Red Bull Racing kent geen lekker 2025, en ook in Spanje ging het niet zoals gehoopt voor de Oostenrijkse renstal. Max Verstappen lag onder vuur door zijn actie tegen George Russell, maar ook Red Bull zelf kwam onder het vergrootglas te liggen door de keuze voor de harde band in de slotfase. Volgens Günther Steiner had Red Bull geen slechtere beslissing kunnen nemen dan deze.
Het jaar zelf is tot dusver sowieso geen groot succes voor de Oostenrijkse renstal. Vorige jaren streed het team vaker wel dan niet mee voor de overwinningen, maar in 2025 is dit niet aan de orde. McLaren is op het moment namelijk het dominante team, alleen bij uitzondering weet Verstappen zich te mengen in de strijd om de overwinningen. Hij won dit jaar in Japan en Imola, maar in andere races kwam de RB21 snelheid te kort.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen zat er in Spanje wel aardig bij. Hij had een goede start, verder koos Red Bull ook voor een alternatieve strategie. Deze leek in eerste instantie goed uit te pakken, maar toen in de slotfase van de race de safetycar naar buiten kwam, ontstonden er problemen voor de viervoudig wereldkampioen. Red Bull had namelijk alleen nog maar een nieuwe set van de harde band. De renstal koos ervoor om Verstappen binnen te halen voor deze banden, en dat is volgens Steiner een grote fout geweest.
De voormalig teambaas van Haas denkt dat Red Bull een andere weg had moeten kiezen. 'Het is natuurlijk allemaal moeilijk te zeggen. Maar het is in ieder geval duidelijk dat deze beslissing de slechtste was. Dat hadden ze niet moeten doen, daar kwamen ze achteraf achter. Ze hadden ook nog een paar zachte banden, maar daar waren al zeven ronden op gereden. Ze waren beter geweest dan deze banden. Ze hadden hem beter buiten kunnen laten, want nu had hij helemaal geen kans', zo concludeert de Zuid-Tiroler over de keuze van de Oostenrijkse renstal bij The Red Flags Podcast.
Verstappen verloor de controle
'Toen Max zijwaarts ging bij het uitgaan van de laatste bocht, moet ook hij gedacht hebben: wow, ik ben hem kwijt.', zo vertelt Steiner over het moment van Verstappen bij de herstart. 'Toen kwam Leclerc natuurlijk voorbij. Hij probeerde hem nog richting het vuile gedeelte van de baan te duwen. Leclerc ging daar niet in mee, dus daar was hij bij. Toen vertelde zijn team ook nog dat hij Russell voorbij moest laten. Op dat moment dacht hij helemaal niet na. Hij reageerde te fel op wat er uiteindelijk allemaal gebeurde', zo concludeert Steiner over de actie van de viervoudig wereldkampioen.
Dit moment leverde wel een flinke deuk op in het uiteindelijk resultaat van Verstappen. Hij klasseerde nu namelijk als tiende, en daarmee lopen zijn titelkansen een flinke deuk op. De Red Bull-coureur staat nu maar liefst 49 punten achter op Oscar Piastri in het kampioenschap. Dat is een flink gat om te overbruggen. Het is helemaal lastig omdat de MCL39 op het moment een stuk sneller is dan de RB21 van Verstappen. Mocht Verstappen zijn vijfde titel op rij willen winnen, dan moet er nog een hoop gaan veranderen in de aankomende races.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties