. 'De bolides zijn zo gevoelig. Als je maar een klein beetje uit het juiste werkvenster valt, dan wordt dat afgestraft.'

Het eeuwenoude probleem van de RB18

Auto, Motor und Sport voegt een vierde mogelijke reden toe aan het lijstje van Horner. Volgens het Duitse medium stak een oud probleem weer de kop op in Spielberg. 'Over één ronde waren de titelconcurrenten erg aan elkaar gewaagd, zelfs al heeft Red Bull een nadeel als het aankomt op gewicht. Na een aantal upgrades is de RB18 weer wat aangekomen, en zit de bolide nu ongeveer tien kilo boven het minimumgewicht. Het gewicht van de auto van Ferrari ligt rond de 798 kilo (het minimumgewicht, red.)', aldus Auto, Motor und Sport.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws