Wat hebben de gevolgen van de coronacrisis betekend voor de sport? Formule 1
Formule 1

Wat hebben de gevolgen van de coronacrisis betekend voor de sport?

Wat hebben de gevolgen van de coronacrisis betekend voor de sport?

Het seizoen 2020 was een jaar getekend door de coronacrisis. Ook de wereld van de Formule 1 kon namelijk niet ontsnappen aan de gevolgen die het virus met zich meebracht. Zo werden er maar zeventien races verreden en grotendeels in Europa georganiseerd, waren er niet tot nauwelijks fans aanwezig tijdens de Grands Prix en raakte teams in de financiële problemen. Maar wat heeft het de sport nou eigenlijk echt gekost? GP Racing Magazine analyseert de gevolgen van deze bizarre situatie.

Het zou een understatement zijn om te zeggen dat het leven een beetje is veranderd ten opzichte van een jaar geleden. Voor de fans waren genoeg gevolgen meteen zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van mondkapjes bij de teams, de virtuele Grands Prix en de late seizoensstart. Het was allemaal vrij ongebruikelijk, maar het is nog lang niet alles en nog lang niet zo problematisch.

Ineenstorting van de automarkt zorgt voor kopzorgen bij merken en teams

Zo gaf het magazine de situatie op de automarkt als voorbeeld. Daar was het alles behalve een goed jaar. Vergeleken met de piek die 2017 werd bereikt qua verkoop van auto's, stortte dat aantal nu met vijfentwintig procent in. Wat dat te maken heeft met de Formule 1? Nou, het betekent dat de merken achter de teams en motoren eventueel minder zouden kunnen spenderen aan de Formule 1. En dat heeft zo zijn gevolgen.

Denk daarbij aan Honda. Zij zijn namelijk één van de merken die in zwaar weer terecht kwamen door de ineenstorting van de automarkt. Zij werden zelfs zo hard geraakt, dat de top van het merk besloten heeft om eind 2021 de stekker uit hun Formule 1-programma te trekken. Waarom? Ze konden het zich niet permitteren om geld uit te blijven geven terwijl ze steeds verder in de financiële problemen raakten. Net als in 2008, met die andere economische crisis, was Honda genoodzaakt om te stoppen met de Formule 1. Slecht nieuws dus voor Red Bull Racing en AlphaTauri, die voor 2022 vooralsnog zonder motor zitten.

Financiële problemen leidden tot overnames

Verder raakte McLaren ook in grote financiële problemen. Je zou het niet zeggen, want het lijkt toch dat McLaren goed georganiseerd is en de zaakjes wel op orde heeft. Toch konden ook zij niet ontsnappen aan problemen. Zo daalde de omzet van het automerk met maar liefst eenenzestig procent vergeleken met 2019. Een lening van een ruime 171 miljoen euro moest het merk en daarmee ook het team helpen om uit deze zeer slechte situatie te komen. Ook werd een derde van het team verkocht aan MSP Sports Capital. Zij zorgden voor een cashinjectie van zo'n 638 miljoen euro.

Een ander team dan, want Williams kreeg het ook zwaar in 2020. Zo bleven op de baan goede prestaties uit, maar ontstond er naast de baan wellicht een nog groter probleem. Zo wist Williams een verlies van maar liefst 14,8 miljoen euro te noteren in 2019. Het verlies van hoofdsponsor ROKIT nog voor de start van het seizoen hielp ook niet bepaald. Uiteindelijk werd het team rond de Grand Prix van Italië overgenomen door Dorilton Capital en 'verloor' de sport haar nog enige overgebleven familieteam. Wel was het de redding van een team en kan de sport nu door met minstens tien teams.

Niet alleen negativiteit tijdens de coronacrisis

En toch was er niet alleen maar negativiteit te vinden in 2020. Sterker nog, de coronacrisis bracht ook een hoop goeds met zich mee. Uiteindelijk wist de Formule 1 toch nog een kalender samen te stellen en kregen we ook een zeer interessant seizoen met verschillende teams en coureurs die wisten de boel op te schudden en, in het geval van het voormalige Racing Point en AlphaTauri, wisten te winnen.

Maar zelfs al in het begin van de coronacrisis konden we zien dat er zeker positieve dingen zouden gebeuren in 2020. Denk maar aan de virtuele Grands Prix die werden georganiseerd om de gaten van de afgelaste races op te vullen. De races werden via onder andere YouTube en Twitch gestreamd en waren zo heel toegankelijk voor de fans. De virtuele Grands Prix behaalden in totaal zo'n dertig miljoen kijkers. En zo hadden de fans toch iets te zien aan Formule 1 aan het begin van het jaar. Laten we hopen dat er dit jaar nog meer fans kunnen kijken, maar dan in het echt op de tribunes.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws