Voormalig Ferrari-teammanager: 'Goede keuze om risico's te nemen met ontwerp van de auto' Formule 1
Formule 1

Voormalig Ferrari-teammanager: 'Goede keuze om risico's te nemen met ontwerp van de auto'

Voormalig Ferrari-teammanager: 'Goede keuze om risico's te nemen met ontwerp van de auto'

Claudio Lombardi de voormalig teammanager van Ferrari vindt het een goede keuze dat het team risico's heeft genomen als het gaat om het ontwerpen van de auto. Lombardi zegt dat het beter is om een snellere onbetrouwbare auto te hebben dan een betrouwbare langzame auto. Ook snapt hij niet waarom de teams zoveel moeite hebben met porpoising. Volgens hem hadden engineers dit probleem moeten zien aankomen, omdat ze vroeger tijdens examens leerde de basis van porpoising vast te stellen.

'Als je de uitdager bent, moet je risico's nemen', vertelde Lombardi aan Formulapassion. 'Het is veel beter om een ​​snelle auto te maken dan een auto te hebben die nooit kapot gaat en niet erg snel is, dat is een probleem. Het kan zijn dat Ferrari voor een paar races besluit om op dit moment conservatievere regimes aan te nemen, waardoor ze wat prestaties verliezen, maar zodra ze het probleem begrijpen, zullen ze terugkeren naar het niveau dat ze eerder hadden.'

Lombardi snapt niet waarom teams porpoising probleem hebben

Lombardi sprak zijn verbazing uit over porpoising: 'Hoe is het mogelijk dat met geroemde simulatiemodellen en windtunneltests, die honderden miljoenen kosten, de teams niet begrepen dat er een probleem was? Een tweedejaars student in engineering deed vroeger het examen technische natuurkunde dat de basis vormde voor het vaststellen van het fenomeen porposising. Ik sta hier versteld van.'

De vaak genoemde redenen voor het niet voorspellen van porpoising in de windtunnel zijn onder meer de beperking van de luchtsnelheid tot 180 km/u. De Italiaan gelooft echter niet dat dit aspect een bijzondere invloed zou kunnen hebben: 'De testmodellen in de windtunnel hebben er altijd rekening mee gehouden dat bepaalde snelheden niet gehaald kunnen worden. Tussen de windtunneltesten en de theoretische simulatiemodellen was het echter op zijn minst nodig om te begrijpen of aan te voelen dat dit fenomeen zou optreden en om maatregelen te nemen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws