Tussenrapport Alfa Romeo | 'Audi zal beseffen dat het nog veel werk te verzetten heeft' Formule 1
Formule 1

Tussenrapport Alfa Romeo | 'Audi zal beseffen dat het nog veel werk te verzetten heeft'

Tussenrapport Alfa Romeo | 'Audi zal beseffen dat het nog veel werk te verzetten heeft'

Terwijl de coureurs genieten van hun zomervakantie, worden ze door de redactie van F1Maximaal beoordeeld op hun prestaties, door middel van een tussenrapport. Na twaalf Grands Prix in 2023 is het tijd om de balans op te maken. Welke teams en coureurs hebben een stap vooruit weten te zetten, en wie heeft nog werk aan de winkel? Vandaag is het de beurt aan Alfa Romeo, dat alleen AlphaTauri achter zich weet te houden in het kampioenschap, en dus voorlopig negende staat.

Alfa Romeo is de titelsponsor van het team dat vroeger bekendstond als Sauber, dat door de jaren heen een stabiele middenmotor vormde in de Formule 1, onder leiding van oprichter Peter Sauber. Inmiddels is Alessandro Alunni Bravi de teamvertegenwoordiger van het Zwitserse team, dat nu dus als Alfa Romeo door het leven gaat. Lang zal dat niet meer zo blijven, want het sponsorschap van Alfa Romeo komt na 2023 ten einde. Alfa Romeo gaat per 2026 over in Audi, maar zal tot die tijd gebruik maken van Ferrari-motoren. Met Valtteri Bottas heeft Alfa Romeo een tienvoudig Grand Prix-winnaar aan boord, terwijl Zhou Guanyu in zijn 34 Grand Prix-deelnames pas tien punten pakte.

Tussenrapport Alfa Romeo | 'Audi zal beseffen dat het nog veel werk te verzetten heeft'
Tabel 1. Alfa Romeo pakte maar dertien punten in de afgelopen 24 maanden.

Alfa Romeo (4,1): Audi lijkt straks van ver te moeten komen

'Alfa Romeo gaat doorgaans sterk van start, en zakt dan gedurende het seizoen steeds verder weg. Dat de eerste races van het seizoen in 2023 al niet overtuigend waren, beloofde dus al weinig goeds', oordeelt hoofdredacteur Mark Hanselman. 'In 2022 pakte het team 51 punten in het eerste deel van het seizoen, en slechts vier punten na de zomerpauze. Ook dit seizoen waren de eerste drie Grands Prix goed voor zes punten, om vervolgens steeds verder weg te zakken.'

Tussenrapport Alfa Romeo | 'Audi zal beseffen dat het nog veel werk te verzetten heeft'
Tabel 2. Alfa Romeo heeft kansen laten liggen, en dat blijkt ook uit de cijfers.

'Een echte teamleider ontbreekt: Zhou Guanyu is daar te jong en te onervaren voor, en Valtteri Bottas maakt die rol ook niet echt waar. In Hongarije kreeg Alfa Romeo een ideale kans om veel punten te scoren, maar werden de goede startposities binnen enkele honderden meters weggegooid. Dit team heeft een behoorlijk zwak en kleurloos coureursduo, en juist dat is bepalend anno 2023. De verschillen zijn kleiner dan ooit. Hoeveel sneller zou een topcoureur kunnen rijden, en hoeveel punten zou dat wel niet opleveren? Om nog maar niet te spreken over de bijdragen aan de ontwikkeling van de auto. Bottas stond in de openingsrace in Bahrein een startrij te ver naar achteren, en nam in Azerbeidzjan meer dan een meter achter zijn startvak plaats. Dat lijkt niet bepaald het toppunt van maximaliseren.'

'Qua strategie hoef je zelden op een verrassing te rekenen bij Alfa Romeo, dat toch vooral de grijze muis in het Formule 1-veld is. Om een strategie goed te laten werken, is het maken van een snelle pitstop van groot belang, en ook daarin presteert Alfa Romeo belabberd. Het team maakte meer pitstops dan welk team dan ook, 46 om precies te zijn, en heeft dus genoeg kunnen oefenen, maar met een mediaan van 3,60 seconden levert Alfa Romeo met afstand de slechtste pitstops af.'

'Als we naar de pluspunten kijken, dan valt als eerste de naam van Andreas Seidl op. De Duitser leverde goed werk bij McLaren en is aangetrokken met het oog op de toekomst, als Audi het team overneemt. Seidl fungeert vooral op de achtergrond voorlopig, maar is wel begonnen met het langetermijnsproject. Zo haalde hij ontwerper James Key, waar hij bij McLaren al mee samenwerkte. Toch zal Audi beseffen dat het nog veel werk te verzetten zal hebben voordat het voorin mee kan doen in de Formule 1, en is het maar zeer de vraag of een van de huidige twee coureurs in die toekomstplannen voorkomen.'

Valtteri Bottas (4,0): 'Ik vraag me af of hij het wel naar zijn zin heeft'

'Sinds de nieuwe technische reglementen blinkt Alfa Romeo al niet uit, en Bottas al helemaal niet. Regelmatig laat Zhou betere dingen zien dan zijn teamgenoot', begint redacteur Shanna Lutgert over de Alfa Romeo-coureur. 'Van Bottas had ik eigenlijk meer verwacht, met name door zijn ervaring bij het topteam Mercedes en zijn ervaring in de koningsklasse in het algemeen. De fouten die de meervoudig Grand Prix-winnaar maakt zijn zonde, met name bij een team als Alfa Romeo, die alle punten momenteel behoorlijk goed kan gebruiken. De Fin is onzichtbaar tijdens races en na elke Grand Prix wordt er hetzelfde gezegd: er wordt gehoopt op beterschap. Telkens komt het er toch niet helemaal uit.'

Tussenrapport Alfa Romeo | 'Audi zal beseffen dat het nog veel werk te verzetten heeft'
Tabel 3. Valtteri Bottas zou de teamleider bij Alfa Romeo moeten zijn, maar daar is vaak weinig van te zien.

'Bottas rijdt kleurloos rond en ik vraag me af of hij het wel naar zijn zin heeft. Hij lijkt zich af en toe meer bezig te houden met de zoektocht naar zichzelf dan met de zoektocht naar zijn gedrevenheid. Ondanks dat Zhou regelmatig beter presteert dan de Fin, heb ik niet het gevoel dat het Bottas uitdaagt. Daarbij helpt het vanzelfsprekend niet dat de Alfa Romeo-bolide niet bepaald meewerkt. Stiekem denk ik dat Bottas staat te popelen om de komst van Audi, maar als hij zo doorgaat dan denk ik dat Audi de voorkeur geeft aan het in zee gaan met een jongere coureur. Daarbij wordt Sainz genoemd, maar ik denk oprecht dat dat geen slecht idee is. Zoals mijn collega hierboven al noemde lijkt het erop dat Audi van ver moet komen. Het merk uit Ingolstadt is heel ambitieus, en ik vraag me af op Bottas in dat plaatje past.'

'Om door te gaan over het feit dat de Alfa Romeo-bolide niet bepaald competitief is, in bepaalde omstandigheden is die auto dat dus wel. Dat hebben we gezien in Hongarije, toen hebben de twee coureurs een fantastische kwalificatie neer kunnen zetten. Vervolgens traden er problemen op in de race. Het komt over alsof de Fin machteloos is in de auto en in het achterveld. Af en toe is de pace er, af en toe niet. Op de momenten dat de pace er wel is, haalt Bottas het maximale niet uit de auto. Ik denk dat de Fin geluk heeft dat Zhou de laatste paar Grands Prix achter hem eindigt, anders was hij opnieuw tweede viool geweest bij een Formule 1-team.'

Zhou Guanyu (4,5): 'Hij rijdt net als zijn teamgenoot een beetje kleurloos rond'

'Ondanks dat Zhou Guanyu pas voor het tweede jaar in de Formule 1 rijdt, lijkt hij nu al op hetzelfde niveau te zijn als zijn veel meer ervaren teamgenoot Bottas. De twee coureurs wisselen elkaar bijna elke race af wat betreft wie van de twee op een hogere plaats weet te eindigen', concludeert redacteur Noa de Ruijter over de prestaties van de Chinese coureur tot nu toe tijdens het 2023-seizoen. 'Dat Zhou nu al de prestaties van Bottas kan evenaren, is op zich positief voor de coureur, als het niet zo was dat Bottas behoorlijk lijkt te zijn weggezakt. Zhou staat maar één punt achter Bottas in het coureurskampioenschap op dit moment, en wist even vaak als de Finse coureur, twee keer, in de punten te rijden. Behalve twee keer een negende plaats, heeft Zhou dit jaar echter nog geen buitengewoon bijzondere acties laten zien, waardoor hij, net als zijn teamgenoot, behoorlijk kleurloos rondrijdt.'

Tussenrapport Alfa Romeo | 'Audi zal beseffen dat het nog veel werk te verzetten heeft'
Tabel 4. Het is allemaal wat magertjes wat Zhou Guanyu laat zien, en zijn beste kans vergooide hij.

'De Alfa Romeo-bolide lijkt, samen met AlphaTauri en Haas, één van de zwakste van het veld, wat de jonge Chinese coureur natuurlijk niet helpt om uit te blinken. Recent had Zhou echter wel de kans om te laten zien wat hij kan, nadat hij verrassend als vijfde wist te kwalificeren tijdens de Grand Prix van Hongarije. Zhou wist zijn goede startplaats echter niet te verzilveren, want al bij de start ging het mis. Zijn Alfa kwam niet goed van zijn plek weg, een probleem met het gaspedaal bleek later, waardoor de race van Zhou al was afgelopen, voordat deze echt goed en wel was begonnen. De Chinese coureur liet vervolgens zijn onervarenheid doorschemeren door te proberen zijn slechte racestart te compenseren met extra laat remmen in bocht 1. Het leverde alleen maar een kettingbotsing met Daniel Ricciardo op als resultaat, waardoor uiteindelijk beide Alpines uit de race lagen. Zhou vergooide daarmee zijn enige echte kans op een goed raceresultaat. Alhoewel Zhou het niet heel erg slecht lijkt te doen, zeker niet in vergelijking met zijn teamgenoot, valt de coureur ook niet in een positieve zin op. Evenals Bottas, rijdt ook Zhou vooral een beetje op de achtergrond in de Formule 1.'

4 claps
3 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws