Stella ziet dat er geen 'shortcut' is in het begrijpen van bandenslijtage: 'Het is meer een reis' Formule 1
Formule 1

Stella ziet dat er geen 'shortcut' is in het begrijpen van bandenslijtage: 'Het is meer een reis'

Stella ziet dat er geen 'shortcut' is in het begrijpen van bandenslijtage: 'Het is meer een reis'

McLaren-teambaas Andrea Stella geeft aan dat er geen manier is waarop de coureurs hun begrip van de bandenslijtage in één keer onder de knie kunnen krijgen, nadat Oscar Piastri liet weten dat hij daar nog moeite mee heeft. Er zal dan ook geen 'shortcut' zijn betreffende het begrip van bandenslijtage, maar Stella denkt dat Piastri het snel genoeg zal begrijpen, aangezien de jonge Australiër snel is en snel leert.

Piastri behaalde in Japan zijn eerste podium van zijn Formule 1-carrière en gaf na afloop aan dat hij het niet zijn beste race ooit vond. Volgens de Australiër was het gat richting teamgenoot Lando Norris nog wat te groot. Daarnaast had hij moeite met het managen van de banden op Suzuka, een circuit dat niet bepaald mals is voor het Pirelli-rubber. 'Ik was gewoon op bepaalde momenten in de race niet snel genoeg', liet Piastri weten na afloop. 'Deze races met hoge bandenslijtage zijn waarschijnlijk de races waar ik het meest aan moet werken.' Stella ziet in dat dat begrip er niet van de ene dag op de andere zal zijn.

De Italiaan is het ermee eens dat het beheersen van bandenslijtage in de F1 grotendeels gaat over leren terwijl je bezig bent, omdat er geen andere manier is waarop coureurs de nuances en technieken kunnen ervaren die nodig zijn. 'Ik denk dat als het gaat om de raceduur van de banden, dat je het dan hebt over een reeks vaardigheden die je dan inzet voor elke race', legt Stella uit bij Autosport. 'De raceduur in Japan ging gepaard met hoge slijtage, de auto die op sommige plaatsen een beetje stuitert, met hoge snelheid, laag snelheidsbeheer. Maar dat herhaalt zich niet in Hongarije, of ergens anders.'

'Er is geen eenmalig leren dat van toepassing is op elke situatie'

Al doende leert meen, is dus wat Stella probeert te zeggen. 'Dus, ik denk dat het daarom een beetje een reis is. En het kost tijd, want elke situatie heeft zijn eigen kenmerken', gaat de Italiaan verder. Zo was Singapore wat minder veeleisend voor de banden dan Japan. 'Ik ben er zeker van dat Oscar dingen heeft geleerd, en eigenlijk denk ik dat het tegen het einde al beter was dan in het tweede deel. Dus het is gewoon een systematisch werk van het innen van alle mogelijke lessen.'

Stella geeft aan dat er geen reden tot bezorgdheid was over het feit dat Piastri nog wat moest leren, vooral omdat de snelheid van de Formule 2-kampioen van 2021 duidelijk was. 'Er is geen eenmalig leren dat van toepassing is op elke situatie', zegt de McLaren-teambaas. 'Maar het eerste wat ik altijd zal nemen is de pure snelheid, dat is wat we hebben gezien. 'Want als je dat hebt, is raceduur en al deze dingen veel gemakkelijker te ontwikkelen. De limiet vinden op een enkele ronde in Suzuka, zoals we hebben gezien, dat is moeilijker.'

Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws