Red Bull Racing heeft voorafgaand aan de kwalificatie in België het een en het ander gewijzigd aan de RB21. Daarmee bereidt het team zich voor op een mogelijke regenrace, om niet in hetzelfde schuitje te zitten als in Silverstone. Toen had Max Verstappen niet genoeg downforce om in de regen te rijden. Ho-Pin Tung denkt echter niet dat het een kleine wijziging is.
Verstappen gaf aan dat er 'een beetje' is aangepast om de auto voor te bereiden voor nat weer op zondag, maar dat de veranderingen niet zo uitpakten als hij had gewild. Meer downforce betekent een verlies van topsnelheid in sectoren 1 en 3, waar de rechte stukken zitten. Verstappen had ook last van een gebrek aan grip, waardoor het in de eerste bocht al misging tijdens zijn laatste snelle run. 'Een beetje?' reageert Tung op Verstappens uitspraak bij Viaplay.
'Hij is nu samen met Hadjar de langzaamste auto op het rechte stuk!' wijst de coureur aan. 'Van de snelste auto naar bijna de langzaamste auto. Ze hebben best wel een stap gezet, dus. Het zou voor zondag zomaar de goede keuze kunnen zijn', denkt Tung. Met zijn reactie keurt hij de wijzigingen van Red Bull absoluut niet af, hij denkt alleen dat de ingreep groter is dan Verstappen liet overkomen. 'Over één ronde maakt het niet zo heel veel uit, maar in de race ga je wel wat verschil zien.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wat Verstappen in sectoren 1 en 3 verliest vanwege minder topsnelheid, wint hij terug in sector 2. Daar zitten de langzamere bochten die de RB21 nu beter en sneller kan pakken met meer downforce. Laurent Mekies gaf dan ook aan dat ze tijdens de sprintrace voor een redelijk agressieve set-up kozen. 'In de race betaalt zo'n keuze zich uit omdat je je banden beter kunt onderhouden', zegt Tung. 'Als het nat wordt heb je er ook extreem veel voordelen van. De topsnelheid is alleen weg', stelt hij.
Vijf kilometer per uur verloren
Op vrijdag tikte Verstappen nog 343 kilometer per uur aan op het rechte stuk. Dat was op zaterdag 338. 'Hij is dus vijf kilometer per uur verloren. Dat is best een stap', zegt de coureur en analist. Niet alleen Red Bull heeft wijzigingen doorgevoerd, McLaren ook. 'We hoorden ook van Stella dat zij de gurney flap hebben vergroot, dus ook zij hebben wat topsnelheid verloren, alleen iets minder', deelt Tung zijn analyse. Het was voor Verstappen hoe dan ook niet mogelijk geweest om de McLarens te verslaan, denkt hij.
Tijdens de sprintkwalificatie was het al onmogelijk om aan de pace van de Britse renstal te komen. Op zondag moet hij twee McLarens en een Ferrari passeren om te winnen. 'Hij had nooit tweede kunnen staan, maar hij was wel voor Leclerc terechtgekomen', denkt Viaplay-collega Mike Hezemans. Hij neemt de ronde van Verstappen tijdens de kwalificatie nog eens onder de loep en wijst aan dat het al niet vlekkeloos ging vanaf het moment dat Verstappen het rechte stuk op stuurde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Driftend door La Source
'Ze hadden het natuurlijk al over de opwarming van de banden, die moeten precies op de goede temperatuur zijn', vervolgt Hezemans. Verstappen zei op de boordradio dat de grip anders voelde met zijn nieuwe set ten opzichte van de gebruikte set die hij aan het begin van Q3 gebruikte. 'De baan werd ook iets warmer. Je zag hem iets tegensturen', wijst Hezemans naar het moment waarop Verstappen over start-finish komt om de haarspeldbocht in te duiken. 'Dat was het begin, en dan ga je nog iets van je gas af.'
In La Source zelf was dat niet mogelijk. 'Het veroorzaakte een hele lange drift. Dan moet je de auto wel onderin houden, want je kan ook niet meer van je gas af. Je zag hem heel lang, als een soort drifter, door de bocht gaan. Je verliest dan veel tijd. We hebben het dan niet over een seconde, hè, maar over 1,5 tiende. Dat frustreert een beetje. P2 was inderdaad niet mogelijk, maar P3 wel', aldus Hezemans.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties