Nu het Europese deel van het seizoen eraan komt en teams een balans moeten opmaken betreffende de ontwikkelingen voor dit jaar en 2026, wordt er weer veel gepraat over de motoren. Wie ligt wel op schema en wie niet? Ford benadrukt in ieder geval dat de interne doelen van Red Bull Racing worden behaald. Alles wat nu gespeculeerd wordt over de competitiviteit, zegt niet veel over wat er daadwerkelijk gaande is.
Terwijl het 2025-seizoen nog niet eens op de helft is, kijken de motorfabrikanten al uit naar 2026. Ford en Red Bull werken samen om een krachtbron te ontwikkelen voor het nieuwe tijdperk van de Formule 1. De motor zal vanaf komend seizoen meer elektrisch vermogen hebben, geen MGU-H meer hebben en op volledig duurzame brandstoffen werken. Ford en Red Bull zijn momenteel blij met hun samenwerking.
'Een samenwerking die iedere dag sterker wordt', aldus Ford Motorsports-topman Mark Rushbrook tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'We dragen op verschillende vlakken bij. In algemene zin liggen we op schema met onze tijdlijn voor de ICE en de elektrische componenten. Er is natuurlijk nog veel werk te doen en we hebben qua durability nog veel te bewijzen, maar de samenwerking is tot nu toe uitstekend.'
Met name op het gebied van openheid, vertrouwen en het bijdragen van twee kanten, aldus Rushbrook. 'Het is alles wat we hadden gehoopt en eigenlijk nog meer dan gedacht', vertelt hij. De Ford-topman heeft voorheen uitgelegd dat Ford aan meer dingen bijdraagt dan eigenlijk op de planning stond. 'De focus lag eerst op elektrificatie, maar met onze advanced manufacturing facility en onze printmachines kunnen we real time dingen maken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Op schema
Daarbij doelt hij op het 3D-printen, wat Red Bull-teambaas Christian Horner ook tijdens een launch event van Ford heeft bewierookt. 'We maken letterlijk elke dag dingen die uit Dearborn (Ford-locatie in Michigan, Verenigde Staten, red.) komen en worden verscheept naar het lab in Milton Keynes, waar die onderdelen worden getest', vervolgt Rushbrook. 'Het test onze mensen, onze processen en onze faciliteiten. Het pusht ons om dingen te doen die we nog nooit eerder hebben gedaan, ook niet in andere motorsportprogramma's.'
Het is duidelijk dat de uitdaging groot is, vooral als zo'n project nog nooit eerder is voltooid. 'Het project is vanaf nul opgebouwd, maar wel met mensen die al ervaring hebben in de Formule 1', zegt Rushbrook. 'En ja, er zijn ook veel mensen bijgekomen met weinig ervaring, maar iedereen in ons team is een racer en is eraan gewend om op hoge snelheid te werken. Als je mensen om je heen sneller ziet werken, versnel je zelf ook om je aan te passen. Dat gebeurt hier ook.'
Red Bull hoeft er niet bang voor te zijn dat Ford achter op schema raakt. Voorlopig worden alle doelstellingen gehaald. 'Ja, alleen zijn er altijd uitzonderingen omdat je nooit alles honderd procent kunt halen', zegt de Amerikaan. 'Als het gaat om het halen van de vermogensnummers, dan absoluut. Dan draait het om de betrouwbaarheidstests. Haal je daarbij alles perfect? Nee, maar dat is de realiteit van ieder programma. Dat gebeurde gaandeweg en dan gaat het erom hoe we daarop reageren.'
Vertrouwen van Mercedes
Aangezien Ford betreffende de Formule 1 min of meer 'een nieuwkomer' is, wordt er veel gespeculeerd over hoe competitief Red Bull-Ford kan zijn vanaf 2026. Niemand weet wat er achter de schermen gaande is bij de teams, maar toch worden grote fabrikanten, zoals Mercedes, aangewezen als dé kansmakers. Onderling weten de fabrikanten niet van elkaar wie er goed voor staat en wie niet. 'Nee, dat weet je niet', antwoordt Rushbrook.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Totdat iedereen op dezelfde testbank en in dezelfde omstandigheden test, kun je het niet weten. Er zijn alleen geruchten over wie waar staat, wie voor ligt en wie achter ligt. Het eerlijke antwoord luidt hoe dan ook: nee, niemand weet het', vervolgt hij. Horner denkt hoe dan ook dat Mercedes erg zelfverzekerd verdergaat met het project. 'Ja, dat lijkt inderdaad zo. Christian en ik zijn het bijna overal over eens, dus ja', zegt de Amerikaan.
Hoewel niet bekend is wat de andere fabrikanten doen, heeft Ford wel een manier om een beeld te krijgen van de concurrentie. 'Als je de regels analyseert, dan maak je een inschatting wat op basis van de regels haalbaar is. Wij hebben gezegd: we denken dat dit haalbaar is en willen daar op een bepaalde manier komen', zegt Rushbrook. 'Dat is het pad dat we volgen. We weten niet wat Mercedes en Ferrari mogelijk achten. Die inschatting kan hoger of lager zijn dan die van ons.'
Met andere woorden: 'Iedereen ligt misschien op schema, maar je kunt op schema liggen naar verschillende getallen', verklaart de Ford-topman. Aangezien niemand van elkaar weet hoe hoog de lat is gelegd, tast men in het duister. Intern worden overal eigen doelen gehaald, maar hoe dat zich verhoudt met de doelen van anderen, is immers niet bekend. 'Exact dat', aldus Rushbrook. Hoe dan ook geniet Ford van de samenwerking en hopen ze op een krachtig begin van 2026.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties