Hoe zal 2025 in de toekomst herinnerd worden? Als het jaar van de definitieve val van Red Bull Racing? Het jaar van The Papaya War? Of toch als een jaar waarin veel latere topcoureurs debuteerden? Kimi Antonelli is een van de debutanten van 2025, maar maakt een lastige periode mee. Helmut Marko sprak in België buiten het circuit met de 18-jarige coureur en vergelijkt hem met Liam Lawson.
Hoewel Gabriel Bortoleto afgelopen seizoen kampioen werd in de Formule 2, werd Kimi Antonelli toch veelal gezien als de grootste naam onder de zes rookies. Antonelli geldt al jarenlang als een toptalent in de opstapklassen en kreeg bij zijn achttiende verjaardag meteen een contract bij het fabrieksteam van Mercedes, waar hij niemand minder dan Lewis Hamilton moest opvolgen. Als enige rookie bij een topteam waren de verwachtingen hooggespannen.
Seizoen van twee uitersten
Antonelli maakte de verwachtingen aan het begin van het seizoen meteen waar. De benjamin van het deelnemersveld vloog in de Australische regen van de zestiende naar de vierde plek. In de volgende vijf weekenden eindigde Antonelli vier keer in de top zes, met Miami als hoogtepunt. De jongeling stuntte daar met een poleposition voor de sprintrace.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In de volgende acht weekenden ging het echter veel en veel slechter. Antonelli maakte zelf fouten in Monaco en Oostenrijk, en was in Silverstone het slachtoffer van een fout van Isack Hadjar. In Imola en Spanje kampte de Mercedes-coureur met technische problemen, en moeizame weekenden in België en Hongarije leverden gezamenlijk slechts één punt op. Het podium uit Canada is het enige hoogtepunt uit die moeizame periode.
Mercedes als meedogenloze omgeving
Die podiumplek lijkt alweer lang geleden te zijn, en de kritiek op Antonelli zwelt langzaam aan. Sky Sports-commentator Martin Brundle stelde dat Antonelli blij mocht zijn dat hij niet voor Red Bull reed, want dan zou hij zijn baan al kwijtgeraakt zijn. De Brit wist op onnavolgbare wijze de zwakke periode van het Mercedes-talent om te toveren tot kritiek op Helmut Marko en consorten.
Marko heeft bij F1-Insider gereageerd op die kritiek. 'Het verschil is dat onze junioren eerst voor Racing Bulls rijden en dus niet meteen blootgesteld worden aan de druk van de Formule 1. Wij creëren ook geen hype rondom jonge coureurs, nog voordat ze in een Formule 1-auto stappen', zo wijst Marko de kritiek van de hand en is hij juist kritisch op Mercedes, dat eerder dit seizoen zelfs een Netflix-documentaire liet uitkomen rondom Antonelli.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Antonelli wordt alsnog hoog ingeschat door Marko. 'Hij is heel snel, maar ook nog erg jong.' Marko kwam de jongeling in België tegen in het hotel. 'Hij vertelde me in Spa dat hij geen vertrouwen voelt in de auto, en zodra hij begint te pushen, verliest hij de controle over de auto. Het is ook meer een mentaal dingetje', zo weet de 82-jarige maar al te goed dat vertrouwen cruciaal is voor Formule 1-coureurs.
'Blijkbaar is hun auto heel vergelijkbaar met onze auto. Het is cruciaal dat je de auto in het werkvenster krijgt, en als je daarin slaagt, werkt de auto veel beter. De auto voelt dan ook veel agressiever aan', zo deelt Marko de bevindingen van de rookie. 'Dit maakt het natuurlijk veel makkelijker voor een ervaren coureur als George Russell. Kimi moet simpelweg de tijd krijgen om te herstellen, net zoals Liam Lawson zijn vorm terugvond bij Racing Bulls. Godzijdank heeft Mercedes niet de luxe van een opleidingsteam', grijnst Marko.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties