Seidl over baanlimieten: 'Laten we de regels houden zoals ze zijn' Formule 1
Formule 1

Seidl over baanlimieten: 'Laten we de regels houden zoals ze zijn'

Seidl over baanlimieten: 'Laten we de regels houden zoals ze zijn'

McLaren-teambaas Andreas Seidl denkt dat strengere regels omtrent de baanlimieten alleen maar gaat leiden tot meer overtredingen. De zogenoemde 'track-limits' houden de gemoederen flink bezig in de sport, juist omdat Max Verstappen de afgelopen twee Grands Prix tegen een straf is aan gelopen voor het overtreden van de baanlimiet.

Ook Seidl doet dus zijn duit in het zakje in het debat omtrent de baanlimieten. De teambaas is van mening dat strengere regels 'zullen leiden tot miljoenen extra overtredingen', en dat het daarom niet verstandig is om één letterlijke en figuurlijke lijn te trekken in de regelgeving. 'We moeten realistisch blijven. Je kan alleen handhaven op plekken waar het gewoonweg nodig is voor de veiligheid en op punten waar je daadwerkelijk een blijvend voordeel hebt van het buiten de baan treden', legt Seidl uit aan The Race.

Idee van Verstappen werkt niet

Wat hem betreft werkt het idee van Max Verstappen, waarbij je altijd en overal de witte lijn als absolute grens hebt, onvoldoende om te voorkomen dat coureurs soms buiten het circuit treden. 'Het idee om enkel de witte lijn te gebruiken als grens gaat alleen maar leiden tot meer straffen. Daarnaast maken de meeste overtredingen ook eigenlijk niets uit. Dat is geen pragmatische manier van denken', gaat de McLaren-teambaas verder.

Voor McLaren is het vooral belangrijk dat de regels consistent worden nageleefd. Daarmee accepteert het team wel dat het ietwat verwarrend is als er per bocht verschillende regels gelden. Seidl geeft echter wel te kennen dat het een logisch gevolg is van de aard van sommige circuits. 'Op sommige punten maakt het helemaal niets uit als je denkt aan de veiligheid. Bij sommige bochten haal je er ook niet echt een voordeel uit door even wijd te gaan. In die zin is het onzinnig om de witte lijn steeds te gebruiken als ijkpunt', gaat hij verder.

Regels werken nu goed

'Ik denk dat het daarom wat te extreem is om over te gaan op één regel voor alle circuits. Het is gewoon onmogelijk om te doen in het echt te doen. We moeten het vooral vanuit een veiligheidsperspectief bekijken en we moeten het handhaven op de punten dat je er een blijvend voordeel uit haalt. Daar moeten we pragmatisch in blijven, de regels zoals we die nu hebben staan dat toe', sluit Seidl af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws