RB20 blijft een mysterieuze auto: 'Ik kan dat niet helemaal uitvogelen' Formule 1
Formule 1

RB20 blijft een mysterieuze auto: 'Ik kan dat niet helemaal uitvogelen'

RB20 blijft een mysterieuze auto: 'Ik kan dat niet helemaal uitvogelen'

F1-journalisten en technisch analisten Peter Windsor en Craig Scarborough hebben alle mysteries van de RB20 nog niet opgelost, er zijn nog een aantal dingen die uitgevogeld moeten worden. Red Bull Racing staat er goed voor na de testdagen, maar de analisten denken dat Mercedes een groot deel van de achterstand op Red Bull goed heeft gemaakt. Van de drie topteams verwacht Scarborough dat de Oostenrijkse renstal nog steeds dominant is.

Terwijl Ferrari twee van de drie testdagen als snelste afsloot, stond Red Bull in de spotlights vanwege de consistente longruns en fantastische racesimulatie. De vierde tijd op vrijdag zegt dan niet zoveel. Vanzelfsprekend wordt er na de testdagen druk gespeculeerd over wie met de beste papieren het seizoen in gaat. Voorlopig lijkt dat Red Bull te zijn, al vermoeden de heren dat Mercedes ook heel goed voor de dag zal komen. 'Zowel Ferrari als Mercedes hebben een redelijk aantal ronden afgelegd, niet zoveel als Red Bull, uiteraard', begint Scarborough in de analyse op Windsors YouTube-kanaal. 'Mercedes leek een stressvolle dag te hebben, veel in en uit de garage met de auto', merkt Scarborough op. 'Beide auto's springen er ook niet echt uit qua details.'

De Brit analyseert dat Mercedes een nieuwe koelopening heeft net boven het chassis, ongeveer bij de voeten van de coureur. 'Veel teams gebruiken het als een kleine aerodynamische hulp, maar ook als koeling voor de coureur. Verder heb ik niet zoveel anders gezien, maar het is echt nog vroeg', gaat de analist verder. 'Ik denk inderdaad dat Mercedes een moeilijke dag heeft gehad. Ik kan me herinneren dat in de jaren van haar dominantie, ze meteen op de eerste dag van de wintertest bezig ging met de longruns. Dus het zijn andere tijden voor hen, maar het is nog te vroeg om echt dingen te bepalen. Maar ik denk wel dat ze in de buurt zijn, van wat we tot nu toe hebben gezien.' Mercedes en Ferrari moesten tijdens de winterstop hard aan het werk om het gat naar Red Bull te dichten. Zou dat zijn gelukt?

'Wat betreft Ferrari, denk ik niet dat er veel verschil tussen zit (met Mercedes, red.). Ik heb de tijden en de data niet grondig bekeken, maar ik denk dat Mercedes wel een groot deel van die achterstand heeft goedgemaakt', gaat de analist verder. 'Dus als ik naar de drie teams kijk, zou ik verwachten dat Red Bull voorloopt, maar ik denk dat Mercedes het team zal zijn dat hen op de hielen zal zitten, en misschien meer dan Ferrari, is mijn gevoel. Ferrari heeft werk te doen, net als Mercedes, ongetwijfeld. Ze hebben waarschijnlijk dingen waarmee ze kunnen spelen. Als we een kampioenschapsstrijd willen, moeten ze vanaf ronde één vechten en niet op safe hoeven spelen, en dat is de grote ontwikkelingsuitdaging voor elk team.'

RB20 blijft een mysterieuze auto

Nadat Red Bull de RB20 op 15 februari aan de wereld liet zien analyseerde Scarborough de auto. Toen zag hij een aantal bijzondere dingen, en stak hij de loftrompet voor topontwerper Adrian Newey en zijn oog voor detail. Nu de auto de baan op is geweest, zag de Brit nog meer dingen. 'We hebben nu die inlaten gezien die van de halo naar een paar kleine koelers gaan, die weer naar buiten worden geleid, aan de zijkant van de motorafdekking', zegt Scarborough. 'En dat stelt Red Bull in staat om die diepe geulen te krijgen, en die waren er niet op de lanceringsauto', zegt de Brit. 'Ze waren wat verborgen, als het ware vermomd. En er is nog een ander klein raadsel aan de auto. Het heeft deze grote kanonuitlaten die over de achterkant van de auto gaan. En er zijn een paar afneembare panelen aan het einde, ik kan niet helemaal uitvogelen wat daar aan de hand is.'

De technisch analist denkt overigens ook niet dat Red Bull de zero-pods van Mercedes aan het kopiëren is. 'We zullen nog meer geheimen zien die Red Bull onthult. Een ander ding is, dat veel mensen het hebben over de zero-pods die ze kopieerden van Mercedes. Maar ik denk dat dat volledig nep is. Ik denk niet dat er enige feiten achter zitten, want de hardware en de structuur die we daar zien kan geen zero-pod maken, in welke vorm dan ook', verklaart Scarborough. 'Ik denk dat we eigenlijk kijken naar een conventionele sidepod.' Hoe dan ook is de Brit onder de indruk van de uitvindingen van Newey. 'Ik denk echter niet dat Newey iemand is die met zijn eigen innovaties komt. Hij is gewoon uitstekend in het kijken naar wat anderen hebben gedaan en het opnieuw, beter toepassen.'

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws