Michael Schmidt, analist en expert bij Auto, Motor und Sport, denkt dat er sprake is van een groot politiek probleem rondom de klapbanden van Max Verstappen en Lance Stroll tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. Beide heren zagen hoe hun linker achterband explodeerde tijdens de race. Volgens de teams was er niks aan de hand met de auto's en volgens de bandenleverancier was er geen sprake van productiefouten.
Pirelli gaf eerder deze week aan dat er mogelijk problemen waren met de bandenspanning van de twee linker achterbanden op de RB16B en de AMR21 van respectievelijk Verstappen en Stroll. De teams reageerden daar weer op door te vertellen dat er niks mis was met de bandenspanning en dat er ten alle tijden gehouden werd aan de voorschriften en richtlijnen van Pirelli.
Het geeft volgens Schmidt een politiek probleem bloot in de Formule 1 als het gaat om verwijten tussen teams en leveranciers van onderdelen en andere dingen: 'Pirelli moet op de één of andere manier uitleggen dat de schade niet is te wijten aan de constructie van de band. De teams willen niet beschuldigd worden dat ze spelen met de bandenspanning zonder dat daar een goede reden voor is.'
Niemand komt ongeschonden uit bandencontroverse
'Doordat Pirelli in een interne brief aan de teams iets duidelijker was dan in de persverklaring, ontstond er een probleem', vertelt de Duitse expert verder. 'De getroffen teams voelden zich ineens zondebokken. Dagenlang onderhandelde men over de woordkeuze, hoe iedereen ongeschonden hieruit weet te komen.' Gezien de commotie die is ontstaan na de verschillende persberichten van zowel Pirelli als de getroffen teams, denkt Schmidt dat niemand hier ongeschonden uitkomt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties