Wat is het verschil tussen IndyCar en de Formule 1?

Wat is het verschil tussen IndyCar en de Formule 1?

In navolging van vorige week, waarbij er van alles in politiek Amerika gebeurde, deze week een kijkje bij de Amerikaanse equivalent van Formule 1, de IndyCar series. Er zijn geregeld coureurs die over en weer zijn gegaan, waarbij de ex-Formule 1-coureurs in de Amerikaanse koningsklasse van de autosport succesvoller zijn geweest dan andersom. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso maakte in 2017 tijdens het Formule 1-seizoen ook een uitstapje naar de Indy500, hij vocht mee voor de overwinning totdat zijn Honda-motor het begaf. F1Maximaal zocht uit wat de verschillen en overeenkomsten zijn van deze twee raceklassen.

Formule 1 en IndyCar zijn beide de top van de autosport. Wel verschilt de filosofie. Formule 1 is opgezet als een constructeurskampioenschap, de wagens worden ontwikkeld door de teams en de limieten worden hierbij opgezocht. IndyCar is eerder een rijderskampioenschap, waarbij de focus minder op de ontwikkeling van de auto ligt, maar meer op het racen en dus automatisch meer op de coureur.

Motor

De motoren spelen in beide raceklassen een belangrijke rol. Formule 1 kent vier verschillende motorfabrikanten: Mercedes, Ferrari, Honda en Renault. In IndyCar hebben de auto’s in de achterbak een Honda of een Chevrolet liggen. Beide klassen beschikken over V6-turbomotoren, maar dat is dan ook de enige overeenkomst. Een IndyCar-motor is een 2.2 liter V6-turbomotor met maximaal 750 pk en 12000 toeren. De Formule 1 kent een complexere motor, namelijk een hybride 1.6 liter V6 turbomotor (MGU-H) die maximaal 850 pk levert en een elektrische motor (MGU-K) die nog eens 160 pk erbij pompt, met een maximaal aantal toeren van 15000.

Chassis 

In IndyCar levert het Italiaanse Dallara het chassis voor elk team. Als team heb je dan ook weinig invloed op de ontwikkeling van de auto qua aerodynamica. Wel fabriceren de teams zelf gaspedalen en water- olieleidingen. Het zijn echter niet die onderdelen die extra snelheid opleveren. Daarnaast kunnen teams de auto afstellen voor een bepaald circuit en naar smaak van de coureurs natuurlijk. De verschillen in snelheid tussen IndyCar-wagens zijn vaak klein, dus het komt vaak neer op de stuurmanskunst van de coureur.

Aerodynamica 

Daar waar er in Formule 1 altijd een balans wordt gezocht tussen downforce en topsnelheid, maakt IndyCar voornamelijk gebruik van het grondeffect. In Formule 1 wordt de neerwaartse druk gecreëerd door onder andere de vloer, maar ook vooral de voor- en achtervleugel en vleugels aan de zijkant. Deze vleugels zijn in de hedendaagse Formule 1 vaak een doorn in het oog van coureurs, die hierdoor vaak in de vuile lucht rijden van hun voorganger. Door het grondeffect wordt er downforce gegenereerd door de vloer van de auto. Dit zorgt er automatisch dat er minder vleugels nodig zijn om deze downforce te creëren. In Formule 1 wordt het grondeffect vanaf 2022 ook belangrijker dan het op dit moment is.

Banden

Ook de banden zijn een wereld van verschil. Dit heeft te maken met het type circuit waar de auto’s rijden. In Formule 1 kennen we geen ovals dus Pirelli hoeft zich dan ook alleen maar te richten op permanente- en stratencircuits. Het resultaat is een band die zachter is en meer grip biedt dan een IndyCar-band van Firestone. Dat de Amerikanen voor een veel hardere band hebben gekozen is begrijpelijk, op een oval moeten de banden namelijk extreem betrouwbaar zijn. Een klapband kan op een oval namelijk enorme gevolgen hebben voor een coureur.

Remmen

Bijna alles in een Formule 1-auto wordt op de limiet gebouwd, zo ook de remmen, zodat er zo laat mogelijk kan worden geremd. In beide raceklassen zijn de remschijven en remblokken van koolstofvezel gemaakt. In IndyCar gaan remmen bijna een derde van het seizoen mee. In Formule 1 wordt per raceweekend gebruik gemaakt van meerdere setjes. In Formule 1 zien we vaak gedurende het seizoen teams sneller worden. Zo heeft Red Bull Racing de afgelopen jaren aan het einde van het seizoen het gat met Mercedes vaak bijna gedicht. Zulke grote stappen worden er niet gemaakt tijdens een IndyCar-seizoen. Een IndyCar-team kan een beperkt aantal onderdelen zelf produceren en vaak heeft dit weinig invloed op de algehele snelheid.

Wie is nu de snelste? 

In IndyCar rijdt men net als in Formule 1 op permanente- en stratencircuit, echter komt IndyCar ook in actie op ovals (circuits die ovaal zijn van vorm en schuin aflopen naar het midden van het circuit toe, ook wel banking of off camber genaamd, red.). Een directe vergelijking in prestaties kunnen we maken op het enige circuit waarop beide auto’s rijden: Circuit of the Americas in Texas. Valtteri Bottas zette zijn Mercedes in 2019 op poleposition met een 1:32.029. Will Power pakte in zijn Dallara Chevrolet de poletijd dat jaar in IndyCar, wel was de Amerikaan maar liefst 14 seconden langzamer dan Bottas.

De snelste auto creëren is echter niet altijd het beste voor de kijker. In IndyCar zitten de auto’s qua snelheid dicht bij elkaar, wat resulteert in meer gevechten. Iets waar het in Formule 1 de laatste jaren nog wel eens aan ontbreekt. Afgelopen seizoen zijn er zeven verschillende winnaars in IndyCar geweest. In de Formule hebben we dit jaar een aantal knotsgekke races gezien met in totaal vijf verschillende overwinnaars. Met het nieuwe reglement, dat ingaat vanaf 2022, moet de Formule 1 meer gaan lijken op IndyCar, iets langzamer, maar meer entertainment.

Lees meer over:
Formule 1 F1 nieuws IndyCar


Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

F1 in het kort | Verstappen over kerbstones: 'Dat snapt mijn reet ook wel'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Boordradio's VT1 | Ingenieur Perez: 'Verstappen heeft zijn auto beschadigd in bocht 7'

Ook tijdens de eerste vrije training in Spanje was er weer voldoende te horen op de boordradio's. Zo ervoer Lewis Hamilton wa...

Ondertussen in de F1 | Verstappen gaat zingend het weekend in

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Verstappen tevreden in Spanje ondanks P9: 'Hebben een prima dag gedraaid'

Max Verstappen denkt dat Red Bull Racing een prima eerste dag gekend heeft in Spanje. De Nederlander wist de eerste vrije tra...

Marko vreest: 'Nu wordt het wel krap met de reserveonderdelen'

Helmut Marko laat vanuit Spanje weten dat er niet heel veel reserveonderdelen aanwezig zijn voor Max Verstappen en Sergio Per...

Live F1 15.00u | Tweede vrije training Grand Prix van Spanje 2021

Nog geen week na de Grand Prix van Portugal staat het Spaanse Formule 1-evenement van 2021 alweer op de agenda. Het Zuid-Euro...

Overzicht tijden Formule 1 Grand Prix van Spanje 2021

Bijkomen van de Grand Prix van Portugal kan bijna niet, want zeven dagen later staat de volgende race alweer op de planning,...

Update | Wolff reageert op Horner: 'Dat krijg je als je drie keer zoveel salaris aanbiedt'

De nieuwe motorafdeling van Red Bull Racing kent bijna een vliegende start. Al eerder haalde het team in totaal zes experts v...

Verslag VT2 | Mercedes de snelste terwijl Leclerc aansluit, Red Bull aanzienlijk trager

De eerste twee sessies voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje zitten er weer op. Na een relatief rustige eerste sessie verl...

Lees meer

Net binnen

F1 Live 12.00u | Derde vrije training Grand Prix van Spanje 2021

Het vierde Formule 1-weekend is inmiddels in volle gang en de tweede dag van het weekeinde is aangebroken. Voordat er wordt g...

F3 in Spanje | Smolyar wint eerste race, Van der Helm imponeert nog niet

Dit weekend vindt het allereerste Formule 3-weekend van het seizoen plaats. Fungerend als het voorprogramma voor de Formule 1...

'Slechtste F1-coureur' Inoue velt oordeel: 'Mazepin rijdt nu net zoals ik'

Take Inoue, voormalig Formule 1-coureur, kan de optredens van Nikita Mazepin dit seizoen niet aanzien. De Japanse oud-coureur...

Update | Ferrari: 'Het grootste deel van onze middelen spenderen we al aan 2022'

Ferrari focust zich sinds januari al op de ontwikkeling van de 2022-auto. Mattia Binotto heeft dat na de GP van Emilia-Romagn...

Video | Verstappen blikt terug op eerste vrije trainingen in Spanje

Denk jij dat Max Verstappen de Grand Prix van Spanje wint? Zet in en krijg 2,62 keer je inzet terug! googletag.cmd.push(...

Lees meer