lewis hamilton ferrari gp groot brittannie 2025 silverstone regenjpg Formule 1
Formule 1

Schmidt oordeelt over dramatisch Ferrari: 'Klinkt alsof de ene partij een andere taal spreekt'

lewis hamilton ferrari gp groot brittannie 2025 silverstone regenjpg

Ferrari staat tweede in het constructeurskampioenschap, maar gezien nummer één McLaren ruim het dubbele aantal punten heeft, is het weinig om enthousiast over te zijn. De scuderia pakte bovendien nog geen enkele zege tijdens de eerste seizoenshelft, afgezien van de sprintzege van Lewis Hamilton. Michael Schmidt verwacht niet dat het dit jaar nog goed gaat komen voor het team uit Maranello.

Schmidt laat zich kritisch uit over de Italiaanse renstal. ‘Wat hebben ze verkeerd gedaan? Wat ze verkeerd deden is dat ze nog geen race wonnen. Dat is wat Ferrari het meeste pijn doet’, stelt de journalist. ‘Als ze nu tweede waren en één of twee races hadden gewonnen, zouden ze waarschijnlijk niet superblij zijn dat McLaren zo ver voor ligt, maar dan hadden ze tenminste die twee succesvolle ervaringen gehad’, gaat hij verder. Ferrari pakte tot nu toe een sprintzege en een aantal podiums. ‘De drie of vier podiumplaatsen die ze nu hebben, tellen niet echt mee. Die zijn allang vergeten en het blijft gewoon in je hoofd zitten’, aldus de Duitser in Formel Schmidt.

De journalist wijst aan waar de problemen zitten. ‘Ze hebben moeite de banden in het juiste venster te krijgen. De auto is goed in de race, maar dan duurt het te lang om weer naar voren te komen’, geeft hij aan. ‘Het andere dat blijft hangen is dat Hamilton moeite heeft om zich aan te passen aan deze auto’, benoemt hij nog een factor. Ook op communicatief gebied verloopt het stroef. ‘Dan zijn er radioberichten die ook niet helemaal positief zijn, omdat het een beetje klinkt alsof de ene partij een andere taal spreekt dan de andere’, benadrukt Schmidt, die dit bij beide coureurs ziet gebeuren.

Lang geleden dat Ferrari echt titelkandidaat was

De kritiek op Ferrari is wekelijks te lezen in de Italiaanse sportkranten. ‘De druk loopt natuurlijk op in Italië en dan komt er een krantenbericht en dat bereikt de top en plotseling voelt iemand zich gedwongen om het teammanagement of de technisch directeur in twijfel te trekken’, stelt de Duitser, die het zelf onzin vindt om dit te doen. ‘In de afgelopen 30 jaar in de Formule 1 hebben we het keer op keer zien gebeuren dat één team erin slaagde een geweldige auto te produceren en de anderen achterbleven, en het kost gewoon tijd’, luidt zijn slechte nieuws voor Ferrari.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fred vasseur ferrari gp spanje 2025 zondag
Er doen geruchten de ronde dat de positie van Vasseur in gevaar is.

De tijd dringt voor de concurrentie van McLaren. ‘Als een auto zo goed is als de McLaren of zo goed als de Red Bull in 2022, 2023 of de Mercedes uit 2014, dan heeft de concurrentie twee of drie jaar nodig om de achterstand in te halen’, zegt Schmidt. De laatste keer dat Ferrari een wereldkampioen leverde was 2007. ‘Ze hadden de kans om twee keer de titel te winnen met Alonso, maar ze verloren die helaas. Dat lag meer aan hem dan aan de auto’, wijst hij naar de recentste grote kansen van de scuderia op een titel begin jaren 2010.

Downforce kan een zegen en een vloek zijn

Schmidt begrijpt de keuzes van Ferrari wel, maar ziet de huidige staat van de auto als consequenties van die actie. ‘Zoals ik al zei, Ferrari moest een risico nemen, ze wilden meer downforce uit de auto halen en de enige manier om dat te doen was door de vooras om te bouwen’, legt de Duitser uit. ‘Toen verschoof natuurlijk de hele aerokarakteristiek een beetje. In het begin hadden ze daar moeite mee omdat ze iets te laag moesten rijden’, wijst hij naar de problemen van het team begin 2025.

Het rijden met downforce is ook niet zonder risico. ‘Je hebt het probleem met laag rijden, dat wanneer je overdrijft, de auto te vaak de grond raakt. Dan lopen ze het risico gediskwalificeerd te worden, zoals in China’, verwijst hij weer naar het raceweekend in Shanghai, dat goed begon, maar in deceptie eindigde. ‘Als ze de conservatieve kant opgaan, zijn ze te langzaam. Ik denk dat ze het met de nieuwe achteras wat beter onder controle hebben’, ziet Schmidt echter ook verbetering bij de Italiaanse renstal. ‘Dan kunnen we zien hoe goed de Ferrari echt is’, benadrukt hij.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws