Red Bull Racing heeft in het voorbije jaar meermaals de aanval geopend op het team van McLaren. Het Oostenrijkse team uitte meer dan eens zijn twijfels over de legaliteit van de bolide van de renstal uit Woking en McLaren-teambaas Andrea Stella denkt dat Red Bull daarmee mogelijk vooral zichzelf in de voet heeft geschoten.
Er was de afgelopen tijd vaak wat te doen om McLaren. Vorig jaar en ook aan het begin van het huidige seizoen werd de Britse renstal voornamelijk onder meer door Red Bull beschuldigd van het gebruikmaken van flexi-wings. Daarnaast stelde het team van Max Verstappen ook dat McLaren mogelijk een illegale manier had gevonden om de banden te koelen, wat zou kunnen verklaren waarom het bandenmanagement zo veel beter was dan bij de concurrentie.
Stella denkt de houding van Red Bull in deze kwesties juist in het nadeel is geweest van de formatie uit Milton Keynes. 'We hadden het gevoel dat als onze concurrenten zo druk bezig zijn met dat soort dingen, zij eigenlijk degenen zijn die afgeleid raken', opent de Italiaan in gesprek met The Race. 'Het is bijna iets positiefs, want het betekent dat belangrijke mensen hun tijd besteden aan het praten met de FIA en het voorbereiden van dossiers. Het is goed dat ze zich daar op richten en niet op de basisprincipes van de Formule 1', zegt Stella.
Volgens de teambaas gaf dit McLaren ergens ook een goed gevoel. 'Het was voor ons heel geruststellend dat er eigenlijk een prijs moest worden betaald door sommige teams die dachten dat een team succesvol kon zijn door de regels anders te interpreteren dan is toegestaan. We hebben bewezen dat je succesvol kunt zijn door je alleen op jezelf te concentreren en je te richten op de fundamenten, zowel vanuit een technisch als een prestatiegericht oogpunt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren hield hoofd koel
McLaren baalde wel van alle speculaties, maar het team begreep ook dat het binnen het politieke spel paste. Stella stelt dat de Britse renstal vooral 'rustig' en 'rationeel' moest blijven en de renstal stond dan ook altijd open voor de controles van de FIA. 'De realiteit is dat toen we de beschuldigingen hoorden, we ons meteen realiseerden dat deze nogal lichtzinnig waren. Om eerlijk te zijn, zijn we altijd vrij nuchter gebleven en bleven we denken: laten we ons hier niet door laten afleiden.'
'Oké, het kost ons een uurtje, want iemand moet een uur lang wat onderdelen aan de FIA laten zien. Maar dat is geen echte afleiding. Het houdt ons niet af van waar we mee bezig zijn', vervolgt Stella. 'Het is wel een beetje jammer dat teams momenteel lichtzinnige of inconsistente beschuldigingen kunnen uiten, die vervolgens leiden tot extra werk: werk voor de FIA en werk voor het team dat gecontroleerd wordt.'
Stella is bovendien van mening dat dit in het voordeel zou kunnen werken van een team dat deze 'lichtzinnige' beschuldigingen uit. 'Het betekent dat wij werk moeten verzetten, puur omdat er interesse is in onze auto en we moeten meewerken aan de controles van de FIA. Maar we hoeven niks aan te passen. Het is echter wel een afleiding of in elk geval een mogelijke afleiding', aldus Stella.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties