Red Bull Junior Team: Deze talenten zitten bij Red Bull in de pijpleiding Formule 1
Formule 1

Red Bull Junior Team: Deze talenten zitten bij Red Bull in de pijpleiding

Red Bull Junior Team: Deze talenten zitten bij Red Bull in de pijpleiding

Terwijl Red Bull Racing de zaken als Formule 1-team perfect op orde lijkt te hebben ontstond er binnen het juniorenpogramma van de Oostenrijkse renstal toch de nodige chaos in 2023. De Formule 1 heeft als koningsklasse van het racen maar plek voor de twintig beste coureurs van de wereld, en dus kondigde adviseur Helmut Marko eind oktober al aan dat het team de bezem door het talentenprogramma heen zou halen. Het nieuwe kalenderjaar is inmiddels aangebroken en enkele talenten zullen hun jongensdroom dus als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. F1Maximaal zet tussen alle chaos door op een rij welke jonge talenten nog wél kans maken om in de voetsporen te treden van Max Verstappen en Sebastian Vettel.

Gepasseerd talent verrast vriend en vijand alsnog met indrukwekkend F1-debuut 

In dit lijstje is er logischerwijs één coureur die niet mag ontbreken, en dat is Liam Lawson. De Nieuw-Zeelander werd eerder gepasseerd toen AlphaTauri Nyck de Vries de deur wees, maar kon uiteindelijk alsnog laten zien uit wat voor racehout hij gesneden is toen hij de geblesseerde Daniel Ricciardo mocht vervangen bij AlphaTauri. Toch was het avontuur van korte duur, want in 2024 zit er niet meer in dan een plekje in het juniorenprogramma. Velen reageerden verbaasd op dat nieuws, want hij wist vriend en vijand te verrassen tijdens de vijf raceweekenden waar hij aan meedeed. Hij scoorde zelfs punten tijdens een zware race in Singapore en het werd over het algemeen al snel duidelijk dat hij het tempo van teamgenoot Yuki Tsunoda prima bij kon houden in materiaal dat stiekem heel wat beter had moeten zijn.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lawson
Lawson heeft na een succesvol Super Formula-avontuur nog geen F1-stoeltje in handen, maar zal zich in 2024 focussen op zijn rol als reserve-coureur bij Red Bull. (Foto: Red Bull Content Pool)

De voormalig Formule 2-coureur was in 2023 echter vooral in Japan terug te vinden, waar hij deelnam aan de Super Formula. Zijn avontuur in Azië stond vooral in het teken van ervaring opdoen in aanloop naar een eventuele doorbraak, en uiteindelijk liep Lawson daar op een haar na de titel mis. In 2024 staat hij echter voor een lastig karwei, want hij staat vooralsnog aan de zijlijn. Het lijkt er haast op dat Red Bull hem klaar wil stomen voor een eventuele overstap naar de Formule 1, want als er één coureur is die op koers ligt om een plekje binnen te halen is het de Nieuw-Zeelander wel. Marko sprak het eerder ook al uit: de kans is groot dat hij in 2025 op de Formule 1-grid zal verschijnen. Hij kan in ieder geval rekenen op steun van Red Bull, ongeacht de volgende stap in zijn carrière.

Aangekondigde bezem van Marko liet niet lang op zich wachten

Het lijkt de afgelopen jaren een soort ongeschreven regel te zijn dat Formule 1-teams vooral financiële steun bieden aan coureurs die hun carrière voortzetten in de Formule 2 of de Formule 3, en Red Bull is daarin geen uitzondering. Toch staat daar juist tegenover dat veel coureurs in de Formule 2 juist zonder steun van de Oostenrijkse renstal kwamen te zitten vanaf 2024. Het afgelopen jaar konden zes Formule 2-coureurs nog rekenen op hulp van Red Bull: Dennis Hauger, Zane Maloney, Enzo Fittipaldi, Jak Crawford, Isack Hadjar én Ayumu Iwasa reden tijdens het seizoen van 2023 uiteindelijk allemaal rond met Red Bull-kleuren op de auto. Toch blijven er van dat lijstje maar drie officieel over in 2024.

Marko kondigde eind oktober namelijk aan dat Red Bull vier van de zes talenten aan het eigen lot over zou laten, en als we de geruchten moesten geloven konden enkel Hadjar en Iwasa nog rekenen op steun in het nieuwe kalenderjaar. Al snel bleek dat de geruchten grotendeels klopten: Hauger kondigde vlak na het naar buiten komen van het gerucht al aan dat de wegen van de beide partijen zouden scheiden en Crawford volgde in november met een soortgelijk statement. Hun respectievelijke achtste en dertiende posities in het kampioenschap waren dus niet voldoende om ook dit jaar te kunnen rekeken op de steun van Red Bull, al zullen de beide heren wel actief blijven in de Formule 2. Hauger blijft namelijk bij MP Motorsport terwijl Crawford eind november een overstap naar DAMS aankondigde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull Junior Team: Deze talenten zitten bij Red Bull in de pijpleiding
Hauger (links) en Crawford (rechts) hoeven, zoals Marko eerder al aangaf, niet te rekenen op steun in 2024. (Foto’s: Red Bull Content Pool)

Vijftig procent van de aankondiging van Marko bleek dus te kloppen, maar wat de andere twee heren betreft had de Oostenrijker het tot dusver bij het verkeerde eind. Fittipaldi kondigde eind november namelijk aan dat hij ook in 2024 onderdeel zou blijven van de Red Bull-familie, al is het nog niet zeker of er buiten de financiële steun ook een verlenging van zijn plekje in het juniorenprogramma betrokken is bij de overeenkomst. De Braziliaanse coureur, aan zijn achternaam te herkennen als kleinzoon van tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi, is in ieder geval zeker van een plek in de Formule 2 aankomend seizoen. Nadat hij in 2023 zevende werd in het kampioenschap met Carlin zal de 22-jarige Fittipaldi in 2024 uitkomen voor Van Amersfoort Racing.

Wat Maloney betreft moeten we nog even in spanning afwachten, want de coureur uit Barbados heeft verder nog niets laten weten over een eventuele rol binnen het juniorenprogramma in 2024. Maloney kwam in 2023 als nieuwste aanwinst bij de Red Bull-familie en begon in datzelfde jaar ook aan zijn eerste volledige Formule 2-seizoen, waar hij uiteindelijk als tiende eindigde in het kampioenschap bij het team van Carlin. De man uit Barbados zal ook in 2024 weer voor het team uitkomen, al gaf David Dicker, de eigenaar van het team, in gesprek met Mirror Sport al aan dat hij verwachtte dat Maloney de steun van Red Bull wel kon vergeten. De CEO dacht echter hetzelfde over Fittipaldi, die vorig seizoen nog bij Carlin reed, maar Red Bull wist in dat opzicht wél te verrassen. De situatie van Maloney kan dus nog alle kanten op.

Welke Formule 2-namen blijven nog over? 

Na het ingrijpen van Red Bull en de aangekondigde bezem van Marko bleven twee Formule 2-namen dus officieel veilig: Hadjar en Iwasa. Die eerste naam komt de gemiddelde Formule 1-fan waarschijnlijk bekend voor, want de Frans-Algarijnse coureur kreeg in 2023 maar liefst twee keer de kans van zijn leven. In Mexico kroop hij achter het stuur van de AlphaTauri-bolide en in Abu Dhabi moest Sergio Pérez zijn RB19 voor één trainingssessie afstaan aan de negentienjarige Hadjar. De Frans-Algarijnse coureur begon in 2023 aan zijn eerste seizoen in de Formule 2 maar wist wat resultaten betreft niet echt te verrassen. Hij eindigde het seizoen uiteindelijk als veertiende in het kampioenschap, maar kan in 2024 verder wel rekenen op een stoeltje én steun van Red Bull. Hij zal de overstap maken van Hitech naar Campos en kan mogelijk zelfs rekenen op meer kansen in de Formule 1, want het begint erop te lijken dat de Oostenrijkse renstal hem hoog in het vaandel heeft staan.

Hetzelfde geldt ook voor Iwasa, al ziet de situatie van de Japanse coureur er toch iets anders uit. Voor Iwasa kwam zijn Formule 2-avontuur namelijk in 2023 ten einde, en om een eventueel gat in zijn carrière op te vullen zal hij in 2024 het voorbeeld van Lawson volgen. De Japanner keert na twee jaar als Formule 2-coureur terug naar zijn thuisland om daar deel te nemen aan de Super Formula. Bij concullega Lawson leek die weg naar de Formule 1 tot dusver succesvol te zijn, en dus is de kans groot dat ze het risico bij Iwasa ook wel aandurven. De samenwerking tussen Red Bull en Honda wakkert bovendien de wens voor een Japanse coureur nog maar eens aan, dus Iwasa heeft prima papieren in handen om op de lange termijn toch van de Formule 1 te kunnen proeven. De keuze van Red Bull om de Japanse coureur financieel te blijven steunen komt daarom niet onverwacht uit de lucht vallen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull Junior Team: Deze talenten zitten bij Red Bull in de pijpleiding
Iwasa (linksboven), Fittipaldi (linksonder) en Hadjar (rechts) zijn de drie coureurs die honderd procent zeker zijn van steun van Red Bull. (Foto’s: Red Bull Content Pool)

Red Bull heeft ook oog voor andere jonge talenten

Terwijl de Formule 2 de meest bekende juniorenklasse is voor Formule 1-fans, richt Red Bull het vizier ook op andere jonge talenten uit andere klassen. De Formule 3 kwam eerder al ter sprake, want de Oostenrijkse renstal is daar ook al eens aan het shoppen gegaan. De eerste naam die in dat rijtje vooral opvalt is Josep Maria (Pepe) Martí, want de achttienjarige Spanjaard zal na twee seizoenen in de Formule 3 in 2024 de overstap maken naar de Formule 2. Martí komt al enkele jaren uit voor het team van Campos en zal dat in de Formule 2 ook gaan doen. Na een vijfde plek in het kampioenschap in 2023 wordt er veel verwacht van de nog jonge Spanjaard.

Ook de zoon van Juan Pablo Montoya, Sebastían Montoya Freydell, kan rekenen op financiële steun van de Oostenrijkse renstal. De Colombiaanse coureur maakt, net zoals Martí en Hadjar, sinds 2023 onderdeel uit van het juniorenprogramma van Red Bull. Aan het einde van zijn eerste seizoen in de Formule 3 moest hij genoegen nemen met een zestiende plek in het kampioenschap, maar in 2024 zal hij zijn plekje bij Hitech omwisselen voor een nieuw avontuur bij Campos. Daar zal hij samen met mede-Red Bull-junior Oliver Goethe aan de start verschijnen. De Deens-Duitse coureur is sinds november 2023 onderdeel van de Red Bull-familie en zal in 2024 zijn plek bij Trident inruilen voor een stoeltje bij Campos.

De vierde jongeling past perfect binnen de samenwerking tussen Honda en Red Bull, want ook Souta Arao is een Japanner. Met Verstappen en Tsunoda als grote helden heeft de jonge Japanner een mooie toekomst in het vooruitzicht, en zijn prestaties in de Franse Formule 4 zullen alvast zorgen voor een mooie basis. Het afgelopen jaar reed hij in het GB3 Championship, en in 2024 zal hij daar zijn avontuur vervolgen bij het team van Hitech. Tot slot sluit ook Formula Regional European Championship-talent Tim Tramnitz nog aan bij dit lijstje nadat ook hij eind november 2023 werd aangekondigd als nieuw lid van het juniorenprogramma van Red Bull. De Duitse coureur nam deel aan maar liefst drie kampioenschappen het afgelopen jaar, en in 2024 zal hij de overstap maken naar de Formule 3 als coureur van MP Motorsport.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

formule 3 en 4
Ook Tramnitz (linksboven), Lindblad (linksonder), Montoya (rechtsboven) en Deligny (rechtsonder) maken nog altijd onderdeel uit van het juniorenprogramma van Red Bull. (Foto’s: Red Bull Content Pool)

Tot slot leken ook de Formule 4-klassen Red Bull niet te ontgaan, en zelfs in de karts merken de experts van de Oostenrijkse renstal het talent al vroeg op. Zo zal de zestienjarige Arvid Lindblad in 2024 zijn Formule 3-debuut maken voor het team van Prema. De Brit heeft een geschiedenis bij het team nadat hij voor hen uitkwam in de Italiaanse Formule 4, en na een kort avontuur bij Hitech in de Formule 4 in de Verenigde Arabische Emiraten keert hij toch weer terug op het oude nest. De Franse Enzo Deligny kwam het afgelopen jaar uit in de Spaanse Formule 4 en mag het in 2024 weer opnieuw proberen in dezelfde klasse, uiteraard met steun van Red Bull. Tot slot kan Kacper Sztuka als laatste Formule 4-coureur rekenen op financiële steun. De Poolse coureur heeft een jaar in de Italiaanse Formule 4 achter de rug en maakt kans om per 2024 de overstap naar de Formule 3 te maken, al staat dat plan nog op losse schroeven.

Ook Enzo Tarnvanichkul weet nog niet waar hij in 2024 terecht zal komen, al laat Red Bull hem niet in de steek het aankomende kalenderjaar. De jonge Thai is pas veertien jaar oud, maar dankzij een aantal goede prestaties in de karts kwam Red Bull al snel bij de nog jonge coureur terecht. Afgelopen jaar werd hij vierde tijdens het WK en daardoor ging hij er uiteindelijk met de overwinning vandoor in het WK van de junioren, al kondigde hij in oktober 2023 aan dat hij zou stoppen met karten. De vraag is vooralsnog waar het jonge talent in 2024 zijn carrière zal vervolgen, al lijkt er al een route uitgestippeld te zijn voor hem. Op 22 februari wordt de Thai namelijk vijftien, en dan is hij officieel oud genoeg om een stoeltje te bemachtigen in de Formule 4. De kans is dus groot dat ook hij de financiële steun van Red Bull goed kan gebruiken om een paar serieuze stappen te zetten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws