Viaplay wekt ergernis bij Consumentenbond, ACM denkt aan dwangsommen

| door Mike van Weert

De Consumentenbond eist dat er actie ondernomen gaat worden bij de Viaplay Group. Het streamingplatform heeft de rechten van de Formule 1 in handen en zij zenden de Grand Prix-weekenden uit in Nederland, maar de klachten hebben zich vanaf dag één opgestapeld. De Consumentenbond en de Autoriteit Consument en Markt (ACM, red.) willen dat de klachten serieus genomen worden, en dat er binnen een week een plan van aanpak ligt.

Voorheen lagen de rechten van de Formule 1 bij Ziggo Sport. 'Zo goed als honderd procent van de Nederlanders die een abonnement namen op Viaplay heeft dit gedaan vanwege de Formule 1', Gerard Spierenburg, woordvoerder van de Consumentenbond, bij De Telegraaf. Sinds de overstap naar Viaplay heeft de Nederlandse kijker veel klachten over de kwaliteit van de streams. 'Je moet als aanbieder ervoor zorgen dat je in elk geval dát op orde hebt. Dit is een wanprestatie.'

Eerder deze week werd er bij het programma Kassa al een item gemaakt over Viaplay. Daar liet de streamingsdienst weten dat alles voorlopig goed gaat. 'Je kunt je niet indekken met teksten over overbelaste servers of zeggen dat het aan de internetverbinding of apparatuur van de klanten zelf ligt. Dit is net zoiets als een nieuwe auto kopen die alleen met horten en stoten rijdt. Je krijgt als consument niet wat je had verwacht toen je het kocht.'

ACM denkt aan dwangsommen

De ACM is ook op de hoogte van de klachten over Viaplay. 'Je mag simpelweg verwachten dat het werkt', zegt Saskia Bierling, woordvoerster van de ACM. 'Dat iedereen tegelijk wil kijken naar races, wist het bedrijf vooraf al.' De ACM denkt zelf aan mogelijke dwangsommen voor de Viaplay Group, maar er is een struikelblok. Het bedrijf is gevestigd in Zweden en Bierling is niet op de hoogte met welke instrumenten de consument daar beschermd wordt. 'Alle toezichthouders in de Europese Unie werken samen en we zijn ermee bezig vanuit Nederland.'

Reactie Viaplay

Op dinsdag heeft Viaplay gereageerd op de negatieve geluiden vanuit de verschillende media. De streamingdienst laat weten dat er een klachtenportaal is geopend waarin mensen hun klachten over het platform kwijt kunnen. Viaplay stelt de klachten te gaan onderzoeken om zo de klant een fijne kijkervaring te kunnen bieden.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen