Een aangepast Marina Bay Street Circuit vormt de nieuwe uitdaging voor Verstappen Formule 1
Formule 1

Een aangepast Marina Bay Street Circuit vormt de nieuwe uitdaging voor Verstappen

Een aangepast Marina Bay Street Circuit vormt de nieuwe uitdaging voor Verstappen

België, Nederland, Italië: we zijn de afgelopen raceweekenden verwend met klassieke circuits. Hoog tijd om die eens op te volgen met een moderne klassieker, namelijk Marina Bay Street Circuit. Het Singaporese straatcircuits maakt sinds 2008 al onderdeel uit van de Formule 1-kalender en dat is ook in 2023 weer het geval. Hoe zal de baan met gewijzigde derde sector bevallen? En kunnen Red Bull Racing en Max Verstappen elf overwinningen op rij boeken? Lees mee met F1Maximaal.nl.

Kies een willekeurig jaar uit en de kans is zeer aanwezig dat wanneer er in dat jaar in Singapore gereden werd, dat voor een enerverende wedstrijd zorgde. De pittige baan door de straten van de stadstaat is niet alleen technisch en fysiek uitdagend voor de rijders. Omdat er zich aan weerszijden van het asfalt muren bevinden, is de kans op brokken nu eenmaal groter. In 2017 werd dat maar al te duidelijk toen Verstappen tussen twee Ferrari's in begon aan de race, gesandwicht werd en te voet terug kon naar de pitstraat. Er was nog geen kilometer geracet. Die eerste bocht, altijd spannend in ronde 1, wordt meteen opgevolgd door de tweede en derde bocht. Laatstgenoemde is tevens een van de traagste bochten van de baan. Na een haakse bocht rechtsaf rijden de coureurs het langste rechte stuk van het circuit op en dan zit sector 1 er alweer op.

Als één circuit Verstappen zijn winstreeks kan kosten, is het een nauw, gewijzigd en potentieel nat Marina Bay Street Circuit
De track lay-out van Marina Bay Street Circuit, met in stippellijnen de oude bochten die verwijderd zijn. (Foto: Mercedes AMG F1)

Sector 2 opent met drie haakse bochten, bochtentypen die de coureurs doorgaans niet enorm kunnen waarderen, omdat het de flow van een ronde eruit haalt. Toch moeten de rijders deze drie bochten, allen in de tweede versnelling, zien te overmeesteren dit weekeinde. Met vertragingen in bochten 10, 11, 12 en 13 is de tweede sector duidelijk het traagste deel van een ronde Marina Bay. Met name bocht 13 is noemenswaardig, want deze bocht wordt met slechts 55 kilometer per uur genomen.

Nu wordt het interessant, want in 2023 ziet het circuit er anders uit dan voorheen. Vorig jaar kende sector 3 nog vier bochten extra, met een soort vierkante hap die uit het circuit genomen was als je de lay-out van dit jaar vergelijkt met die van vorig jaar. Destijds moesten de rijders zesmaal serieus vaart minderen in sector 3, om pas in wat nu bocht 18 is weer te versnellen. Nu is het stuk van bocht 14 naar bocht 16 op een lichte knik na lang en recht, wat de rondetijden omlaag zal brengen en de algehele snelheid over een ronde flink zal doen toenemen. De coureurs zullen er vast blij mee zijn, want zoals al eerder gesteld zijn ze geen fan van krappe stop-go-sectoren.

Details over Marina Bay Street Circuit

De nieuwe lay-out gaat naar alle waarschijnlijkheid goed voor de banden zijn. Tegen het einde van de ronde hadden de coureurs in Singapore vaak last van oververhitting, dat probleem zou nu minder op moeten treden. Daarnaast kunnen we rekenen op een weekend met hoge track evolution. Dat betekent dat het circuit naarmate er meer op gereden wordt aan grip wint, en coureurs dus lagere rondetijden klokken. Het verschil tussen VT1 en de kwalificatie op zaterdagavond kan tot wel 3 seconden zijn, puur op griptoename.

Singapore is fysiek een van de zwaarste Grands Prix van de kalender. De enorme luchtvochtigheid en hoge temperaturen in Zuidoost-Azië, gecombineerd met het stop-start-karakter van de baan, maakt het een flinke opgave voor de rijders, die bezweet de cockpit uit komen. Ook de remmen zullen het zwaar te verduren krijgen. Marina Bay heeft de grootste hoeveelheid zware rempunten van welk circuit dan ook op de huidige kalender. Het gebrek aan lange rechte stukken en de korte afstanden tussen bochtige stukken zorgt ervoor dat de teams zich zeer nadrukkelijk focussen op de koeling van de remmen en de auto in zijn geheel.

Pitstops zijn duur in Singapore. Met een doorrijdsnelheid van slechts 60 kilometer per uur en een lay-out waarin de rijders ook nog een vernauwde bocht 2 door moeten, beslaat de tijd in de pitstraat gemiddeld zo'n 25 seconden. Een laatste interessante statistiek die wellicht niet als verrassing zal komen is dat er in de afgelopen vijf edities elke keer een safetycar aan te pas is gekomen. Sterker nog, over de afgelopen vijf edities waren het er tien - gemiddeld twee per race. Omdat het een nauw stratencircuit is, is dit te verwachten. Desalniettemin is het een duidelijk teken dat we een spannende zondag kunnen krijgen.

Verstappen als favoriet, maar raakt hij zijn reeks kwijt aan de Singaporese straten?

Het begint te vervelen, maar we moeten het toch even aanstippen: ook hier is Red Bull Racing de gedoodverfde favoriet. Low-downforce, high-downforce - het maakt eigenlijk niet uit voor het team uit Milton Keynes. De RB19 is dominant. Dat gezegd hebbende moeten we dus ook constateren dat de kans groot is dat Verstappen, die vorige wedstrijd het record van Sebastian Vettel brak voor meeste Grand Prix-overwinningen op rij, daar in Singapore nog een aan toe kan voegen. Wel is het risico op een DNF groter vanwege het feit dat het circuit zo nauw is, dus als er een race is waarin hij risico loopt deze reeks kwijt te raken dan is het deze wel.

Van wie we dit weekend ook wel wat mogen verwachten? Ferrari. In Monza zagen we al dat de tractie van Carlos Sainz en Charles Leclerc een geheim wapen is, en met de vele acceleratiemomenten zou dit wapen ook aankomend weekend weer van pas kunnen komen. Daarnaast doet Aston Martin het over het algemeen aardig op circuits met veel bochten en een hoge downforcewens, dus Fernando Alonso mag zeker aan punten denken. Mercedes en McLaren zullen ook weer voor punten strijden met twee prima krachtige allrounders.

Donderwolken boven Singapore

Tenslotte zoomen we nog even in op het weer. De vorige editie van de Grand Prix van Singapore toonde duidelijk wat er gebeurt wanneer het er regent. Als het regent, regent het namelijk hard. Komend weekend zijn er voor vrijdag en zaterdag donderwolken voorspeld, op zondag regendruppels. Dat zou één of meerdere van de sessies toch aardig op kunnen schoppen. Al met al voldoende om naar uit te kijken dit weekend, dus.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws