Voorbeschouwing GP Italië | Verstappen met de beste papieren in de 'Temple of Speed' Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Italië | Verstappen met de beste papieren in de 'Temple of Speed'

Voorbeschouwing GP Italië | Verstappen met de beste papieren in de 'Temple of Speed'

Max Verstappen heeft nog één race van de triple-header te gaan, en mag nu al tevreden zijn. In Spa-Francorchamps won hij, in Nederland eveneens en nu maakt hij zich op voor de derde race in drie weekenden. In de huidige vorm kan het bijna niet anders dan dat Red Bull Racing er weer met de zege vandoor gaat, of niet? Hoe zijn de kaarten geschud voor de Grand Prix van Italië? F1Maximaal.nl neemt je mee.

De zomerstop lijkt voor de teams vast enige tijd geleden, want met de België-Nederland-Italië-triple-header zitten ze meteen weer in het ritme van vóór de stop. Dat Red Bull het in Spa goed zou doen was vanwege de eigenschappen van het circuit geen enorme verrassing. Dat ze ook in Nederland de boventoon voerden, kwam voor Verstappen ongetwijfeld als een aangename verrassing. Verstappen lijkt op vijf overwinningen op rij af te stevenen, want Monza moet de RB18 in theorie liggen.

Het unieke Autodromo Nazionale Monza

De F1 reist af naar Italië, waar het voor de tweede keer dit jaar in actie komt. Niet Imola, maar het klassieke Autodromo Nazionale Monza vormt nu het strijdtoneel voor de coureurs. Op de huidige kalender is dit een van de meest unieke circuits, en dat heeft alles te maken met de aerodynamische eigenschappen van de baan. Met recht draagt het asfalt de bijnaam 'Temple of Speed': Monza bestaat uit vele lange rechte stukken en snelle bochten die af en toe onderbroken worden door een chicane.

Track-map Autodromo Nazionale Monza van Mercedes.  
Track-map Autodromo Nazionale Monza van Mercedes.  

Met 5,8 kilometer is het circuit van gemiddelde lengte en er worden zondag aanstaande 53 ronden verreden. Maar liefst 85 procent van een ronde gingen de coureurs vol gas in 2021, er werd destijds een topsnelheid van 341 kilometer per uur behaald, en de verwachting is dat men daar in 2022 ook dicht tegenaan zit. Met andere woorden: downforce zal aankomend weekend niet hoog op de prioriteitenlijst staan.

Dat zorgt altijd voor hele mooie plaatjes. De Formule 1-teams weten dat ze elk beetje luchtweerstand weg moeten werken in een poging de tijdswinst op de rechte stukken te maximaliseren. Daarom treden de bolides aankomend weekend dan ook aan in een zogeheten 'Monza-trim'. Onder meer de achtervleugels worden volledig platgelegd, en dat geeft de Formule 1-bolides een stoer en agressief uiterlijk. Op zoek naar een achtergrondfoto voor je telefoon? Wij raden je er een aan die dit weekend geschoten wordt.

Wat er bedoeld wordt met Monza-trim? Dit dus. Opvallend is de ultradunne achtervleugel, in een poging zo min mogelijk luchtweerstand te genereren.
Wat er bedoeld wordt met Monza-trim? Dit dus. Opvallend is de ultradunne achtervleugel, in een poging zo min mogelijk luchtweerstand te genereren.

Ferrari in eigen huis? Of toch weer Red Bull?

De hamvraag blijft natuurlijk welk team en welke coureurs er voor zaterdag de grootste kanshebbers zijn voor poleposition, en op zondag aan het langste eind trekken. Wederom zijn dit Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez. We zagen recentelijk op Spa nog dat Red Bull uitstekend presteert op circuits waar veel topsnelheid gevraagd wordt. Verstappen maakt dan ook voor het eerst in zijn carrière echt kans op de zege in Monza.

Voorheen richtte Red Bull zich namelijk veelal op het bereiken van een hoge snelheid in de bochten, en was de snelheid op het rechte stuk juist de kracht van concurrent Mercedes. In 2022 is Red Bull een andere weg ingeslagen en op de rechte stukken wordt nu juist veel tijd gewonnen door een aerodynamisch efficiënt model van Adrian Newey.

Daarom gaat Verstappen het weekend weer in als favoriet, zoals ook de bookmakers onderschrijven. Achter de Oostenrijkse renstal vinden we uiteraard Ferrari en Mercedes. Welke van deze twee teams beter uit de verf zal komen, is lastig te zeggen. Ferrari doet het op topsnelheid eveneens goed en heeft in theorie een krachtigere motor dan Mercedes. Toch heeft Mercedes de afgelopen wedstrijden in de race laten zien over heel veel pace te beschikken. De strijd zal achter Red Bull dan ook spannend zijn.

Verdere details voor de Grand Prix van Italië

Wat verder nog interessant is om te weten? Een pitstop wordt, exclusief de bandenwissel zelf, gemaakt in zo'n 21 seconden. Dat is zeven seconden meer dan in Zandvoort, wat een pitstop dus relatief kostbaar maakt. We vinden de DRS-zones terug tussen bocht 7 en 8, en bocht 11 en 1. In de remzones van de eerste twee chicanes, in bocht 1 en 2, en in bocht 4 en 5, liggen de grootste inhaalmogelijkheden voor de heren dit weekend.

In de afgelopen vijf races kwam er tweemaal een safety car aan te pas, wat de waarschijnlijkheid van een safety car in 2022 niet groot maakt, maar het is ook zeker niet uit te sluiten dat Bernd Mayländer het circuit moet betreden. Het laatste interessante feitje over aankomend weekend is dat het natuurlijk een race is die nog wel eens bijzondere winnaars huisvest.

Denk maar eens aan Daniel Ricciardo die er in 2021 onverwachts zijn eerste, en waarschijnlijk enige, zege voor McLaren boekte, of de wonderschone overwinning van Pierre Gasly in 2020. Het kan dus alle kanten op, en met de hordes Ferrari-fans die de baan nabij Milaan jaarlijks aantrekt, zal de sfeer er ook ongetwijfeld goed zijn. Weer staat ons dus een vermakelijk race-weekend te wachten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws