Max Verstappen zorgde met zijn actie in de slotfase voor de nodige commotie, maar ook de mislukte inhaalpoging van George Russell op de Red Bull Racing-coureur in bocht één riep vragen op. Had de Mercedes-coureur ook een straf verdiend voor het buiten de baan drukken? Günther Steiner laat zich in The Red Flags Podcast uit over deze kwestie.
Na afloop van de door Oscar Piastri gewonnen Grand Prix van Spanje had vrijwel niemand het over de prestatie van McLaren, die een dubbelzege wist te boeken op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Het ging hoofdzakelijk over het incident tussen Verstappen en Mercedes-kopman Russell in bocht vijf. De viervoudig wereldkampioen raakte zijn Britse opponent en de discussie ging na afloop vooral over de 'kortsluiting' bij Verstappen en over de hoogte van de straf.
Over de aanleiding van het incident werd minder gesproken en dan met name over het voorval in bocht één. Nadat Verstappen bij het uitkomen van de laatste bocht bijna de controle over zijn RB21 kwijt was geraakt en op het rechte stuk al een serieus akkefietje achter de rug had met Ferrari-coureur Charles Leclerc, volgde in de eerste bocht nog een touché met Russell.
De Mercedes-coureur wilde net als Leclerc profiteren van het foutje dat Verstappen, die als enige op de harde band reed, maakte direct na de herstart. De 27-jarige Brit dook bij het ingaan van bocht één op aan de binnenkant, maar daarbij leek hij de controle over zijn W16 wat te verliezen. Verstappen kon hierdoor niet insturen en moest de bocht afsteken. Met het voorval werd verder niets gedaan, maar dat vond niet iedereen correct.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Straf voor Russell?
Russell had volgens sommigen een straf verdiend voor zijn actie in de eerste bocht, maar daar is Steiner het niet mee eens. 'Ik denk dat het een legale actie was', vindt de voormalig teambaas van Haas dat er weinig mis was met de poging van Russell. 'We moeten ook niet vergeten dat de auto van Max niet op zijn best was met de harde banden. Hij had erg weinig grip en George kon natuurlijk een stuk agressiever zijn dan Max. Ik denk dat hij (Russell, red.) zich daar ook van bewust was en daarom plaatste hij die aanval', begrijpt Steiner wel dat de Mercedes-man het probeerde.
Beide kemphanen raakten elkaar echter wel en dat kwam vooral door Russell. Toch vindt Steiner dat niet voldoende om een straf uit te delen aan de coureur uit King's Lynn. 'Als je die actie gaat bestraffen, wat doe je dan met de actie van Max?', doelt de oud-teambaas op het moment waar Verstappen een tijdstraf van tien seconden voor ontving van de stewards. 'Dan moet je hem daar eigenlijk voor diskwalificeren.'
'Ik denk dat dit gewoon onder racen valt', vervolgt Steiner. 'Het was stevig, maar het was ook meteen na een herstart. Als je alles aan gaat pakken, is er ook geen reden meer om te kijken. Ze moeten wel kunnen racen', vindt de 60-jarige oud-teambaas van Haas. 'Was het op de limiet? Ja, maar het was er niet over', besluit Steiner, die dus blij is dat de wedstrijdleiding ervoor koos om niet in te grijpen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties