Tombazis: 'Formule 1 nog niet klaar om DRS te schrappen' Formule 1
Formule 1

Tombazis: 'Formule 1 nog niet klaar om DRS te schrappen'

Tombazis: 'Formule 1 nog niet klaar om DRS te schrappen'

Nikolas Tombazis geeft toe dat de Formule 1 nog niet klaar is om het controversiële DRS-systeem te lozen, ondanks het ogenschijnlijke succes van de nieuwe aerodynamische regels. Het systeem wordt door critici gezien als 'kunstmatig' en zou zo de 'kunst van het inhalen' verdoezelen. De hoofdtechnicus van de FIA zegt verder dat hij aangenaam verrast was door het spektakel van de eerste twee races van het revolutionaire nieuwe ground effect-tijdperk.

'Ik zou niet verbaasd zijn geweest als er maar één auto was geweest die in staat was om te domineren', vertelde Tombazis aan La Gazzetta dello Sport in Italië. 'Ik verwacht ook dat anderen de komende maanden mee gaan doen in de strijd aan de top.' Hij is er echter niet helemaal van overtuigd dat de nieuwe strijd van Max Verstappen versus Charles Leclerc uiteindelijk net zo close en intens zal zijn als het duel van 2021 was.

'Voor een situatie als vorig jaar, waar we bij de laatste race twee coureurs op gelijke punten hadden, is geluk nodig. En dat is niet de bedoeling van de regels', aldus Tombazis. En terwijl sommigen zich afvragen of de nieuwe auto's nu wel spectaculair kunnen racen zonder het kunstmatige drag reduction achtervleugelsysteem (DRS), zegt Tombazis dat de F1 er nog niet klaar voor is. 'Het zou goed zijn om het te elimineren', gaf hij toe. Alhoewel de Griek het nog te vroeg vindt om de DRS te schrappen ziet hij wel andere mogelijkheden: 'De DRS-gebieden kunnen echter wel worden ingekort. We willen niet dat inhalen te makkelijk wordt.'

Naleving budgetplafond en bevriezing motoren

Tombazis werd ook gevraagd naar de zorgen van Ferrari-baas Mattia Binotto over zijn rivalen die mogelijk een weg kunnen vinden om het strikte budgetplafond van 140 miljoen dollar te omzeilen. 'Ons allereerste doel is om het kampioenschap schoon te houden', zei hij. 'De huidige reglementen vereisen veel meer middelen om dat te controleren. Vroeger konden we de auto's wegen en de verplaatsingen rondom de baan controleren - nu moeten we controleren wat de teams in de fabriek doen. Maar we hebben een capabel team onder leiding van Federico Lodi en Mattia kan gerust zijn - we doen er alles aan om de situatie onder controle te houden.'

Hij wees zelfs de bewering van Mercedes-baas Toto Wolff van de hand dat teams geen enorme reparatiekosten in hun budgetcap zouden moeten opnemen voor crashes zoals die van Mick Schumacher in Jeddah. 'Nee', zei Tombazis. 'Als ik een ongeluk heb en mijn auto verniel, moet ik minder uitgeven aan mijn vakantie. En zo is het altijd geweest. Er zijn veel uitzonderingen op het budgetplafond - zo veel dat ze moeten worden herzien,' onthulde hij. 'Maar ze dekken geen ongelukken zoals die van Mick.'

Tot slot, Tombazis zegt F1 zal doorgaan met haar bevriezing van de motorontwikkeling. 'Zeker, het is niet ideaal om de motoren voor lange tijd te bevriezen', gaf Tombazis toe, 'Maar we moesten het doen omdat het voor de fabrikanten onhoudbaar zou zijn geweest om deze motoren en de motoren die in 2026 zullen worden geïntroduceerd, te ontwikkelen. Op de vraag of er ook een kostenplafond komt voor de motoren is zijn antwoord een duidelijk: 'Ja'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws