Rijders willen aangepaste lay-out van Singapore behouden, vraag is of promotors dat ook willen Formule 1
Formule 1

Rijders willen aangepaste lay-out van Singapore behouden, vraag is of promotors dat ook willen

Rijders willen aangepaste lay-out van Singapore behouden, vraag is of promotors dat ook willen

De nieuwe lay-out van het Marina Bay Street Circuit is goedgekeurd door de Formule 1-coureurs. De rijders roepen de FIA op om deze baanconfiguratie te blijven behouden, ook na de aankomende drie edities. Voorafgaand aan het raceweekend in Singapore werd bekendgemaakt dat een aantal bochten zijn weggehaald en vervangen door een recht stuk. Deze aanpassing is goed ontvangen door de rijders.

De bochtensectie zestien tot en met negentien is weggehaald en in de plaats daarvan ligt er nu een rechtstuk. Zo is het circuit wat minder genadeloos voor de remmen en zorgt het waarschijnlijk dat de banden het ook wat beter kunnen overleven. De kleine make-over van het stratencircuit in Singapore is in eerste instantie tot en met 2026 van toepassing. De coureurs willen deze lay-out graag blijven gebruiken, ook na 2026. 'Dit was wel leuk', kaart Fernando Alonso aan tijdens de rijdersbriefing op vrijdag. 'Ik denk dat dit in vergelijk met de eerdere lay-out een verbetering is. Het is iets sneller, en zo krijg je een beter ritme in je ronde.'

Daar is ook Valtteri Bottas het mee eens. 'Ik heb een voorkeur voor deze lay-out', legt de Alfa Romeo-coureur uit. 'Ik denk dat het zo wat meer inhaalmogelijkheden gaat creëren, en dat het allemaal wat sneller gaat.' De rijders kunnen het wel allemaal super vinden, maar het is nog de vraag of de promotors van de Grand Prix van Singapore deze veranderingen permanent willen maken. In de bochtensectie die nu is weggehaald bevond zich een tribune waar 25.000 mensen konden zitten. Dat is goed voor zo'n zeventien procent van de bezoekers. Ook is het huidige rechte stuk op lange termijn onderdeel van de verbouwingen die er nu voor zorgen dat de baan aangepast is.

Plan om eventueel bochtensectie sneller te maken

De promotors hebben zelf ook ideeën om tot een compromis te komen. Één van de promotors, Colin Sin, stelt voor om die tribune wel te gebruiken en dan de bochtensectie sneller te maken. 'We weten niet hoe lang het gaat duren om het te verbouwen', zegt Sin tegen de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Het kan dan drie jaar langer duren. Het lijkt erop dat we in 2028 klaar zijn. Als ze daar verbouwen, dan zijn er kansen om de baan te verbeteren. We hebben nog geen concrete plannen, maar we kunnen bij een snellere entry terechtkomen.'

Verstappen kan dit weekend zijn elfde zege op een rij pakken! Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws