Max Verstappen heeft geen goede zaken gedaan in de eindfase van de Grand Prix van Spanje. Na een strategische misser van Red Bull Racing verloor Verstappen plekken bij de herstart. Na een verzoek van Gianpiero Lambiase om George Russell langs te laten, stuurde Verstappen bewust op de Mercedes-coureur in. Inmiddels is duidelijk geworden dat de wedstrijdleiding Verstappen eigenlijk had moeten schorsen.
Verstappen verzamelde in 2024 al acht strafpunten. Verstappen werd in Oostenrijk bestraft vanwege zijn rol in een incident met Lando Norris, waarbij beide coureurs voor de overwinning streden. In Mexico kreeg Verstappen het opnieuw met Norris aan de stok, terwijl hij enkele dagen later in Brazilië in de sprintrace te snel reed tijdens de Virtual Safety Car. In Qatar kreeg hij een nogal controversieel strafpunt vanwege een moment in de kwalificatie met George Russell, en een week later tikte hij Oscar Piastri in een spin.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Penibele situatie voor Verstappen
Bij een totaal van twaalf strafpunten in twaalf maanden tijd wordt een coureur een weekend geschorst, zoals Kevin Magnussen afgelopen jaar nog overkwam. De Red Bull-coureur wist bij het ingaan van 2025 dus al dat hij op zijn tellen moest passen, aangezien zijn eerste strafpunten pas na het elfde weekend in Oostenrijk zouden vervallen. Daarna moet Verstappen wederom negen weekenden wachten, tot zijn volgende strafpunten aan het einde van oktober worden weggestreept.
Verstappen hield zich in de eerste acht weekenden redelijk rustig. Een tijdstraf in Jeddah leverde geen strafpunten op zijn licentie op, en dat blijkt na Spanje cruciaal te zijn. Nadat de wereldkampioen in Barcelona bewust instuurde op George Russell, kreeg hij drie strafpunten op zijn superlicentie. Zijn totaal komt daardoor op elf punten uit en dat betekent dat één extra punt een schorsing oplevert.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Datum | Strafpunten | GPs voor die tijd |
30-06-2025 | 2 | 2 |
27-10-2025 | 2 | 11 |
01-11-2025 | 1 | 11 |
01-12-2025 | 1 | 14 |
08-12-2025 | 2 | 15 |
01-06-2026 | 3 | 24? |
Hele controverse was onnodig
In de komende twee weekenden kan Verstappen zich dus geen enkel strafpunt veroorloven. Zelfs als hij in Canada en Oostenrijk niet in de problemen komt, heeft hij in totaal elf Grands Prix voordat hij minder dan negen strafpunten op zijn superlicentie heeft. Zolang hij negen strafpunten heeft, kan hij één incident verwijderd zijn van een schorsing. Verstappen staat inmiddels al op 49 punten achterstand in het kampioenschap, en een schorsing zou dan ook de doodsteek zijn voor zijn laatste titelkansjes.
Wat de situatie met Russell extra pijnlijk maakt, is dat de wedstrijdleiding na de race aangaf dat Verstappen de plek nooit had hoeven teruggeven aan Russell. De Mercedes-coureur zette een agressieve aanval in bij de eerste bocht, maar verloor volgens de FIA de controle over de auto. Red Bull vroeg Verstappen toch om de plek in te leveren, wat voor alleen maar meer woede zorgde bij Verstappen. 'Het zou fijn zijn als de scheidsrechters meteen kunnen zeggen of je door kunt rijden of dat je de plek moet inleveren', baalde Christian Horner dan ook bij Auto Motor und Sport.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen werd gespaard
Verstappen werd door de aanwezige media uiteraard ook flink onder vuur genomen. Zo kreeg de Limburger de vraag of zijn actie bewust was. 'Doet dat ertoe?' reageerde Verstappen. 'Strikt genomen wel, ja', reageert Auto Motor und Sport. 'Dit had namelijk uitgemaakt voor de uitgedeelde straf. De Nederlander ontsnapte nu met een tijdstraf van tien seconden en drie strafpunten op zijn superlicentie voor zijn actie tegen Russell.'
Het Duitse medium weet echter dat er een vast aantal strafpunten voor bewuste acties is vastgesteld. 'Als de wedstrijdleiding de botsing als bewust had beoordeeld, dan zou Verstappen vier strafpunten gekregen hebben, en dan zou Verstappen een race geschorst zijn.' Verstappen heeft er geen geheim van gemaakt dat zijn actie bewust was, en heeft zich inmiddels ook verontschuldigd voor het incident.
Waarom de wedstrijdleiding ervoor koos om het moment niet als bewust te benoemen, is onduidelijk, maar Verstappen is duidelijk gespaard door onder anderen voormalig Red Bull-coureur Vitantonio Liuzzi. Wellicht dat het een rol speelde dat Verstappen de plek nooit hoefde in te leveren, of dat het als verzachtende omstandigheid werd gezien dat Russell in de eerste bocht een botsing veroorzaakte, maar Verstappen werd dus gespaard. Dat neemt niet weg dat hij vooral tot 30 juni zich helemaal niks meer kan veroorloven.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties